hej!
Håller på att bygga nytt hus på en fastighet med en befintlig stuga på tomten. Har tänkt borra och låta bergvärmepumpen driva både nya huset och befintliga stugan då den ska renoveras och användas som gäststuga.

Kan jag göra ROT på detta? Söker man på fastigheten idag så står där ju endast stugan från 95, så i skatteverkets ögon är de ju ett ”gammalt” hus som får bergvärme...

Hjälp mottages tacksamt.
 
Detta kan bli knivigt ur en skattemas' perspektiv. Begär ROT av installatören och räkna med att du ändå måste betala in ROTen så småningom - men att du då har möjlighet förklara gäststugans behov av installationen. Jag tvivlar på att du kommer få ett rakt besked om du ställer frågan innan.
 
Näe, jag anar att jag är i någon gråzon och tassar med den här frågan. Försökt leta info men hittar inget.
Samtidigt, du söker ju rot på fastigheten och på fastigheten står idag ett fritidshus från -95, dvs skatteverket lär ju inte ha någon åsikt om den rotansökan från borrföretaget?
 
Eftersom nybygget inte tillåter ROT är risken att du överskrider avdraget inte stort. Räkna med att du eventuellt får fila på en förklaringsskrivelse hur angeläget det är med attefallshusets behov. Det är mycket möjligt att man inte observerar, precis som du skriver, att nybygge sker samtidigt. Kör på :cool:.
 
Fairlane
Testa att ringa Skatteverket. De, om någon kan svara och de är bra att ha att göra med.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi kan nog enas om vi inte tycker samma där kring hur smidig skatteverket är...dom är i min mening inte kända för att tolka regler till ens fördel.
 
Fairlane
Deras uppgift är inte att tolka regler till din eller statens fördel utan att tolka reglerna, vilket de också gör enligt min erfarenhet. Ibland får man det man hoppas på, ibland inte. Ligger man i gråzonen så är ju risken större att man får ett negativt besked än om man har ett solklart fall. Jag ser inte riktigt vilken risk du löper genom att ställa frågan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.