Jag och min pappa, mamma o bror äger en tomt där det just nu står ett litet fallfärdigt hus på 28kvm typ..
Tomten är enorm, men tanken är att riva det gamla och så vill vi bygga eller köpa nytt.

Vi har tidigare sommrar dränerat och huggit ner träd och lagt gräs nu..
Men nu så är det dags att fundera på hur vi vill ha nya huset och vad som blir bäst?

Vi kommer INTE kunna bygga huset själva, den tiden och kunskap har vi inte! Så bygga = anlita en firma isåfall.

Vad finns det för alternativ då som är billigast och mest värt?

Behöver inte vara något dröm boende och mega stort och lyxigt.
Vi ska liksom sova över nån helg då och då.

Så 2 sovrum, allrum/kök, och toa..

Vad tycker ni vi borde satsa på?
 
Vad är det för typ av tomt? Hur ser omgivningen ut?
 
wildeside
  • Gilla
Hasseaero
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Vad är det för typ av tomt? Hur ser omgivningen ut?
Sådär, fast den gammal bild, nu är de gräs där överallt och inga stenar och rak mark och en grus parkering vid häcken.
Lika stor yta typ åt höger av bilden där den gamla stugan står
 
  • Ojämn gräsyta med spridda stenblock framför en häck, bredvid en grusväg och en parkerad bil, med stugor i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
wildeside wildeside skrev:
[länk]
Har tittat på den sidan faktiskt, men priserna verkar så billig mot andra sidor?
Vet du varför?
 
Jättebra bild som beskriver områdets karaktär. Tyvärr är det ont om bra tillverkare av fritidshus i byggsatser. Det mesta som finns är väldigt konventionellt och med användning av billiga material. Fritidshus kan göras väldigt enkla och effektiva. Man behöver inte så mycket yta för entréer och liknande men har stort behov av kontakt med naturen. Däck som rymmer fler sittplatser utomhus under tak brukar uppskattas alla somrar som inte ser ut som 2018. Jag skulle lägga rejält med tid på att googla runt och leta efter bra förebilder. Titta gärna efter danska, norska och finska exempel. De är ofta närmare naturen.
 
wildeside
F Fredrikkarlsson1992 skrev:
Har tittat på den sidan faktiskt, men priserna verkar så billig mot andra sidor?
Vet du varför?
Nepp det vet jag inte men jag har tankar på att beställa från dom.
Dom verkar vettiga att prata med iaf innan man köpt;).
Sitter och velar lite fram och tillbaks om man ska köpa byggsats eller bygga i lösvirke.
 
B
F Fredrikkarlsson1992 skrev:
Har tittat på den sidan faktiskt, men priserna verkar så billig mot andra sidor?
Vet du varför?
Köpte från Lundqvist förra året. Svarar snabbt på mail och telefon. Behjälpliga med instruktioner över telefon vid behov. Inga förseningar eller dolda kostnader.
 
B
Kan ju även bidra med bild. Tagen i höstas då utsidan nästan var färdig. Kostnad 122.000:-.

Nyrenoverat enfamiljshus med träfasad i höstlandskap, nästan färdigställt exteriör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
total och 1 till
  • Laddar…
B bibliotekarien skrev:
Kan ju även bidra med bild. Tagen i höstas då utsidan nästan var färdig. Kostnad 122.000:-.

[bild]
Snyggt. Hur stor kvm
 
B bibliotekarien skrev:
Kan ju även bidra med bild. Tagen i höstas då utsidan nästan var färdig. Kostnad 122.000:-.

[bild]
Håller med om att den var snygg! Någon av standardmodellerna?
 
B
Ritade upp den i deras kalkylator. Det som avviker är takstolarna som är kraftigare i mitt fall då jag ville ha öppet upp i nock. Kör man deras vanliga takstolar så blir det billigare. Även fönsterna blev lite dyrare då vi ville ha furulasyr på dessa (istället för vita).

Huset är 50 kvm (10.8 x 4.8). Reglar på 145x45. Hade gjort huset något djupare om jag gjort om.
 
Jag är faktiskt inne på exakt samma sak. Bygga nåt litet och billigt. Lösvirke eller byggsats är den stora frågan. Är i dialog med lundqvisttravaru.se och dom har klarat att få till nåt som påminner om vår skiss iallafall till ca 290.000 SEK. 3 sov, 2 bad och öppet kök. Ca 85 m2. Detta är då pris utan fönster. Har några vänner som i fjol köpte en stuga från lundqvisttravaru.se och dom är jättenöjda.
 
B bibliotekarien skrev:
Kan ju även bidra med bild. Tagen i höstas då utsidan nästan var färdig. Kostnad 122.000:-.

[bild]
Vad ingick i den summan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.