Jag går i funderingarna att köpa en vertikalskärare eller hyra en. Det känns jobbigt att ha en med körning fram och tillbaka samt att behöva ta allt direkt med småbarn osv

Hur har ni gjort? Hur ofta använder ni den? Fungerar en modell för 1500kr/+/-500kr för en gräsmatta på typ 300kvm?
 
H
Min kostade cirka 1500kr och är eldriven. Lite bökigt med sladden, men jag kör inte så ofta.

Jag prioriterade att ha en hemma och kunna köra när som helst utan att behöva åka hyra en.

Grannen har en Gardena för cirka 900kr och den fungerar också kanon
 
  • Gilla
Akoa
  • Laddar…
Tack. Det får nog bli någon hyfsat enkel modell med sladd. Vad har du för modell? Stiga verkar många på nätet inte tycka om?
 
T
T tobiast skrev:
Har du en åkare så har biltema en luftare för 800 som jag tycker funkat OK. Jag surrar en betongsten på så den trycker redigt.

Bra tips men det har jag tyvärr inte. Den blir nog för tung för robotgräsklipparen ;)
 
  • Gilla
tobiast
  • Laddar…
Jag köpte en Stiga från Jula för 899kr som jag använder. Den är inte så bra som jag hade hoppats på. Det jag saknar är kraften och själva skärmomentet ned i jorden. Den river mer än skär om man säger så. Det betyder dock inte att den är oanvändbar. Jag använder den ändå men mer sällan än vad jag önskar.

Jag hade hyrt en "riktig".
 
Vi köpte en sådan: https://www.jula.se/catalog/tradgar...kiner/vertikalskarare/vertikalskarare-721401/ Jag tycker den är tillräcklig bra. Vi har ca 300kvm.
Jag hittade på kampanj för 800kr förra året och min kille var lite osäker från början för han hade ägt en vertital skäraren och den skar så mycket att gräset nästan var borta.

Denna gång sa jag att jag ville testa och vad kan hända! :) Bara 800kr. Det slutade med att den är han som gav goda omdöme om den. Typ oj den klara av och ta ned kullar! Och efter vi hade sådd gräset igen och se hur grönt och frisk gräset blir så har han inte längre några problem att göra de tillsammans igen detta år :).
 
Det finns ett helt spektra mellan riktiga vertikalskärare - och enkla "mossrivare".
Köpte själv en begagnad bensindriven skärare för några år sedan, men fick ganska snart byta knivarna som kostade över tusenlappen.
Å andra sidan gör den sitt jobb och ger mycket bra resultat.
Man får nog börja med att summera hur stor yta och vilka krav man har för att svara på frågan om vad som är lämpligast. För en yta på 300 m2 tycker jag inte man behöver titta på tunga proffsgrejer utan kan klara sig med det lite enklare som säljs nytt i bygghandeln.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.