B
Har renoverat vardagsrummet och där blev det ett lager renoveringsgips på en vägg. Befintligt foder sitter kvar och ser snyggt ut, men jag är lite osäker på hur jah ska göra nedtill.

Hur löser jag skarven mellan karm och gips bäst?

Bara spackla med snickerispackel och måla? Eller finns det någon bättre metod. Det kommer en fönsterbräda utanpå med lite mellanrumm för luft från radiatorn under.
 
  • Nymålat fönsterfoder bredvid en radiator, med en synlig skarv mellan foder och renoverad gipsvägg, redo för finjustering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Baskavoda skrev:
Har renoverat vardagsrummet och där blev det ett lager renoveringsgips på en vägg. Befintligt foder sitter kvar och ser snyggt ut, men jag är lite osäker på hur jah ska göra nedtill.

Hur löser jag skarven mellan karm och gips bäst?

Bara spackla med snickerispackel och måla? Eller finns det någon bättre metod. Det kommer en fönsterbräda utanpå med lite mellanrumm för luft från radiatorn under.
Jag hade tillverkat en fönsterbänk i MDF och släppt ut den max 20mm utanför vägglivet.
Du kan limma dit den för att slippa skruvskallarna. :)
 
Efter att faktiskt ha läst nogrannare så ändrar jag mig och hade bara limmat en remsa tunn mdf som fått liva med utsida gips, sen på med fönsterbänk.
 
B
Needas Needas skrev:
Använd en lagom tunn mdf typ 6mm.
Men då kommer ju skarven hamna mellan mdf och gips i framkant istället? Men det är kanske lättare att dölja iof.
 
B Baskavoda skrev:
Har renoverat vardagsrummet och där blev det ett lager renoveringsgips på en vägg. Befintligt foder sitter kvar och ser snyggt ut, men jag är lite osäker på hur jah ska göra nedtill.

Hur löser jag skarven mellan karm och gips bäst?

Bara spackla med snickerispackel och måla? Eller finns det någon bättre metod. Det kommer en fönsterbräda utanpå med lite mellanrumm för luft från radiatorn under.
 
  • Skärmdump av en produktsida för klackdörrfoder i furu på Byggmax webbplats, med prisinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit list i MDF för bygg eller renovering, isolerad på en vit bakgrund
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska du dit med en fönsterbräda med lösa konsoller? Isf. hade jag nog gått på @hanbch förslag med klackfoder och bättrat på befintlig smyg med lackfärg.

Ser ut som att det kan bli rätt meckigt att få dit en formsågad MDF-skiva/smygbräda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.