Eftersom vissa av er har muttrat om att quizen är för lätta så har jag försökt göra ett lite svårare ordquiz idag. Frågan är om jag har lyckats. Orden har att göra med att bygga, hus, metoder, verktyg och material såklart.

Quiz: Svåra hus- och byggord - hur många klarar du? https://www.byggahus.se/quiz/140-svara-hus-och-byggord

I den här tråden kan du berätta vad du fick för resultat och diskutera quizet i största allmänhet.

Interiör av lösvirkesbygge med synlig trästomme och byggverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi inspireras av en bild från medlemmen shomakies lösvirkesbygge.
 
För mig var det garanterat det svåraste quizet hittills.
6/12 och då var nästan allt på chans eller uteslutningsmetoden.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Kul! Idag var det svårt, 5/12 gissade på många.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
8/12, ja lite svårt var det..
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Stämmer verkligen svaret på fråga 11?
Blev nyfiken på ordet och googlade. Google ger inte samma svar som quizet ...
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
B Bassrunner skrev:
Stämmer verkligen svaret på fråga 11?
Blev nyfiken på ordet och googlade. Google ger inte samma svar som quizet ...
Berätta, vilken var det?
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Berätta, vilken var det?
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Kolla t ex här: [länk]
Vilket stämmer med vad jag googlade. Det är alltså inte en sådan som står i facit, utan det som står i facit är en del av det hela ... Usch vad det var svårt att förklara utan att spoila. Bättre om ni googlar själva.
 
Jag uppfattar det som att den kan användas på flera sätt. Bara ett av svarsalternativen är dock ett av de sätten?
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag uppfattar det som att den kan användas på flera sätt. Bara ett av svarsalternativen är dock ett av de sätten?
Kanske är det så. Jag hade aldrig hört talats om det innan, så jag har egentligen ingen aning!
 
Jo det var svårare och mina 12 av 12 är mer tur än skicklighet.
Ser man på % rätt på varje fråga är det i detta quiz betydligt fler som fått fel på fler frågor än det brukar vara..
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag uppfattar det som att den kan användas på flera sätt. Bara ett av svarsalternativen är dock ett av de sätten?
En slungpsykrometer är en hygrometer. Visserligen består hygrometern av 2 termometrar men den används för att mäta luftfuktighet med, inte temperatur och är således en hygrometer (vilket inte fanns med som svarsalternativ).
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Tack! Jag kände på mig att ett proffs skulle dyka upp och reda ut frågan. (y)
 
Förutom tapetquizet så var detta det svåraste quizet hittills.
Många av frågorna kunde man ju inte ens klura sig fram till en rimlig chansning på!
 
Krilleman
7 / 12 :lying:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.