Har en strömbrytare på väggen där jag skulle vilja ha dimmer på båda, alternativt dimmer på en och vanlig brytare på den andra. Hur gör man det?
Dubbel strömbrytare på en vägg, den ena potentiellt för byte till dimmer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag gillar tryck och vrid dimmer så då sätter man en 2 facks förhöjningsram så ryms dimmern utanpå dosan och brytaren bredvid/ovanför/under.

Ska man dimma båda så är det nog bara 2 dimmerpuckar och göra brytaren återfjädrande.

Protte
 
Måste man oavsett ha förhöjningsram?

Angående alternativ 2, kan du länka till produkten?
Tack på förhand
 
1/ Två dimmerpuckar och återfjädrande brytare
2/ Dubbelfacksram och två dimmrar

Någonstans utomrikes har jag sett en dimmer med två vred men jag minns inte rikigt var, jag har inte sett någon sompassar i svenska dosor.
 
Men är allt med förhöjningsram?
 
Dimmerpuckar kan du gömma den ena bakom brytarn och den andra i nån annan dosa på vägen, i taket eller bakom lamputtag tex. Kan kräva att nån extra tråd dras.
 
Sedär, det finns alltså.
 
Ah smart produkt men de står att den instslleras via bluetooth? Är de inte en mekanisk brytare med fjädrande brytare man har till den? Eller funkar den bara med typ Nexas trådlösa brytare?
 
R Rolle85 skrev:
Ah smart produkt men de står att den instslleras via bluetooth? Är de inte en mekanisk brytare med fjädrande brytare man har till den? Eller funkar den bara med typ Nexas trådlösa brytare?
Fungerar absolut inte ihop med Nexa.
Man dimmar med befintliga fjädrande brytare eller med app i telefonen.
Vid installation krävs det smartfån med app.
 
Den där dubbeldimmern från Conrad.se blr perfekt, tack !
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Ser ju faktiskt ut att kunna passa också.
 
R Rolle85 skrev:
Ah smart produkt men de står att den instslleras via bluetooth? Är de inte en mekanisk brytare med fjädrande brytare man har till den? Eller funkar den bara med typ Nexas trådlösa brytare?
Alla Plejd ställer man in med en App.
Det är en av dom stora fördelarna för elektrikern, man behöver inte öppna en dosa för att med en skruvmejsel ställa in dimmern ( fram/bakkant, min/max nivå, dimmningstid o.s.v) Plejd kopplar man in och när huset/lägenheten spänninsätts startar man appen och den som är närmast fysiskt kommer överst i paddan, ”peckar” man på en Plejd på skärmen så blinkar den belysning som är kopplad till den, nu är det bara att ställa in lasten och vad man skall manöverera med, kan man välja vilken knapp som helst i hela huset som är ansluten till en ingång på Plejd.
 
Håller det i 50 år?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.