Jag ska bygga en källare grund. På den ska förråd stå.

Hur gör jag?

Inne i källare jag vill det ska vara jord, inte platta.
 
Talvan Talvan skrev:
Jag ska bygga en källare grund. På den ska förråd stå.

Hur gör jag?

Inne i källare jag vill det ska vara jord, inte platta.
Ingen som kan bygga källare?
 
Ska du bygga ett förråd med källare eller bara en grund för ett förråd? Det framgår inte riktigt och spelar väldigt stor roll om du vill ha relevanta svar.
 
C C.Lundin skrev:
Ska du bygga ett förråd med källare eller bara en grund för ett förråd? Det framgår inte riktigt och spelar väldigt stor roll om du vill ha relevanta svar.
Tack för svar!

Förråd med källare vore bäst
 
Talvan Talvan skrev:
Tack för svar!

Förråd med källare vore bäst
Förutsätter att du har koll på allt med de byråkratiska delarna.
Gjuta en sula som du sedan murar på är definitivt en aktuell lösning. Men frågan är om du inser hur mycket mer jobb det blir med en källare?
 
Då får du börja med att bygga en källare.
Börja googla "bygga källare" även bilder så ser du hur andra har gjort.

Om det blir hus eller förråd ovanpå spelar ingen större roll för källarens konstruktion.

//AA
 
Jag vill inte ha sula jag vill ha bara källarvägg, det är det jag inte hittar på nätet.
 
Talvan Talvan skrev:
Jag vill inte ha sula jag vill ha bara källarvägg, det är det jag inte hittar på nätet.
Det kan man inte få till, så där får du tänka om. Ingen illa menat, men det låter som att du behöver läsa på lite om byggnation.
Tipsar åter igen om att du kanske ska nöja dig med ett förråd i samma nivå som resten av din tomt.
 
H
Det måste finnas något som tar upp väggens tryck och då finns ingen återvändo, utan minst en sula som kan bära väggen, sen om det kommer en byggnad ovanpå så ökar trycket. Klart det går att få ett chickt stampat jordgolv, men då får du gräva mycket djupare för att dit en sula och hur stor/bred/djup är en annan fråga som beror på vilken belastning som kommer att bli på den
 
Det går kanske att ha mellanväggar som styvar upp grunden istället för en sula samt ger mer area som allt vilar på?

Jag är ingen expert på grunder men måste väl finnas många mindre grunder som bara har murade ytterväggar utan en sula?

Hur stort är förrådet tänkt att bli?
 
Redigerat:
Schematisk illustration av en byggnads grund med markeringar för källarfönster, markyta, väggdjup och källargolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sula är ett annat ord på kantbalken under väggen. Sån behöver du, men platta kan du skippa.

//AA
 
  • Gilla
Darling McFluff
  • Laddar…
Går att bygga på många sätt.
Gjuta i ett stycke.
Gjuta sulan och mura väggen.

Beror på storlek o markförhållanden.

//AA
 
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Det går kanske att ha mellanväggar som styvar upp grunden istället för en sula samt ger mer area som allt vilar på?

Jag är ingen expert på grunder men måste väl finnas många mindre grunder som bara har murade ytterväggar utan en sula?

Hur stort är förrådet tänkt att bli?
Vad menar du? Bara väggar sedan på marken och det är ok? Förråd ska bli 45kvm.
 
Talvan Talvan skrev:
Vad menar du? Bara väggar sedan på marken och det är ok? Förråd ska bli 45kvm.
Det kommer inte att funka. Även om det hade varit en lösning så är det mer jobb än att fixa iordning sulan.
Även om du inte "vill" ha en sula så går det ju att fylla med jord och padda invändigt, då kommer inte sulan märkas alls.
Är allt färdigt med mark- och bygglov?
 
C C.Lundin skrev:
Det kommer inte att funka. Även om det hade varit en lösning så är det mer jobb än att fixa iordning sulan.
Även om du inte "vill" ha en sula så går det ju att fylla med jord och padda invändigt, då kommer inte sulan märkas alls.
Är allt färdigt med mark- och bygglov?
Det kanske måsta bli sulan ändå. Är platta eller sulan bäst? Jag ska prata med kommun när jag gjort ritningen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.