P
Hej!
Jag och min sambo vill bygga ett nytt hus. Vi har tänkt att betala/låna till hälften var.
En tomt finns redan med ett attraktivt sjöläge, tomten är min sambos.
Jag har svårt att se att jag skulle ha råd att köpa in mig på tomten.
Min sambo är ok med att jag köper in mig eller inte köper in mig.
Men vill ju såklart inte ge bort halva tomten till mig.

Min sambo har tre barn sedan tidigare och jag ett barn.
Vi hoppas så klart på att få vara friska, tillsammans och på att få bo kvar där tills vi dör.

Vi vill så klart att allt ska bli så rättvisst som möjligt, för oss och våra barn oavsett utgång.
Hur kan vi göra och vad bör vi tänka på?
 
Skulle noga börja fundera på sambobyte, om du ska betala halva huset men hon ska äga tomten! Känns litet Ego, antingen är det All in eller inte alls.

Vad händer om ni separerar efter 15år? Du står med lån på ett halvt hus, samt att ev vinstuppgång får du inte ta del av..
 
Köp halva tomten så att ni sedan äger 50% var. Om du inte har ekonomiska möjligheter så bör sambon kunna skriva en revers. Kontakta en jurist.
 
  • Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Mitt förslag: Låt din sambo låna ut pengar till dig som motsvarar halva tomtens värde (dvs. ni skriver ett skuldebrev, några riktiga pengar behöver aldrig byta ägare). På så vis blir ni båda "äkta" delägare till samma andel i alltihop.

OM ni skulle separera så får du betala skulden, ex. genom att sälja din andel av huset till sambon, eller att ni säljer alltihop på öppna marknaden.

Det betyder att ni delar lika på ev. värdeförändringar. Men sambon är garanterad att få ut det han lånade ut till dig.

En sak man som sambo skall ha i åtanke, är att om bostaden köps/byggs för ert gemensamma boende, så delas värdet av den lika efter separation, såvida man inte skrivit ett samboavtal. Det innebär blandannat att man kan få en absurd situation om ena parten köper in sig i ett hus där sambon redan bor. Sambon's andel är då inte "samboegendom" eftersom den fanns redan innan .Men den som köpt in sig, har ju köpt halva huset för gemensamt boende. Den halvan är då samboegendom, resultatet blir att ena parten blir 75% ägare efter en separation, andra parten bara 25% ägare trots att han eller hon köpt halva fastigheten.

Jag vet inte riktigt hur det resonemanget kan tänkas påverka hanteringen av den här tomten som en av er äger idag, troligen inte alls. Men det kan vara värt att ha lite koll på det.

Delvis annan fråga:
Iom. att ni har barn sedan tidigare, så bör ni fundera över hur ni vill ha det om någon av er avlider. Så länge ni är sambos, så är era ekonomier helt separerade. Ingen av er ärver något överhuvudtaget efter varandra, barnen ärver allt.

Det är vanligt att man försöker säkra att den efterlevande skall ha möjlighet att bo kvar, och kanske även vara förälder till alla barnen, om en av er går bort. Det går att delvis lösa med testamente, men är lite komplicerat om man samtidigt vill säkerställa att ens barn får ut något senare. Ni bör prata med en jurist, men gör klart vilka principer ni vill skall gälla vid dödsfall. Dödsfall gäller ju inte bara nu när barnen kanske är små, utan det kan vara samma fråga om 60 år.
 
  • Gilla
H_kan@88 och 14 till
  • Laddar…
P
H Husqvarna220Ac skrev:
Skulle noga börja fundera på sambobyte, om du ska betala halva huset men hon ska äga tomten! Känns litet Ego, antingen är det All in eller inte alls.

Vad händer om ni separerar efter 15år? Du står med lån på ett halvt hus, samt att ev vinstuppgång får du inte ta del av..
Tack för svar, ja en sån situation vill vi ju inte ha. Även om vi hoppas o tror att vi kommer hålla längre än så, men man vet aldrig något till 100% Han skulle nog gå med på att jag köpte halva tomten om jag hade de pengarna men det har jag inte när vi ska bygga
 
  • Gilla
Magnushka
  • Laddar…
P
K Kane skrev:
Köp halva tomten så att ni sedan äger 50% var. Om du inte har ekonomiska möjligheter så bör sambon kunna skriva en revers. Kontakta en jurist.
Hm låter som en klok ide, tack!
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
P
H hempularen skrev:
Mitt förslag: Låt din sambo låna ut pengar till dig som motsvarar halva tomtens värde (dvs. ni skriver ett skuldebrev, några riktiga pengar behöver aldrig byta ägare). På så vis blir ni båda "äkta" delägare till samma andel i alltihop.

OM ni skulle separera så får du betala skulden, ex. genom att sälja din andel av huset till sambon, eller att ni säljer alltihop på öppna marknaden.

Det betyder att ni delar lika på ev. värdeförändringar. Men sambon är garanterad att få ut det han lånade ut till dig.

En sak man som sambo skall ha i åtanke, är att om bostaden köps/byggs för ert gemensamma boende, så delas värdet av den lika efter separation, såvida man inte skrivit ett samboavtal. Det innebär blandannat att man kan få en absurd situation om ena parten köper in sig i ett hus där sambon redan bor. Sambon's andel är då inte "samboegendom" eftersom den fanns redan innan .Men den som köpt in sig, har ju köpt halva huset för gemensamt boende. Den halvan är då samboegendom, resultatet blir att ena parten blir 75% ägare efter en separation, andra parten bara 25% ägare trots att han eller hon köpt halva fastigheten.

Jag vet inte riktigt hur det resonemanget kan tänkas påverka hanteringen av den här tomten som en av er äger idag, troligen inte alls. Men det kan vara värt att ha lite koll på det.

Delvis annan fråga:
Iom. att ni har barn sedan tidigare, så bör ni fundera över hur ni vill ha det om någon av er avlider. Så länge ni är sambos, så är era ekonomier helt separerade. Ingen av er ärver något överhuvudtaget efter varandra, barnen ärver allt.

Det är vanligt att man försöker säkra att den efterlevande skall ha möjlighet att bo kvar, och kanske även vara förälder till alla barnen, om en av er går bort. Det går att delvis lösa med testamente, men är lite komplicerat om man samtidigt vill säkerställa att ens barn får ut något senare. Ni bör prata med en jurist, men gör klart vilka principer ni vill skall gälla vid dödsfall. Dödsfall gäller ju inte bara nu när barnen kanske är små, utan det kan vara samma fråga om 60 år.
Tack för ett mycket utförligt och klokt svar, det är nog så att vi helt enkelt måste kontakta en jurist :)
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Skulle noga börja fundera på sambobyte, om du ska betala halva huset men hon ska äga tomten! Känns litet Ego, antingen är det All in eller inte alls.

Vad händer om ni separerar efter 15år? Du står med lån på ett halvt hus, samt att ev vinstuppgång får du inte ta del av..
Just den lösningen att sambon äger hela tomten, men ni äger 50% var av byggnaden, är nog det absolut sämsta alternativet. Det är så dåligt att banken troligen inte accepterar att ge lån.

Observera att om ni inte skriver något alls, så blir troligen hela fastigheten samboegendom som skall delas lika vid en separation, så i det alternativet "skänker" din sambo halva tomten. Men om nu sambon vill skydda sitt värde, så får ni skriva ett samboavtal som hanterar det (osäker på hur man får till det med just en tomt).

Men om sambon äger tomten men ni är delägare i huset. Då blir det ett hus på ofri grund, eftersom det är olika ägarfördelning av fastigheten mot byggnaden.

En byggnad på ofri grund följer inte med fastigheten vid en försäljning, utan ägs av sina delägare även om tomten säljs. Byggnad på ofri grund räknas som lösöre, och är svår/omöjlig att belåna.

Här finns en fallucka. Har hört talas om fall där man gjort just så. Men för att undvika att det skall bli på ofri grund ("formalitet från banken"), har den som äger tomten fått stå som ensam ägare, men sambon lägger in kontantinsats, är med på lånet osv. Vid en separation, och om det finns samboavtal som överrider sambolagen, så blir plötsligt sambon som varit med att betala, helt utan andel. Fastigheten i sin helhet tillfaller den som stoppat in tomten.
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Som hempularen säger ska ägarandelar i tomt och hus inte skilja sig åt.
Ifall du inte har råd med 50% av altihopa så är dett alternativ att köpa in dig med det du har råd till och låt ägarandelen bli t.ex. 40/60 eller 30/70.
 
  • Gilla
Pånytt
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Mitt förslag: Låt din sambo låna ut pengar till dig som motsvarar halva tomtens värde (dvs. ni skriver ett skuldebrev, några riktiga pengar behöver aldrig byta ägare). På så vis blir ni båda "äkta" delägare till samma andel i alltihop.

OM ni skulle separera så får du betala skulden, ex. genom att sälja din andel av huset till sambon, eller att ni säljer alltihop på öppna marknaden.

Det betyder att ni delar lika på ev. värdeförändringar. Men sambon är garanterad att få ut det han lånade ut till dig.

En sak man som sambo skall ha i åtanke, är att om bostaden köps/byggs för ert gemensamma boende, så delas värdet av den lika efter separation, såvida man inte skrivit ett samboavtal. Det innebär blandannat att man kan få en absurd situation om ena parten köper in sig i ett hus där sambon redan bor. Sambon's andel är då inte "samboegendom" eftersom den fanns redan innan .Men den som köpt in sig, har ju köpt halva huset för gemensamt boende. Den halvan är då samboegendom, resultatet blir att ena parten blir 75% ägare efter en separation, andra parten bara 25% ägare trots att han eller hon köpt halva fastigheten.

Jag vet inte riktigt hur det resonemanget kan tänkas påverka hanteringen av den här tomten som en av er äger idag, troligen inte alls. Men det kan vara värt att ha lite koll på det.

Delvis annan fråga:
Iom. att ni har barn sedan tidigare, så bör ni fundera över hur ni vill ha det om någon av er avlider. Så länge ni är sambos, så är era ekonomier helt separerade. Ingen av er ärver något överhuvudtaget efter varandra, barnen ärver allt.

Det är vanligt att man försöker säkra att den efterlevande skall ha möjlighet att bo kvar, och kanske även vara förälder till alla barnen, om en av er går bort. Det går att delvis lösa med testamente, men är lite komplicerat om man samtidigt vill säkerställa att ens barn får ut något senare. Ni bör prata med en jurist, men gör klart vilka principer ni vill skall gälla vid dödsfall. Dödsfall gäller ju inte bara nu när barnen kanske är små, utan det kan vara samma fråga om 60 år.
Just denna punkten är något ni verkligen ska se över och lösa. Skrivs inget testamente eller liknande kan det bli drygt för den efterlevande partnern.
 
H
Eftersom ni har särbarn så skriv ett testamente där ni överlåter edra delar till den andra . då är det viktigt att barnen även skriver på att att avstå sin arvslott till förmån för den andre hälften, är dom myndiga så så gäller det annars är det mor eller far som ställer den garantin. Det är inte ovanligt att något särbarn kräver sin arvslott då kan det bli tvångsförsöljning om inga likvida medel finns att lösa ut denna och ett sådan skrift gör att den som är kvar en säker tillvaro
 
A
Varför inte gifta er och dela på allt?
 
  • Gilla
Ingper och 3 till
  • Laddar…
H Hjulbent skrev:
Eftersom ni har särbarn så skriv ett testamente där ni överlåter edra delar till den andra . då är det viktigt att barnen även skriver på att att avstå sin arvslott till förmån för den andre hälften, är dom myndiga så så gäller det annars är det mor eller far som ställer den garantin. Det är inte ovanligt att något särbarn kräver sin arvslott då kan det bli tvångsförsöljning om inga likvida medel finns att lösa ut denna och ett sådan skrift gör att den som är kvar en säker tillvaro
Arvslotten behöver väl inte godkännas av särkullbarnen? Det är väl isåfall laglotten som skulle kunna kräva ett godkännande.
 
H
JLyck JLyck skrev:
Arvslotten behöver väl inte godkännas av särkullbarnen? Det är väl isåfall laglotten som skulle kunna kräva ett godkännande.
OK arvslott eller laglott är detsamma,men det ska var som ett tillägg till testamente för vara legalt och skrivas under av särkullbarnen annars kan den utkrävas vid ett bortfall av en förälder, det ska stå att dom avstår från sin del till förmån för den andre,
 
H Hjulbent skrev:
OK arvslott eller laglott är detsamma,men det ska var som ett tillägg till testamente för vara legalt och skrivas under av särkullbarnen annars kan den utkrävas vid ett bortfall av en förälder, det ska stå att dom avstår från sin del till förmån för den andre,
Fast arvslott och laglott är inte detsamma?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.