Jag har sliten gammal panel i trappan och hallen i vårt torp. Finns jäkligt enkla färdiga produkter panel för gansksa billig peng Dessa tänkte jag köpa för att slippa slipa, täta spackla mm. Vad skulle hindra att jag spikade upp dom nya direkt på
de gamla?? Med nya lister och så efteråt. Trappa och hall i torp med sliten panel och trappräcke, behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny väggpanel i soft eucalyptus färg som är tänkt att ersätta sliten gammal panel i en trappa och hall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fast jag undrar om det ändå inte vore lättare (och billigare) att bara måla om panelen.

Och det blir ju väldigt mörkt med panelen (från?) du visade.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Det finns nog inga genvägar till bra resultat tyvärr. I TV kan man bygga kulisser, men inte i sin bostad. Använder man bra material och naturliga färger som får patina när de nöts, behöver man inte måla om särskilt ofta. Ett bättre alternativ till panelimitationer är i så fall gipsskivor och tapeter. Ditt foto är visserligen lite suddigt men jag har svårt att se några stora problem med väggarna. Är det ett gammalt hus med tidstypiska originaldetaljer kan det förlora i värde med okänslig modernisering.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Ja det är ett hus från sekelskiftet. Det räcker nog dessvärre inte bara med målning utan måste fyllas ut i glipor och slipas överallt. Ja det blir mörkt, det ska vara dova mörka färger runt 1910 Ok inser att det är lite fusk, men är det ändå möjligt, vad skulle problemet vara om jag ändå valde detta sätt.? Slitet hörn av ett rum i ett sekelskifteshus med ojämna träpaneler och synliga glipor som behöver målas och fixas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Ser ut som aldeles normal gammal panel som inte är skadad eller förstörd på något sätt?
Skrapa och måla med linoljefärg så kommer det bli utmärkt.

Ser inte riktigt, är det fasspont? Menar du att den krympt isär i botten på V-formen? Om du har årstidsrörelser i träet så blir det jättefult när det spacklade spricker. Men om den naturliga rörligheten får vara kvar och målas med en färg som fungerar med det så ser det betydligt bättre ut. Är det enstaka skador/hål i brädorna så kan du fylla ut det med linoljekitt, utan att behöva spackla och slipa.

Behöver väl inte vara mörkt för att vara tidstypiskt runt 1910. Ljusgrått, jugendgrönt? Och i ett torp kan det ju vara målat "som man brukade" och inte efter mode.
 
Fulkemisten
Håller med. Problemet är tyvärr att det helt krasst kommer se ut precis som vad det är: En modern låtsasprodukt och quickfix som man monterat ovanpå ett vackert originalytskikt. Det kommer troligen bli mer jobb att få det att se någorlunda acceptabelt ut vid lister övergångar och sådant. Måla säger jag med.
 
  • Gilla
Fröken Timotej
  • Laddar…
Staffans2000
Det kommer att bli betydligt mer komplicerat än vad paneltillverkaren vill ge sken av. Du har knappt en enda rät vinkel i hela huset, för att inte tala om trapphuset.
Även min bestämda uppfattning är att din fuskpanelsrenoveringsgenväg är en rakt igenom dålig idé. Sämre slutresultat till högre kostnad och betydligt mer jobb.

Staffan
 
  • Gilla
Fröken Timotej
  • Laddar…
R Räknenisse skrev:
Ser ut som aldeles normal gammal panel som inte är skadad eller förstörd på något sätt?
Skrapa och måla med linoljefärg så kommer det bli utmärkt.

Ser inte riktigt, är det fasspont? Menar du att den krympt isär i botten på V-formen? Om du har årstidsrörelser i träet så blir det jättefult när det spacklade spricker. Men om den naturliga rörligheten får vara kvar och målas med en färg som fungerar med det så ser det betydligt bättre ut. Är det enstaka skador/hål i brädorna så kan du fylla ut det med linoljekitt, utan att behöva spackla och slipa.

Behöver väl inte vara mörkt för att vara tidstypiskt runt 1910. Ljusgrått, jugendgrönt? Och i ett torp kan det ju vara målat "som man brukade" och inte efter mode.
Ja du har rätt på alla punkter. Jag gick in med inställningen att göra precis så..bara väldigt många projekt i det lilla huset och vi gör allt själva. Men det får väl ta sin tid så slipper jag gå o gräma mig i efterand. Tack för info om spackel och vad det kan innebära. Blir linoljekitt då istället .Härligt med all kunskap så lättillgängligt. ☺
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det kommer att bli betydligt mer komplicerat än vad paneltillverkaren vill ge sken av. Du har knappt en enda rät vinkel i hela huset, för att inte tala om trapphuset.
Även min bestämda uppfattning är att din fuskpanelsrenoveringsgenväg är en rakt igenom dålig idé. Sämre slutresultat till högre kostnad och betydligt mer jobb.

Staffan
Ok jag ger mig
 
om du målar panelen under vinterhalvåret när det är torr luft inne så slipper du problemen med att färgen i skarvarna spricker när träet krymper.

var är det du tänkt spackla?

håller med om att det är en bra idé att behålla den gamla panelen och inte byta till modern board. har sett sån fuskpanel använd i hus på riktigt och det blir snabbt riktigt fult. tex om man vill sätta upp något på väggen, men sen vill flytta eller ta ner det - då är det i princip omöjligt att spackla över hålen som blir på ett snyggt sätt. då är det mycket lättare med riktig träpanel, så är det bara att peta i lite linoljespackel och måla över.

ta det lite pö om pö så blir det säkert jättebra!
 
Fröken Timotej Fröken Timotej skrev:
Ja du har rätt på alla punkter. Jag gick in med inställningen att göra precis så..bara väldigt många projekt i det lilla huset och vi gör allt själva. Men det får väl ta sin tid så slipper jag gå o gräma mig i efterand. Tack för info om spackel och vad det kan innebära. Blir linoljekitt då istället .Härligt med all kunskap så lättillgängligt. ☺
Inget som är så anskrämligt att det inte går att använda som det är i flera år. Trevlig kulör och allt är helt.
Lovar att du blir nöjdare av att vänta och göra det när du har tid och lust. Allt blir roligare att pyssla med också när man inte ska brådska med mer än det som verkligen är akut nödvändigt.
 
Du har fått så många bra svar innan jag hann skicka mitt, så det är bara att gratulera.!
 
Tack för att ni tog er tid att svara :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.