Hej.
Varit en mycket aktiv läsare på detta underbara forum under lång tid.
Nu är det så att jag ska försöka ge mig på att isolera befintlig friggebod som stod på tomten när vi köpte huset.
Anledningen är att jag börjat jobba en del nätter och behöver således sova på dagen. Detta kan ibland vara svårt med ett litet barn hemma. =) Då kom tanken att det kanske går att isolera lillstugan.

Därav denna trådstart. Hur går jag tillväga på bästa sätt? Tanken är att den ska isoleras inifrån.
Att det blir mindre plats spelar mindre roll, Bara det går in en säng så räcker det.
Vill ha stugan uppvärmd hela vintern då jag jobbar natt var 4e vecka.

Boden har isolerat golv. på taket är det papp.
Väggarna är liggande spontad panel.
Bifogar lite bilder på hur den ser ut i dagsläget.

Jättetacksam för alla råd och tips jag kan tänkas få. :)
Rödmålad friggebod med en vit dörr och ett fönster, tillhörande träveranda med vita stolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rödmålad trähörn av en friggebod med liggande panel och lutande takkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rödmålad friggebod med liggande spontad panelvägg och ett litet fönster under ett utstickande tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av ett friggebods tak täckt med takpapp mot suddig bakgrund av träd och himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av en oisolerad friggebod med liggande träpanel och träbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av friggebod med synliga träbjälkar, spontad panel på väggar och tak, och ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh Felix
 
Utmaningen blir att få till en ventilerad luftspalt mellan isoleringen och yttervägg och mellan takbrädorna och isoleringen.
För om du lägger isoleringen rätt mot ytterväggarna eller tak så lär du få fuktproblem som i sin tur långsiktigt leder till röta.
Just det som är problemet med många byggsats-bodar, de är inte konstruerade så att det på ett enkelt och bra sätt går att isolera i efterhand.
 
  • Gilla
FelixB
  • Laddar…
D doubleH skrev:
Utmaningen blir att få till en ventilerad luftspalt mellan isoleringen och yttervägg och mellan takbrädorna och isoleringen.
För om du lägger isoleringen rätt mot ytterväggarna eller tak så lär du få fuktproblem som i sin tur långsiktigt leder till röta.
Just det som är problemet med många byggsats-bodar, de är inte konstruerade så att det på ett enkelt och bra sätt går att isolera i efterhand.
Varför skulle det bli fuktproblem om man har plast, som skyddar isoleringen från kondens från inomhusluften ?
 
Då funkar det bra, men då behöver du ha den uppvärmd "hela tiden"
Tänk sommarstuga som aldrig kallställs.

//AA
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Går även att sänka värmen var 4’de vecka till 10-12gr, onödigt att ha den 21gr hela tiden.
 
  • Gilla
FelixB
  • Laddar…
Gör 2st 40mm hål i varje takfack, dvs 16 st.
Näta hålen.
Regla med 45x45 och kläm dit lämplig board för luftspalten.
Isolera i taket det som blir kvar för att komma i höjd med takreglarna.
Gipsa taket.
Häfta dit vindpapp på väggarna.
Regla cc 450 med 45x45 och isolera därimellan.
Montera ett 2glasfönster.
Gipsa väggarna, gärna med OSB bakom.
Spackla tapetsera och måla.
Dra utanpåliggande el.
Kanske byt ytterdörr.
Kläm dit en ventilation.
Ett oljefyllt elelement med överkapacitet utifall du glömmer sätta på elementet.
Golvmatta, gardiner, rullgardin och gör det mysigt.

Men för att återgå till isoleringsfrågan, du kan ta 45x70 i väggarna också.
Men bra fönster och dörr är en bra ide.
 
  • Gilla
FelixB
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Gör 2st 40mm hål i varje takfack, dvs 16 st.
Näta hålen.
Regla med 45x45 och kläm dit lämplig board för luftspalten.
Isolera i taket det som blir kvar för att komma i höjd med takreglarna.
Gipsa taket.
Häfta dit vindpapp på väggarna.
Regla cc 450 med 45x45 och isolera därimellan.
Montera ett 2glasfönster.
Gipsa väggarna, gärna med OSB bakom.
Spackla tapetsera och måla.
Dra utanpåliggande el.
Kanske byt ytterdörr.
Kläm dit en ventilation.
Ett oljefyllt elelement med överkapacitet utifall du glömmer sätta på elementet.
Golvmatta, gardiner, rullgardin och gör det mysigt.

Men för att återgå till isoleringsfrågan, du kan ta 45x70 i väggarna också.
Men bra fönster och dörr är en bra ide.
Jättetack för alla svar jag fått.
Detta låter som en jättebra plan. Dock undrar jag om man inte måste ha luftspalt på väggarna med, som doubleH skrev?

Tips på fönster för ändamålet mottages gärna.

Mvh Felix
 
  • Gilla
Björn.tore
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Går även att sänka värmen var 4’de vecka till 10-12gr, onödigt att ha den 21gr hela tiden.

Absolut. Får prova mig fram lite när det är klart sen och se vad som funkar bra.
 
Eller göra nån fjärrlösning...
 
Hej Felix,

Är inget byggproffs direkt men du har inte funderat på att isolera utifrån? Kanske på de tre väggsidorna som saknar dörr och fönster iaf. Beror ju på hur mån du är om att behålla utseendet.

Har själv målat med den där energisparfärgen inomhus i ett kallare rum, uppskattar att den gjort det typ 2 grader varmare men svårt att säga exakt. Den är ifrågasatt men upplever att den fungerade för mig iaf.
 
Vad är det för färg?
 
Thermoshield står det på burken. Den är ganska matt.
 
M megamatch skrev:
Thermoshield står det på burken. Den är ganska matt.
Kändes lite ”Tv-shop” men vet ej..

http://www.termoskydd.se/
 
A
Vi har använt den eller motsvarande färg på ett hus på mitt jobb. Det gick åt h*lvete. Slutade med att vi fick blästra ner hela fasaden, putsa om och måla om. Fuktproblem och förstört inomhusklimat som följd av den färgen, jag avråder bestämt.
 
M megamatch skrev:
Hej Felix,

Är inget byggproffs direkt men du har inte funderat på att isolera utifrån? Kanske på de tre väggsidorna som saknar dörr och fönster iaf. Beror ju på hur mån du är om att behålla utseendet.

Har själv målat med den där energisparfärgen inomhus i ett kallare rum, uppskattar att den gjort det typ 2 grader varmare men svårt att säga exakt. Den är ifrågasatt men upplever att den fungerade för mig iaf.

Har tänkt tanken, men det blir lite för avancerat tycker jag, Tror ändå att det blir lättare och göra inifrån. Det blir lite mindre på insidan, men det gör inte så mycket då det bara ska sovas där :)

Ska se om jag hinner påbörja i veckan lite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.