Hej,

Har fått ok av mina två grannar att sätta plank i tomtgränsen, cirka 10 meter åt ena hållet och 15 meter åt det andra (hörn på tomten).

Vi bor lite höre upp och vår baksida är väldigt blåsig. Grannarnas hus ligger lite nedanför vår tomt, cirka 2 till 6 meter.

Vad kommer kommunen säga? Det rör sig om Sollentuna.
 
Det går säkert bra men beror givetvis på utformningen av planket.
 
S spaxx skrev:
Hej,

Har fått ok av mina två grannar att sätta plank i tomtgränsen, cirka 10 meter åt ena hållet och 15 meter åt det andra (hörn på tomten).

Vi bor lite höre upp och vår baksida är väldigt blåsig. Grannarnas hus ligger lite nedanför vår tomt, cirka 2 till 6 meter.

Vad kommer kommunen säga? Det rör sig om Sollentuna.
Jag har nyligen fått bygglov på ett plank. Ringde kommunen innan eftersom marken är prickad och var orolig för det. Men enligt handläggaren så var det en mindre avvikelse som de klubbar igenom hela tiden.

Det man ska tänka på är väl att den fina sidan ska vara utåt, om där nu finns någon sådan. Och om planket, som i vårt fall, går ut på uppfarten, att man gör det lägre där så att man ser vägen ordentligt.

Så det är nog inga konstigheter att få bygglov på det :)

Uppdatering: Bor dock i Lunds kommun, Skåne.
 
Casaloco
Är planket på prickmark?
 
Casaloco Casaloco skrev:
Är planket på prickmark?
Nej
 
Hemmakatten
Ett plank mellan två tomter borde man få bygglov för. Å andra sidan kanske man inte ens borde söka bygglov. Det är väl ingen som tänker klaga?
 
  • Gilla
spaxx
  • Laddar…
Men hur gör man med alla tomtpinnar som står där planket ska vara?
 
Tomtpinnarna måste stå kvar, du får sätta planket innanför dem. Helst såpass långt inne att du kommer åt att gå på din egen tomt för underhåll, dvs ca 50 cm. Du kan nämligen inte räkna med att en framtida granne låter dig gå på deras tomt för att göra underhåll på det.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
E
Jkpg:s kommun anser att plank är 160 cm högt.
Vi fick inte bygglov för 180cm högt planl vinkelrätt ut från huset (på tomtgränsen) pga att vi hade för central placering i samfälligheten, det skulle bli för dominerande samt att den sista metern var på prickmark.
Redan när huset byggdes -73 gjorde man avsteg från detaljplanen för att bygga delar av uterummet på prickmark och detta tog men med nu.
Planket var tänkt att ansluta mot grannens 180 cm höga plank, matchade även hennes materialval och utförande samt vårt staket.
Vi hade underskrift från grannen och ingen överklagad men vi fick ändå NEJ!

Tror mycket hänger på handläggaren.
 
Tittar man på Engelska trädgårdar är det mer regel än undantag att man är helt omsluten av plank.
Förstår inte varför vi i Sverige nödvändigtvis ska ha in- och utsyn överallt?
(Förutsatt att det inte hindrar sikt i trafik eller liknande såklart)
 
Det här är intressant. Håller själv precis på med bygglovsritning för plank och funderar just på om jag verkligen ska söka bygglov eller bara bygga..... jag vill ju göra rätt för mig, men samtidigt rädd för att få ett nej! :)

Mitt plank är tänkt att bli 180cm högt och ca 20meter långt och i princip helt tätt! Men jag vill givetvis ha den fina sidan mot mig.... inte för att den andra sidan nödvändigtvis är ful, men för att det hade passat bättre rent estetiskt med den mer rena och släta sidan åt vårt håll. :)
 
C crazytok skrev:
Det här är intressant. Håller själv precis på med bygglovsritning för plank och funderar just på om jag verkligen ska söka bygglov eller bara bygga.....
Om det blir klagomål och problem med att bara sätta upp planket beror till 98% på var det ligger och vilka grannar du har.
Kommunens tjänstemän är nog ytterst sällan ute och letar aktivt.
 
Nybyggt område, och jag har ju en dialog med grannen som det berör så han ska vara nöjd också. Så vi har inga problem med det tänkta planket. Ingen av dom andra grannarna har ansökt om bygglov, så därför har jag själv funderat på att strunta i det.
Men det känns inte riktigt rätt....
 
Fadai
Mitt plank är tänkt att bli 180cm högt och ca 20meter långt och i princip helt tätt! Men jag vill givetvis ha den fina sidan mot mig.... inte för att den andra sidan nödvändigtvis är ful skrev:
Du kan ju alltid bygga så att båda sidor är lika fina.
 
Japp, men det blir avsevärt mycket dyrare OCH jobbigare!

Men man skulle kunna göra en enklare billigare lösning möjligtvis. Sen kan man ju alltid påstå att man inte är klar med planket ännu. :p
 
  • Haha
Fadai
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.