A
Hej!

Skulle gärna ta emot tips på elföretag/elektriker som ni har bra erfarenhet av.

Jobbet som ska utföras är att huvudsäkringen behöver höjas i vårt hus, samt i väntan på detta behöver tillfällig el anslutas.


Tack för tips!
(Jobbet är söder om stockholm.)
 
Redigerat:
Du har ingen möjlighet att välja nätbolag. Det är ett bolag som har monopol på varje plats.
 
A
D Daniel 109 skrev:
Du har ingen möjlighet att välja nätbolag. Det är ett bolag som har monopol på varje plats.
Du har missförstått, ett elbolag (kalles el installation ab t.ex) måste göra jobbet delvist. Sedan är det vattenfall som härskar här det stämmer.
 
Det är inget elbolag.
En temporär matning kan du oavsett inte få från någon annan än nätägaren.
 
A
Tror mest att förvirringen bestod i att du använde begreppet elbolag i första inlägget TS. Det namnet används vanligtvis om nätägarna, dvs. vattenfall, eon, etc.

Det du söker är ett elföretag/elinstallationsföretag/elinstallatör/elektriker.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
S Stuff skrev:
Tror mest att förvirringen bestod i att du använde begreppet elbolag i första inlägget TS. Det namnet används vanligtvis om nätägarna, dvs. vattenfall, eon, etc.

Det du söker är ett elföretag/elinstallationsföretag/elinstallatör/elektriker.
Jag förstår, ska vara tydligare i fortsättningen, tack!
 
StefanEriksson post: 3221492 skrev:
Jag förstår, ska vara tydligare i fortsättningen, tack!
Jag tror att din fråga borde legat i forumsdelen Hantverkare då den inte är elrelaterad på tekniskt vis. Det arbetet du beskriver kan vilken elfirma som helst göra då det egentligen bara handlar om att byta passdelar och beställa ändring och byggström av nätägare. Har för mig Clas Ohlsson startat någon tjänst för enklare elarbeten? Annars Vattenfall, fast begär offert eller fastpris då det kommit in rapporter att de kan vara dyra.

Sen förstår jag inte vad du menar med väntan? Ska du göra mer än byta passdel menar du, som kräver ny kabel och förstärkning av befintligt nät?
Om så är fallet är det bra du beskriver detta lite tydligare i frågan så kan du säkert få bättre exempel på elfirmor som är duktiga inom just detta.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Jag bifogar en bild på vad det är som behöver göras.

Det kommer behöva dras en ny kabel till elskåpet.

Det som är markerat i blått på bilden gör vattenfall, resterande gör vi d.v.s elektrikern vi anlitar.
 
  • Illustration av ansvarsfördelning för installation av el med grävmaskin, hus, kabel och elskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
StefanEriksson skrev:
Jag bifogar en bild på vad det är som behöver göras.

Det kommer behöva dras en ny kabel till elskåpet.

Det som är markerat i blått på bilden gör vattenfall, resterande gör vi d.v.s elektrikern vi anlitar.
Detta är en allmän bild, säger inget om vad just DU vill göra..

Du skrev att du ville höja dina huvudsäkringar, normalt sett är detta fem minuters jobb på plats, du skrev att du ville ha inkopplat byggström, detta är ännu mindre jobb på plats.

Men jag antar att det är något som du vill göra som inte framgår, eller så är jag väldigt trög. :)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Eftersom vi vill byta ifrån 25A till 50A så måste en ny kabel dras, även ett nytt rör, enligt vattenfall.
Vattenfall offererade oss på 33.000kr.

Det som finns med på bilden måste alltså göras, en viss del måste ett auktoriserat elföretag göra.

Är du elektriker?
mvh
 
StefanEriksson skrev:
Eftersom vi vill byta ifrån 25A till 50A så måste en ny kabel dras, även ett nytt rör, enligt vattenfall.
Vattenfall offererade oss på 33.000kr.

Det som finns med på bilden måste alltså göras, en viss del måste ett auktoriserat elföretag göra.

Är du elektriker?
mvh
Jaha ja, då förstår jag, detta kommer ta mer än 5 minuter då, du kommer behöva gräva ner rör samt montera fasadskåp eller markmätarskåp sen antar jag det handlar om någon utbyggnad av elanläggningen. Men bra du har beskrivit det nu, jobbet samt byggströmmen behöver du beställa så fort som möjligt då det kan vara lång handläggningstid för din nya serviskabel.

Får se om här finns någon verksam eller tips på bra elfirma i södra Stockholm, har tyvärr inget själv.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
S Slugge skrev:
Jaha ja, då förstår jag, detta kommer ta mer än 5 minuter då, du kommer behöva gräva ner rör samt montera fasadskåp eller markmätarskåp sen antar jag det handlar om någon utbyggnad av elanläggningen. Men bra du har beskrivit det nu, jobbet samt byggströmmen behöver du beställa så fort som möjligt då det kan vara lång handläggningstid för din nya serviskabel.

Får se om här finns någon verksam eller tips på bra elfirma i södra Stockholm, har tyvärr inget själv.
Han skrev fel, men ganska omöjligt att feltolka om man läser det han skriver!
 
  • Gilla
Slugge och 1 till
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Han skrev fel, men ganska omöjligt att feltolka om man läser det han skriver!
Jaha, det menar du.. Då måste det vara så att jag är ovanligt trögfattad för detta framgår inte för mig trots att jag läst genom inläggen flera gånger.

Men generellt är det så att en dåligt ställd fråga belönas med dåliga/felaktiga svar, därför kan det vara en god idé att vara tydlig.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Om Husqvarnas svar är det bästa är det rätt uppenbart att TS inte är ute efter hjälp utan medhåll.
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.