Låt säga att jag köper lite solpaneler för att driva något i hemmet, hur kopplar jag det så att apparaten i första taget tar el från solpaneler och skulle det inte räcka till så tar den även el från nätet. och saknas det solel helt och hållet så går apparaten på el från nätet.

Nu pratar jag om kanske 1-3 paneler, 300 watt var. Får inte ihop det i min hjärna hur man ska kombinera båda eller el från den ena.
 
Ett riktigt system med solpaneler har en inverter/växelriktare som matar in växelström i elnätet även om du inte använder någon el alls. På så sätt kommer du hela tiden att ansluta alla apparater till det vanliga elnätet som i sin tur matas på vanligt sätt frän din leverantör och samtidigt lite grann från din solpanel.

Är man lite kreativ och vill komma billigare undan finns det andra vägar att gå, men då krävs hög elteknisk kompetens.
 
Jag tror det finns så kallade små solcellsanläggningar så kallade gerilla-anläggningar, eller balkong-anläggning, och som tydligen ska vara tillåtna i Holland, tror jag det är. Det är små solcellsanläggningar på max ca 500 Watt med ett par solcellspaneler och som har en liten växelriktare och tillverkar 1 fas 230 Volt. De kopplas direkt till ett vägguttag med stickpropp. Om sådana är tillåtna i Sverige vet ja inte.
 
Jodu, "gerilla-anläggningar" godkänns väl av elsäkerhetsverket om typ...aldrig :) Jag kanske har helt fel, men det känns ganska vådligt med en sådan inkoppling. Vad händer om du drar ur stickproppen (som ju måste ha spänning på och vara en stickpropp med utstickande beröringsbara stift!!!)?
 
Nej inga stickproppsanslutna är tillåtna här och det med gott fog av flera skäl.Tex sysslade den gode ETC Ehrenberg med såna "gerilla" anslutningar i början av solelkarriären.
 
Så illa är det inte. Om spänning och frekvens avviker så stänger den av, så om du drar ut kontakten eller får strömavbrott så stänger den omedelbart av.
 
Det kan vara illa och problematiskt på fler sätt än så om du tänker efter lite. Sen får man alltid vara skeptisk till hur skyddet mot ö-drift är utfört det finns många felsätt där inte minst på icke galvaniskt skilda omformare.
 
Visst, allt kan vara farligt om det är felkonstruerat.
 
Jamen, det är väl samma för solcells-växelriktaren på en gerilla-anläggningen, som på en vanlig solcells-växelriktare, nämligen att om den har erforderliga och av Bryssel-byråkraterna krävda skyddskretsar och uppfyller SS 50438 SEK TK8. Känner den inte någon spänning inom vissa nivåer, frekvens inom vissa nivåer, så stängs den ögonblickligen av. Drar man ut stickproppen på gerilla-anläggningen, då känner den ingen spänningen och stängs av. Det är ju precis som det är på en vanlig växelriktare för solcellsanläggning. Om om det är så att det är godkänt i Holland, så kan det inte nog inte vara livsfarligt.

I så fall kan ju det berömda Elsäkerhetsvärket förbjuda alla solcellsanläggningar.
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Jamen, det är väl samma för solcells-växelriktaren på en gerilla-anläggningen, som på en vanlig solcells-växelriktare, nämligen att om den har skyddskretsar. Känner den inte någon spänning inom vissa nivåer, frekvens inom vissa nivåer, så stängs den ögonblickligen av. Drar man ut stickproppen på gerilla-anläggningen, då känner den ingen spänningen och stängs av. Det är ju precis som det är på en vanlig växelriktare för solcellsanläggning. Om om det är så att det är godkänt i Holland, så kan det inte nog inte vara livsfarligt.
Oavsett vad du skriver är de inte tillåtna och som jag skrev tidigare med gott fog av flera skäl. Och ett av dem är inte relaterat till att stickproppars stift ev skulle kunna vara spänningsförande. Om du inte vet speciellt mycket om elteknik allmänt och kan föreställa dig vad det skulle kunna vara och som är rent genererat av hur brukarna agerar med sina gerilla-inkopplingar kanske du ska tänka om ett varv till. Att hänvisa till tex Holland är lika meningslöst som att säga att Indiska "strömtjuvar" odyl agerar på ett utmärkt sätt pga att det fungerar i de flesta fall.

Har du dissekerat och närmare i teknisk mening satt dig in i hur diverse omformare är byggda och tänkta skydda i dessa felfall? Eller är du helt naiv och går på diverse intyg, märkningar, CE... osv? Säkert helt ok om du sen skriver i en annan del av forumet då du råkat ut för ev irreversibla skador och söker hjälp av bokmalar vilka tror att verkligheten utspelas på spelbrädets baksida där "regler som gäller" är präntade.
 
I denna artikel påstår de att det finns 200 000 gerilla-anläggningar i Holland. Max tillåten bagatell-effektgräns är tydligen 600 W.
Men de får tydligen i Tyskland inte anslutas med simpel Schucko-kontakt, utan fast ansluten av en elektriker ska den tydligen vara. Hur tillförlitlig artikeln är vet jag inte. Men man ska vara kritisk till det som skrivs på internet.
https://www.oeko-energie.de/shop1/de/Solarstrom/Eigenstrom/Mini-Netzanlage/

Det står att sedan hösten 2017 är det tillåtet även i Tyskland att ansluta gerilla-solcellsanläggningar till hushållets elnät. Det hänvisas till ett pressmeddelande:
https://www.dgs.de/fileadmin/bilder/Pressemitteilungen/171027_PE_zu_Stecker-PV_mit_DGS_final.pdf

Ni har kanske inte läst artiklarna tidigare. Man ska ju lära sig något nytt varje dag.
 
Redigerat:
Krilleman
A Arnodt skrev:
Men man ska vara kritisk till det som skrivs på internet. Allt är inte sant. Det kan nämligen stå t.ex. att jorden är platt och då ska man inte genast tro på det.
[OT]
Gäller samma sak om det står att jorden är rund? ;)
[/OT]
 
I denna artikel står det att det sedan VDE 0100-551-1 från maj 2018 är tillåtet att ansluta en så kallad gerilla-solcellsanläggning till hushållets elnät via stickpropp. Men det får inte vara en vanlig Schucko-stickpropp utan en speciell typ tydligen Wieland.

I grunden gäller denna nya tyska norm även i hela Europa. Jag har läst på internet att Sverige tillhör Europa.
https://www.pv-magazine.de/2018/06/14/ein-konflikt-bei-solar-stecker-modulen-besteht-nach-wie-vor/
Det står det intressanta att i Holland har de för 16 A säkringar 2,5 mm2 elledningar och det var därför man med Schucko-stickpropp fick ansluta sin gerillaanläggning till hushållets elsystem. Men nu är det inte längre i Holland tillåtet med Schucko-anslutning utan måste även där ske med special stickpropp.
 
Jorden är tillplattad. Den blir inte rund fören den slutar snurra.
 
A Arnodt skrev:
I denna artikel påstår de att det finns 200 000 gerilla-anläggningar i Holland. Max tillåten bagatell-effektgräns är tydligen 600 W.
Men de får tydligen i Tyskland inte anslutas med simpel Schucko-kontakt, utan fast ansluten av en elektriker ska den tydligen vara. Hur tillförlitlig artikeln är vet jag inte. Men man ska vara kritisk till det som skrivs på internet. Allt är inte sant. Det kan nämligen stå t.ex. att jorden är platt och då ska man inte genast tro på det. Man vet av erfarenhet att jorden är rund. Men man kan kompromissa och tro att den är oval och på så sätt komma överens med båda rund-jordare och platt-jordare.
[länk]

Det står att sedan hösten 2017 är det tillåtet även i Tyskland att ansluta gerilla-solcellsanläggningar till hushållets elnät. Det hänvisas till ett pressmeddelande:
[länk]

Föregående talare ropade möjligen hej alltför tidigt men kanske inte läst artiklarna tidigare. Man ska ju lära sig något nytt varje dag. Det kallas livet.
Jag kan ropa ett rejält hej till dig om du så önskar, det enda som gör det meningslöst är som jag skrev tidigare att tex du verkar lite för dåligt insatt i elteknik generellt och för den i dessa fallen specifika kanske alldeles för klent. Förstår inte vad du för förhållanden i Sverige sett till vad nätägare samstämmigt begär för anslutning mot deras nät dvs otillåtet med stickpropp försöker komma genom hänvisningar utanför SE?

Du behöver inte göra dig fånig genom diverse tal kring jordens ev beskaffenhet rund/platt osv kom hellre med något substansiellt kring kraftelektronik, skydd mot ö-drift osv det är intressant. Och framförallt kan du kanske tänka till kring risken med stickproppsanslutningen generellt och då bortser vi helt från spänningssatta stift, det faller helt inom många teman som brukar vara uppe här på BH el mycket självklar risk skulle jag nog säga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.