I september 2016 köpte Nikolai och Sanne sitt drömhus i Tärnsjö, ett ödehus som de bestämde sig för att återställa till sin forna glans från 1905 då huset byggdes. Vi passar nu på att njuta av deras före- och efterbilder och berättar varför de nu bestämt sig för att sälja.

Du kan läsa artikeln här: Ödehuset varsamt renoverat till sekelskiftesdröm
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Synd att lägga så mycket tid och pengar och ändo inte få betalt för det.
Hoppas det blir sålt
 
har även sett så många av dessa mastodontprojekt som slutat i relationsproblem. Det är ju få som klarar av att jobba och bygga på heltid och sen ha tid för varandra.

Någon som minns den underbara renoveringsbloggen av stationshuset i Norrland?
Led så mycket med de paret när de sen skiljdes åt. Men att skrapa ett helt hus fullt av snickarglädje för hand dödar mycket glädje...
 
T twoody skrev:
Synd att lägga så mycket tid och pengar och ändo inte få betalt för det.
Hoppas det blir sålt
är ju så. Finns så många vackra förfallna hus i glesbyggden som förfallit och behöver kärlek. Men sen inser man att förfallet skett av en anledning. det finns få jobb på orten, servicen är låg och priserna ännu lägre. Så man får inte tillbaka renoveringspengarna. Sen kostar underhåll och drift mycket bara för att hindra att värdet sjunker.
 
  • Gilla
Lewdis
  • Laddar…
Huset i artikeln ovan var verkligen fint. men jag föredrar alla sorters bekvämligheter och hög standard:) Nu blev det mer ett gammalt återställt hus. Och det tror jag itne det finns så många köpare till. Tyskarna och andra stadsflyktingar med pengar älskar att besöka dessa hus men sen vill de i princip ha nybyggt när de ska bo själva :)
 
Appendix Appendix skrev:
Huset i artikeln ovan var verkligen fint. men jag föredrar alla sorters bekvämligheter och hög standard:) Nu blev det mer ett gammalt återställt hus. Och det tror jag itne det finns så många köpare till. Tyskarna och andra stadsflyktingar med pengar älskar att besöka dessa hus men sen vill de i princip ha nybyggt när de ska bo själva :)
Bara av nyfikenhet undrar jag vilka bekvämligheter som inte finns i detta hus? :D
 
  • Gilla
oliva och 9 till
  • Laddar…
Fantastiskt fint det ni hunnit med!
 
  • Wow
  • Gilla
janusz_w och 1 till
  • Laddar…
Hade jag bott i krokarna hade jag köpt direkt utan att tveka! Första fredagshuset på jag vet inte hur länge som faktiskt är fantastiskt, nästan så det lockar att bli sörlänning


Appendix Appendix skrev:
har även sett så många av dessa mastodontprojekt som slutat i relationsproblem. Det är ju få som klarar av att jobba och bygga på heltid och sen ha tid för varandra.

Någon som minns den underbara renoveringsbloggen av stationshuset i Norrland?
Led så mycket med de paret när de sen skiljdes åt. Men att skrapa ett helt hus fullt av snickarglädje för hand dödar mycket glädje...
Har jag missat någon som finns kvar o läsa?
 
  • Gilla
morotsman och 2 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Huset i artikeln ovan var verkligen fint. men jag föredrar alla sorters bekvämligheter och hög standard
Har också hört detta argument. Gamla hus saknar bekvämligheter, är kalla, dragiga och oekonomiska.

Jag har bott i hus från ungefär 1910, 1925, 1950, 1960, 2000. Det allra sämsta att bo i var det från 2000 och jag har inte haft mindre "bekvämligheter" i någon av de andra husen. Visst, om husen aldrig renoverats eller moderniserats - och med moderniserats menar jag inte att byta fönster, dörrar och sätta in IKEA inredning utan att byta värmesystem, el, underhåll och se till att golvens isolering inte sjunkit ihop - då har iallafall jag bott med samma moderniteter som i nya hus. Ventilation kan möjligtvis vara undantaget. Plus att ofta badrum är mindre än i moderna hus (vilket inte är fallet i det hus som behandlas här).

Min morfar och mormor renoverade en gammal gård från om jag minns rätt 1721, jag var bara barn så var bara där på somrarna. Jag har förstått att projektet troligen liknade det huset i artikeln, bara att min morfar nog inte var speciellt händig så de nog fick leja mera. De flyttade dit två timrade flyglar, den ena med grästak. Där kan jag hålla med om att vissa bekvämligheter faktiskt saknades då det inte hade centralvärme pga det bara var "sommarhus" för dem och allt modernt (tvätt och kök) placerats i en liten tillbyggnad och resten var som ett "museum", men huset har ändå etsat sig fast i mitt minne som otroligt hemtrevligt. Detta gjordes på 1960-70 talet när andra eldade upp liknande hus... :( Deras hembygd, tyvärr för långt bort och stort för något barn kunde ta över då...

Jag skulle oerhört gärna bosätta mig i huset som artikeln hör till, utgångspriset känns alldeles för lågt. Men det är väl pga det som gör att tex jag inte skulle kunna bo där utan att ändra livet helt, jobb, familj och vänner bor inte i Tärnsjö. För det priset kan nog många ha det enbart som sommarbostad.

Det är orten och inte huset som jag tror begränsar vilka som vill bo i ett sådant här hus. Men det borde finnas de som har fria jobb eller inte är mitt i dagishämtarträsket som ändå kan bo så här...

Bland de finare renoveringar jag sett på länge!
 
  • Gilla
F.Taleman och 7 till
  • Laddar…
Jättefint.
En installationsteknisk detalj som slog mig. Värst vad dom karvat ur golvbjälkarna när radiatorernas rör installerades en gång i världen :surprised:
Styrkan på en regel antar med kubiken på höjden och genomföringar ska om möjligt göras i mitten.
Men det brukar ofta vara överdimensionerat i gamla hus som tur är.
 
M MagHam skrev:
Jättefint.
En installationsteknisk detalj som slog mig. Värst vad dom karvat ur golvbjälkarna när radiatorernas rör installerades en gång i världen :surprised:
Styrkan på en regel antar med kubiken på höjden och genomföringar ska om möjligt göras i mitten.
Men det brukar ofta vara överdimensionerat i gamla hus som tur är.
Ja det var ännu värre med avloppet på sina ställen kan jag meddela! Men nu är allt de bytt son tur är!
 
  • Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
L
Vilken fantastik resa. Hade önskat att huset låg i ett attraktivt område så de fått ordentligt betalt för sitt slit.
 
  • Gilla
Meurman
  • Laddar…
Fantastiskt jobb ni har gjort! (y) Till alla dem som inte tror det finns något intresse att ta vara på alla obebodda och i en del fall nedgångna hus som finns på landsbygden kan jag meddela att ni har fel. Här i Falkenbergs kommun har vi ett projekt i gång, lett av vår fantastiska Landsbygdsutvecklare Karin Torstensson. Projektet heter Lev din dröm, sök på: levdindrom. Just nu har vi 120 st seriösa spekulanter som vill flytta ut på landet i Falkenbergs kommun. De flesta av dem driver olika former av företag. Karin har inventerat de hus som står tomma i kommunen och försöker få ägarna att sälja till någon av dessa spekulanter. Projektet är en succé! Alla människor drivs inte enbart av pengar utan för många är det en fråga om att välja sättet att leva.

Har en fråga: var har ni köpt benen under tvättmaskin och tumlare? Skulle gärna vilja ha sådana.
 
B Bättre hem skrev:
Fantastiskt jobb ni har gjort! (y) Till alla dem som inte tror det finns något intresse att ta vara på alla obebodda och i en del fall nedgångna hus som finns på landsbygden kan jag meddela att ni har fel. Här i Falkenbergs kommun har vi ett projekt i gång, lett av vår fantastiska Landsbygdsutvecklare Karin Torstensson. Projektet heter Lev din dröm, sök på: levdindrom. Just nu har vi 120 st seriösa spekulanter som vill flytta ut på landet i Falkenbergs kommun. De flesta av dem driver olika former av företag. Karin har inventerat de hus som står tomma i kommunen och försöker få ägarna att sälja till någon av dessa spekulanter. Projektet är en succé! Alla människor drivs inte enbart av pengar utan för många är det en fråga om att välja sättet att leva.

Har en fråga: var har ni köpt benen under tvättmaskin och tumlare? Skulle gärna vilja ha sådana.
Ja det är helt fantastiskt ju! Hoppas fler följer denna ”trend” och bosätter sig på landsbygden!!

Det är en ”vanlig” ställning köpt på Elon när vi köpte tvättmaskinen! :)
 
  • Gilla
Bättre hem
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
har även sett så många av dessa mastodontprojekt som slutat i relationsproblem. Det är ju få som klarar av att jobba och bygga på heltid och sen ha tid för varandra.

Någon som minns den underbara renoveringsbloggen av stationshuset i Norrland?
Led så mycket med de paret när de sen skiljdes åt. Men att skrapa ett helt hus fullt av snickarglädje för hand dödar mycket glädje...
Som att skaffa barn, ett riktigt mastodontprojekt. Apropå skilsmässa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.