H
Hur kan man veta om värmen
A Atom skrev:
Haha.

En givare var fel. Och utegivaren bortkopplad. Enligt mekanikern kan pumpen inte ha fungerat. Kördes i akutläget.
Enl. mäklaren borde säljaren upplyst om detta speciellt med tanke på friskrivnngen.
Således oärlig säljare. Säljaren har dock gått med på att betala för detta.
Tack för återkopplingen. Skönt att det löste sig.
 
Tydligen är det viktigt med att ha en klausul där det står att säljaren ansvarar för skador som uppstår mellan kontraktskrivningen och tillträdet. Det hade jag.
 
A Atom skrev:
Idag lagades systemet. Säljaren står för detta. Hade säljaren inte rört den (hade det varit varmt i huset) och systemet gått sönder efter tillträde, hade jag fått ta smällen. Enligt mäklaren - INGET SNACK. Då detta stod i kontraktet.
Jag hade samma läge det påstods fungera vid kontrakt men var helt trasigt vid tillträde. Säljaren betalade reparation och det fungerade ok i 8mån för att sen gå sönder. Nu sitter en Bosch Compress 7000 17Kw och värmer huset.
 
A Atom skrev:
Tydligen är det viktigt med att ha en klausul där det står att säljaren ansvarar för skador som uppstår mellan kontraktskrivningen och tillträdet. Det hade jag.
Just den klausulen hade jag iaf inte gått med på. Uppenbart med dåliga avsikter enl mig
 
SAMMANFATTNING.

Tydligen är det viktigt med att ha en klausul där det står att säljaren ansvarar för skador som uppstår mellan kontraktskrivningen och tillträdet. Det hade jag.

En givare var sönder och en annan helt bortkopplat. Pumpen kunde inte ha fungerat.
Den måste ha tvångkörs.

Det var säljaren som bestälde reparationen.
 
Abbe W Abbe W skrev:
Just den klausulen hade jag iaf inte gått med på. Uppenbart med dåliga avsikter enl mig

Jag krävde inte den. Det har mäklaren i alla sina kontrakt med.
Även att fastigheten ska vara försäkrat. Skulle den inte vara försäkrat och något hänt, skulle säljaren stå för typ förlusten och ev köpet skulle gå tillbaka helt med återbetalning av handpenningen.
 
  • Gilla
Abbe W och 1 till
  • Laddar…
Det är en standardklausul och man bör bli misstänksam om den INTE finns i kontraktet.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Abbe W Abbe W skrev:
Just den klausulen hade jag iaf inte gått med på. Uppenbart med dåliga avsikter enl mig
För VEM (köparen eller säljaren) är den dålig?

Vilka dåliga avsikter har KÖPAREN med den klausulen?

Vilka dåliga avsikter har SÄLJAREN med den klausulen?
 
  • Gilla
Slb2018 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
A Atom skrev:
En givare var fel. Och utegivaren bortkopplad. Enligt mekanikern kan pumpen inte ha fungerat. Kördes i akutläget.
Om det nu var på detta vis vid redan kontraktsskrivningen, så anser jag att säljaren inte står med något ansvar att åtgärda.
Med friskrivningsklausul har du ju sas köpt hela huset i befintligt skick, och kan inte göra gällande några fel som du inte upptäckte just innan/vid kontraktets undertecknande.

Om detta däremot blev urkopplat mellan kontrakt och tillträde så ska säljaren stå för det.

A Atom skrev:
Enl. mäklaren borde säljaren upplyst om detta speciellt med tanke på friskrivnngen.
Således oärlig säljare. Säljaren har dock gått med på att betala för detta.
Man kan väl tycka att säljaren borde upplyst om detta (om den kände till det), det hade kanske inte påverkat försäljningen ändå. Men å andra sidan, var ska man dra gränsen. Borde säljaren nämna att det är en repa i ett golv någonstans, att en elledning hänger, att säkringen som går till både diskmaskin och ett uttag ibland går om man kör vattenkokaren samtidigt, att det knarrar i något golv på något ställe, att ett dörrgångjärn är osmort.

Det blir snabbt uppenbart att undersökningsplikten är bra mycket mer långtgående än upplysningsplikten.
Säljaren kan ju inte ha en aning om ifall en köpare inte bryr sig alls om att murstocken måste muras om men däremot går i taket när denne upptäcker att en tröskel sitter löst, osv.

Så det faller ner till att det måste vara köparen som undersöker det den tycker är viktigt för huset. Är allt viktigt, måste allt undersökas (tillräckligt mycket).


Möjligen en oärlig säljare, men åtminstone en hedersam en som åtgärdar något den troligen inte behövde.
(Eller kanske bara inte orkar med bråk om småsaker)
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Då mäklaren arbetar för ett av Sveriges största mäklarfirmor och sa att dom haft liknande fall tidigare som gått till rätten, utgår jag från att deras jurister vet bättre.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
För VEM (köparen eller säljaren) är den dålig?

Vilka dåliga avsikter har KÖPAREN med den klausulen?

Vilka dåliga avsikter har SÄLJAREN med den klausulen?
Jag läste fel :( jag läste "INTE ANSVARAR" Ber om ursäkt.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
A Atom skrev:
Då mäklaren arbetar för ett av Sveriges största mäklarfirmor och sa att dom haft liknande fall tidigare som gått till rätten, utgår jag från att deras jurister vet bättre.
En absolut grundprincip när man pratar med en mäklare: Lita aldrig på någonting överhuvudtaget som en mäklare säger, dubbelkolla precis allt.

Men om detta nu löser sig genom att säljaren står för notan, så kan vi bara gratulera, juridiskt tror jag att du hade haft ett svårt case. Felet fanns enligt din reparatör sedan länge. Därmed skulle det möjligen kunnat gå som dolt fel (troligen inte, undersökningsplikten), men här fanns det en friskrivining mot dolda fel. Så detta ansvarar inte säljaren för, formellt. Detta är inte en skada som uppkommit under tiden mellan kontraktsskrivning och tillträde.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
En absolut grundprincip när man pratar med en mäklare: Lita aldrig på någonting överhuvudtaget som en mäklare säger, dubbelkolla precis allt.

Men om detta nu löser sig genom att säljaren står för notan, så kan vi bara gratulera, juridiskt tror jag att du hade haft ett svårt case. Felet fanns enligt din reparatör sedan länge. Därmed skulle det möjligen kunnat gå som dolt fel (troligen inte, undersökningsplikten), men här fanns det en friskrivining mot dolda fel. Så detta ansvarar inte säljaren för, formellt. Detta är inte en skada som uppkommit under tiden mellan kontraktsskrivning och tillträde.
Fast säljaren är väl skyldig att i så fall upplysa om att systemet inte längre funkar, innan köp alltså. Har de skrivit värmesystem ditten o datten i prospektet bör det väl också fungera korrekt i alla fall när prospektet tas fram. Även om det är 30+år gammalt
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Mikael_L
Säljaren kan ju tyckt att det fungerade.


Och säljaren kan ju åtminstone tyckt att det fungerade som förväntat med tanke på ålder och skick och hur det ser ut, att det typ inte är något som speciellt behöver påpekas.

Återigen, en säljare kan ju inte gå och gissa vad som är viktigt för köparen och påpeka sånt som egentligen ändå är relativt uppenbart, eller åtminstone lätt att undersöka.


edit:
Detta är ju en tråd i juridikdelen, så jag kan väl säga såhär:
Se mitt sista stycke, så tror jag att det är så som rätten skulle resonera, eller åtminstone skulle man som säljare förmå rätten att se det på detta vis.
 
Redigerat:
O olofh skrev:
Fast säljaren är väl skyldig att i så fall upplysa om att systemet inte längre funkar, innan köp alltså. Har de skrivit värmesystem ditten o datten i prospektet bör det väl också fungera korrekt i alla fall när prospektet tas fram. Även om det är 30+år gammalt
Fast ofta så är det objektiva skälet till en friskrivningsklausul just att säljaren inte anser sig veta något om objektet. Kan vara något man ärvt, änkan som har totalt noll koll på allt som rör huset, sådant har alltid maken fixat osv.

Så som felet beskrivs, att utegivaren var bortkopplad osv, det är absolut inget ovanligt på en äldre värmeanläggning, inget som kan uppfattas som fel överhuvudtaget. Nu lät det ju som anläggningen inte gav värme ens om man tvångskörde den? Så något mer måste ha varit fel.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.