A
Hej,
Vi har byggt ett garage på plintar och i efterhand gjutit en platta. Vi håller nu på att isolera garaget.
Vi har inte plast i väggarna utan enbart taket. Vi kommer ha lite underhållsvärme på.

Plattan och garaget hänger inte ihop. Plattan är gjuten precis på insidan av garaget och det är någon skumgummimatta som ligger mellan golvregeln och plattan (se bild).

Jag misstänker att jag behöver täta mellan plattan och virket så att det inte kommer inte fuktig luft.
1.Skulle jag kunna limma frigolit på utsidan? Jag har ritat en röd kloss i bilden nedan hur jag tänker.
2.Kan jag med någon plastad isoleringsremsa på insidan (osb&gips – isoleringsremsa – plattan)?
 
  • Schematisk illustration av en garageuppförande med platta, plintar, regel med frigolitmarkerad och OSB/gips väggkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Någon som vet? :)
 
Hur pass mycket vatten kommer det att utsättas för? Jag tänker fogskum.
Finns med slutna celler om det är risk för mycket vatten.
 
A
Hej,

Nej, det kommer inte så mycket vatten mot byggnaden. Det ligger singel runt om och jag kommer att dränera.
Däremot vill jag ju inte att fukt sugs upp i virket som syns på bilden.
Kan man fästa fogskummet som rödmarkerat på bilden ovan? Alltså att det hänger i luften. Finns det diffusionstätt fogskum att välja då?

Tack!
 
Cellplast eller PU skum borde funka bra som isolering. Hade satt en fibercementskiva som estetisk kant på utsidan. Mellan betong och gips räcker det nog med diffplast tejp
 
A
Skulle man kunna köra fogskum mellan skivorna och betongen också, istället för plast eller drev?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.