Satte nyss en väggbricka (vatette) mot pex också vågade inte dra två varv. Efter drygt ett varv vågade jag inte dra mer, återstår att se om det är tätt.
 
  • Ledsen
Leif i Skåne
  • Laddar…
Krilleman
Men kom igen!

Jag har tjatat och åter tjatat om vikten i att följa monteringsanvisningen!

Vatette Plast ska dras två varv!

Jag själv har dragit mängder med dessa kopplingar. Alltid två varv fast det går lite tungt att dra ibland.


Illustration av rörinstallation med Vatette system, handdragning av mutter kräver två varv enligt anvisningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Svenska vvsbranchen har nog världens bästa montagebeskrivning på ALLT så sålänge man vet vad man ska montera så kan vem som helst klara av det. Lustigt att man då väljer att inte följa den, skippar ni skruvar på ikea-möbler också?
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Jo väl införstådd med två varv, men att dra åt med handkraft måste ju ge en rätt stor variation beroende på vem som drar?!
 
Krilleman
Nej, du kan inte dra muttern (så att klämringen kläms åt) för hand när muttern stumnar mot kopplingen.

Då har du nog världens starkaste fingrar!
 
Handåtdragning är ju vad det är. Det innebär inte att man ska nypa åt och forcera allt vad man kan. Man drar in muttern för hand lugnt utan överdriven kraft bara helt enkelt. Då blir det ingen skillnad mellan olika personer. Inte så mycket att det har nån betydelse iallafall.
 
Ska självklart följa anvisningarna och dra två varv. Men faktum kvarstår att det kändes som man drar sönder kopplingen. Men antar att det är normalt utifrån svaren här :thinking:
Är ju rimligt att det går åt större kraft till grövre pex, för jag har inte upplevt det så när jag drar åt mindre kopplingar.
 
Vatette är lite extrema för gemene man med 2 varv, men även LK skall dras 1 ¼ - 1 ½ varv enligt anvisningen.
Det är under den senare delen som man deformerar och pressar in konan i plastmaterialet så den greppar. man orkar inte dra sönder en koppling, problemet är att dom flesta har inte skiftnycklar med tillräckligt långt skaft, 50 cm eller mer.
Är du osäker märk med tuschpenna, både så den inte glider ut innan den greppar i plasten och att du drar erforderliga varv.
 
  • Gilla
villeg
  • Laddar…
Skönt att höra att man är på rätt spår (y). Har dragit åt nu med nyinköpt skiftnyckel. Gjorde lite markeringar också, bra tips! Två stycken kopplingar med Vatette och två med Ezze (med plantätning). Märkte ingen direkt skillnad vid montering. Får se om allt är tätt. Tänkte provtrycka hela systemet senare. Har bara provtryckt de två fördelarna med slingor var och en för sig.

För övrigt finns Vatette kopplingsset hos Rinkaby nu (RSK 1873808), det som jag inte hittade förra veckan. Och jag har inte frågat eller tipsat om att det saknades.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Tänkte kort beskriva resultatet. Gick bra med hjälp från denna tråd och lite läsning på andra delar av forumet! Nu har jag äntligen fått tid att slutföra installationen. Har flyttat byggpannan till tvättstuga/pannrum, kopplat ihop de två fördelarna och provtryckt.

Fördelaren på övervåningen matar vidare till den på bottenvåningen.
Installation av golvvärmesystem med fördelare, PEX-rör och manometrar monterade på en vägg i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På bottenvåning syns också de 20 mm PEX-rör som VVS-firman drog i plattan. Fick senare rådet att inte använda dessa för matningen utan gå på grövre dimension.
Installation av golvvärme med PEX-rör, fördelare och manometrar i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Provtryckte hela systemet i ett. Byggde ihop en koppling ingång för vattenslang, kulventil, manometer, bilventil för kompressor och sen matarledning (25mm PEX). På returen kostade jag på mig att sätta ytterligare en manometer eftersom jag hade det hemma.
Ett golvvärmeinstallationssystem med kopplingar, kulventil, manometer och PEX-rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvvärmeinstallation med manometer som visar tryck, kopplad till PEX-rör och ventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fyllde systemet med vatten, stängde ventiler på matning och retur. Kommer upp i ca 4 bar med tappvattentrycket. Sen tog jag tryckluft för att få upp trycket ytterligare. Manometrarna går bara till 6 bar på skalan, så jag valde att stanna på ca 6,5. 30 min väntetid. Trycket sjönk till 5,5 bar. Minskade trycket till 3 bar i 90 min. Trycket ökade under den tiden till 3,5 bar (som förväntat).

Thermotech skriver att man ska provtrycka till 8,5 bar, de har specat högsta driftstyck 6 bar. Men jag kommer förmodligen inte köra systemet i närheten av 6 bar, kör 1 bar med byggpannan. Så resultatet duger iaf för mig. Får se om kommunen godkänner min provtryckningen. Annars får jag be en firma provtrycka innan vi installerar den riktiga pannan.

Nu är iaf golvvärmen igång på båda våningarna :D
Installation av golvvärme med rörkopplingar, manometer och en röd tryckkärl i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
villeg villeg skrev:
Fyllde systemet med vatten, stängde ventiler på matning och retur. Kommer upp i ca 4 bar med tappvattentrycket. Sen tog jag tryckluft för att få upp trycket ytterligare. Manometrarna går bara till 6 bar på skalan, så jag valde att stanna på ca 6,5. 30 min väntetid. Trycket sjönk till 5,5 bar. Minskade trycket till 3 bar i 90 min. Trycket ökade under den tiden till 3,5 bar (som förväntat).

Thermotech skriver att man ska provtrycka till 8,5 bar, de har specat högsta driftstyck 6 bar. Men jag kommer förmodligen inte köra systemet i närheten av 6 bar, kör 1 bar med byggpannan. Så resultatet duger iaf för mig. Får se om kommunen godkänner min provtryckningen. Annars får jag be en firma provtrycka innan vi installerar den riktiga pannan.

Nu är iaf golvvärmen igång på båda våningarna :D
[bild]
Du kan inte provtrycka med vatten och tryckluft. Luft går att komprimera, det gör inte vatten, där beter de sig på olika sätt vid provtryckning. Det enklaste är att låna en handpump av närmaste vvsare eller hyra på cramo. Typ en
https://www.rinkabyror.se/artikel/rems-provtryckningspump-push/
 
N NoOne2k skrev:
Du kan inte provtrycka med vatten och tryckluft. Luft går att komprimera, det gör inte vatten, där beter de sig på olika sätt vid provtryckning. Det enklaste är att låna en handpump av närmaste vvsare eller hyra på cramo. Typ en
[länk]
OK, såg nån som gjorde så. Tyckte det verkade smart. Funderade på att köpa en sån handpump, men kändes lite i dyraste laget för något man gör så pass sällan.

Men spelar det verkligen någon roll om det är en liten ficka med luft under provtryckningen? 99,9 % är ju ändå vatten och delen som testas "ser" samma tryck och vatten. Borde rimligen inte spela någon roll att det är luft 10 meter bort. Förstår att det är skillnad mellan bara vatten och bara luft, eller om man inte luftat systemet ordentligt och har mycket luftfickor kvar.
 
Jo det spelar stor roll. Om du bara trycker med vatten så får du ett stort tryckfall även om bara en milliliter vatten läcker ut. Har du luft i systemet, så syns inte ett så litet läckage.

Pex är lite knepiga att provtrycka eftersom röret deformeras av trycket. Nu har de ändrat tror jag, men när jag provtryckte så var instruktionerna från uponor att fylla till ett visst tryck. Vänta 30 minuter och se att trycket då sjunkit max xx%, det beror på att röret ökar i volym av trycket. Sedan släppa ut en del av trycket, och efter en halvtimma se att trycket ökat igen, när slangen drar ihop sig.
 
  • Gilla
villeg
  • Laddar…
Aha, då är jag med. Får se om jag kan hyra eller låna en handpump... Har tappvattenrör att provtrycka också och där kommer jag inte upp i tillräckligt högt tryck med min nuvarande felaktiga lösning ändå.
 
Det knöliga är att få ut all luft.
Koppla på trägårdslangen och spola o spola tills all luft kommit, en slinga åt gången mot slutet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.