Jag har idag en grovdammsugare från Kärcher, en av deras minsta modeller och den håller inte riktigt måttet tycker jag. Behållaren är för liten och den är lite för klen, dessutom sätter den igen filtret väldigt snabbt och får rejält försämrad sugkraft. Så nu skulle jag vilja byta upp mig till något lite större och bättre.

Har ni något bra tips på grovdammsugare lämpligt för garage, jag vill kunna få upp grus och sand, metall- och träspån, damm osv. Givetvis en fördel om det går att få upp vatten också.

Jag kan tänka mig att betala ett par tusenlappar, men kanske inte allt för mycket mer (om det inte finns riktigt bra anledning).
 
Rickard.
Mitt tips är att du har en dammsugare som du aldrig suger vatten med och alltid kör med påse. Finns nog ingen grovdammsugare som fixar träspån/damm utan att sätta igen filteret direkt.

Jag har kerchers i mellanstorlek som jag aldrig kör utan påse, fungerar skitbra.
 
MultiMan
Jag köpte en Nilfisk Multi II 22 för 800 på någon CDON-rea. Hittade ett extra originalfilter för hundralappen nyligen också (bra att ha även om det är tvättbart). Enda som är hyfsat dyrt är ju påsarna men det är ju inget måste även om det skonar maskinen när man inte suger vått.

Det jag använt den så är jag klart nöjd, speciellt sett till pengarna. Suger upp större stenkross i bilen i ett nafs och så pass ok trodde jag inte den skulle suga. Rensade delar av en 70m2 lada från spån, kvistbitar och musskit i somras, gick rätt fort.

Jag funderade länge på en Aero när Proffsmagasinet hade bra priser och hade jag valt idag och haft större plånbok är någon av de modellerna ett enkelt val. Har betydligt större luftflöde, nära dubbelt tror jag. 3600L/minut är klart bra för pengarna. https://www.proffsmagasinet.se/search?keyword=nilfisk aero
 
Redigerat:
Rickard. Rickard.ag skrev:
Finns nog ingen grovdammsugare som fixar träspån/damm utan att sätta igen filteret direkt.
Jodå, Dustcontroll, Pullman mfl. klarar det. Dock är de dyrare än 2kkr men brukar gå att få tag på begagnade för de som tröttnat på att byta filterpåsar.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Finns nog ingen grovdammsugare som fixar träspån/damm utan att sätta igen filteret direkt..
Dammsugare med filterskak borde väl klara det? Jag har inte provat min utan påse så kan inte säga nått om det, men kompisen använder sin till allt möjligt och kör utan påse och har inga problem. Slipdamm vet jag iofs. inte om han sugit upp.

Och svart till ts, jag klev upp ett snäpp och hoppas jag aldrig behöver köpa en grovdammsugare till

https://www.swedol.se/krcher-nt-301-tact-te-l-dammsugarevt-85280.html
 
Redigerat:
Även dust control tycker jag sätter igen filtren
 
Du verkar ha samma behov som jag, jag dammsuger golvet i garaget och kopplar den mot olika maskiner samt dammsuger skit när jag renoverar.
Men jag kör med en enkel einhell med påse och för att slippa byta påse hela tiden har jag klippt av botten i en påse och så har jag tejpat den med maskeringstejp. Så den är vara o tömma när det börjar bli fullt och Har kört så i 2 år nu.
 
nino nino skrev:
Även dust control tycker jag sätter igen filtren
Jo visst, så småning om så. Jag brukar passa på att skaka filtret ungefär varannan gång jag byter säck.
 
Jag har en från Clas i sjön i garaget och en Alto i.källaren till asksugningen. Kör alltid påse.
 
Kan rekommendera denna.
https://verktygsboden.se/dammsugare/grovdammsugare-80-l-3-motorer
Lite dyr men värd varenda krona om man har behovet. Ett jäkla sug och den suger både vått och torrt.
Normalt använder jag en motor men ifall man behöver mer sug så finns där två till att ta till.
Använt den till mycket förutom vanlig grovrengöring under de 5-6 åren jag har haft den.
- Sög ut allt organiskt material ur en krypgrund. Köpte till en 20 meters sugslang, dammsugaren stod utanför krypgrunden medan jag kröp omkring där inne i 150 m2 krypgrund. Höll på tre, fyra dagar med detta. Förutsättningen var dåligt rengjort berg i dagen, det innebar kompakt matjord i alla skrymslen och vrår.
- Tömt mina vattenfilter på jonbytarmassa. Snabbt och effektivt, 10 min jämfört med flera timmar när jag körde hävert.
- Den har stått kopplad mot min kap/gir och bordscirkelsåg under min renovering senaste tre åren samt använts för att dammsuga garaget där dessa står. Efter något år funderade jag på om man inte behöver tömma dammsugaren någon gång och öppnade den. Det var inte så att den sög dåligt utan jag blev bara nyfiken och öppnade den. Den var som ni kan se på bilden, helt full.
DO2M0xGvUWerPj3v1TimDTYF9Jrh1V6KNmnctla2_hb8GwMBJwMZjaFGe65hPnmgxhSXQ_Y_DKprCUwPCI6aM3EUZD4rM01Ma9nqk8CCgLCoyfP3k2EeRIQowHdkXJPNqmlDOutx2soBTbBBInovdy4hE19N83TbBRUNrgVPOFU3kmscuynEZilXMFrTzoaUawGaXCawRlcEFL9GA_3ND8VWUDD2aas27v15XiBfl4ZJUtCaa5fB2K-WenNxlgwskHxxMkodJJR3XS7atfO8smq3LI-gtQ0oUDyVQW8vVhK4y4Aol62TjQWCTXIl6Z4CcrBXUP6Yu2HLWLX5EOFmlVDC_2RZzpNf05cZCWW7vQua2AstsPH956PGslIrFMv3kirM38RoNp4ttGYR5dIw3DKJwjvOoJ_miKf3laWRKEAWXFcA9FeUizyG4mHMy9TJRnBLgZ-Q6nLXlu-Wk45uOVcBfyZqK_RB530TDFnn8lR9WdbjkKLAmLpUGMW7DPcbTYyDfWNLt69LBYp72vTkhUTmV9yXg4malO8RCpKDYNnxNMh1wtkmqUu9Nw6XuMfn6lv2OMy3zfsG5FBVKYHjMH-h9fL7TqYlBIv_l2nG_Vv4QysEGdflBVRDX9TfUjS6L39LfBI-0B2jIX-QQeRh7Y9rogIFesY=w725-h1287-no
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.