Vi är ett par runt 50, bor i ett hus byggd 1938, ej renoveringsobjekt.
Jag, gaia, besöker Forumet för att lära mej om villka moderniteter skulle passa i vårt gamla hus (uppvärmning, isolering, trägolvbehandling). Är lagt åt det konservativa hållet med heltäckande diskbänkar och pvc mattor - försöker samla nya ideer hos er unga nybyggare och förnya mitt syn på boendet.
Yrke: kemitekniker.
 
gaia skrev:
Vi är ett par runt 50, bor i ett hus byggd 1938, ej renoveringsobjekt.
Jag, gaia,  besöker Forumet för att lära mej om villka moderniteter skulle passa i vårt gamla hus (uppvärmning, isolering, trägolvbehandling). Är lagt åt det konservativa hållet med heltäckande diskbänkar och pvc mattor - försöker samla nya ideer hos er unga nybyggare och förnya mitt syn på boendet.
Yrke: kemitekniker.
PVC-mattor? Tar du bort ogräs med DDT och isolerar kåken med bromerade flamskyddsmedel oxå?

PVC är väl inte så nyttigt alternativ... :-X
 
Hej!

Vi bygger inte nytt utan vi har fått tag på en helt underbar gård med renoveingsbehov som ligger i Ångermanland, mitt i natursköna Höga Kusten.

Vi är Anna, 23, och Daniel, 24. Anna studerar på heltid och arbetar halvtid och Daniel är snickare, han kan med andra ord hålla i en hammare.

Vi har precis börjat med att riva ut vårt kök! Nu finns där bara tjocka timmerväggar och gammalt vackert trägolv! Det roliga har alltså precis börjat!
 
Okej, kör en presentation:
Vi är, Pappa 35, Mamma 34, Son 2.5, Dotter 0.4 år.
Bygger ett Myresjöhus Frälsegården i Vallentuna.
Hoppas på stomresning under April (Helst skulle vi ju vilja flytta in till dess) och inflyttning någon gång under hösten. Vi har gjort ett par mindre ändringar på planlösningen. Köket har vi helt valt bort från HTH som ingick och det lutar istället åt Ballingslöv.
Varför M-hus? De hade en tomt ledig...
Vi passar även på att ta ett dubbelgarage på en gång.
Kommer att sätta upp en liten webserver med bilder och så lite senare.
 
Vi har bestämt oss!
Det blev ett Hjältevadshus, Sofiero, på 146 kvadrat. En hel del tillval och omritning av planlösningen. Vi skrev på i december så vi "slipper" nedgraderingen de gör av standarden (istället för prisökning). Ett garage ska vi också ha, och det blir ett med carport och förråd till.
Vi ska bygga i Uddevalla på en naturtomt om ca 1300 kvadrat. Den ligger nära både stan och naturen. Elljusspår alldeles intill tomten, badsjö några minuters promenad bort och till stan tar det ca 10 minuter att gå.
Vi är 40+ och har barn på 16 och 13 år samt en hund.

Ha ett gott år allihop
önskar Uddevalla ::)
 
Vi har precis fått bygglov och ska bygga ett Fiskarheden på ca 210 m2 i Örebro. Spännande!!! Husleverans v 17.
I den ständiga jakten på minskade kostnader försöker jag "snickra" med entrepenörer själv och det går bra. Priserna kan pressas! Frågan är bara hur det går att få ihop allting...
Finns det fler Örebroare här så hör av Er, kanske kan vi pruta tillsammans... ;)
 
Vi är: Pappa 32, Mamma 29, Son 8 och Dotter 5.

Sonen inte längre helt nöjd med att dela rum med lillasyster och övriga huset är belamrat med grejjer man naturligtvis inte kan slänga.

Planlösningen i vår 1-plansvilla från '72 är så beskaffad att enkla vanliga knep för att få till ett extra rum inte fungerar bra.

Lösningen: Vi har beställt en ny övervåning, efter mina egna ritningar, av www.atvidabergs.com.
Leverans runt mars/april - sen återstår det roliga inredningsarbetet av det hela!

/Fredrik
 
Nu ger jag upp och trädder fram "offentlig".
36 är jag och sambon 37, tre barn, flicka på snart 10 och tvillingpojkar på nyss fyllda 7.
Vi har köpt tomt och nyckelfärdig hus, total entreprenad, i Lund. NCC bygger, på gott och ont, dvs det goda är att vi varken behöver eller får göra något själva, det onda är (så klart!)att allt man inte kollar själv blir fel...
 
Hej på er alla som bygger och renoverar.

Det är mina brev ni får stå ut med vad det gäller svenska grammatiken.
Vi är Galina & Tony ( 39, 35 båda programmerare) , sonen Pavel (15) . Nån gång under tidig höst blir vi fyra.
Vi har köpt en tomt i Skälby (Stockholm) i november . Där planerar vi att bygga ett tvåplanshus på 169 m2 - Sotenäs (lite omgort) från Kungshus . Kontraktet med Kungshus är underteknad. Min sambo kommer att lämna bygglovansökan till kommunen idag. Vi hoppas flytta in i september. För nuvarande bor vi i en bostadsrätt och har ingen erfarenhet av husägandet.

Mvh
/Galina


 
Hej

Skall bygga i Alsike, söder om Uppsala. Huset är ett Torgrim, Ä-hus och kommer v. 17.
Han 27, hon 26 och en liten kille på 3 år, som ser fram emot att bo i ett pmråde med andra barn. Bor f.n på 57 kvm med 8472389 st grannar 70+

/aja
 
Jag slänger in ett par rader här, för vi har ett rätt kul projekt.
Vi hade ett litet sörmlandstorp på 40 kvm. Utan el, utan vatten, men med strandtomt.
För att anpassa det till vår verklighet så bestämde vi oss för att dra dit el och riva "lite". Det var fyra år sedan.

Det hela slutade med en tillbyggnad på 90 kvm i modern stil som innehåller kök, badrum, vardagsrum och ett litet loft med sovrum.
Det är dessutom ett "experimenthus" från TEEG-hus. Dvs med varmgrund och cellplastisolering.

Torpet håller vi fortfarande på med. Vi har rivit bort allt ner till stockvägg, bytt taket, bytt panelen, bytt fönster och dörrar, rivit och byggt upp skorstensstocken, grävt ur grunden och i största allmänhet börjat om från början.
Detta arbete försöker vi dock göra med största försiktighet och med respekt för huset. VI har därför kalkputsat väggarna invändigt, eftersom det var så från början.
Vi har också köpt bondsågat panelvirke och lagt in det gamla slitna furugolvet igen.

Tidsmässigt blev tillbyggnaden "klar" vid påsk 2002 och vi hoppas flytta in i nedervåningen av torpet till sommaren.
Eftersom detta är ett "feriehus" så tar det lite tid...

Och ja, vi har haft snickare som gjort det mesta.
Däremot står vi för allt invändigt i torpet själva...

Så vi har en brutal kombination av lantidyll och avskalad modernism...
Och vi försöker hålla det så.
Eller jag i alla fall...
(Min hustru försöker få in sitt Järvsöskåp i tillbyggnaden, under mina vilda protester...)

Så kort sagt:
Vi är både nybyggare och byggnadsrenoverare.
På samma gång.

Tyvärr är merparten av våra bilder i pappersformat, men jag kastar ut några på vår dotters hemsida, under övrigt, om någon vill se.
members.chello.se/lisens/torp.htm

Ursäkta röran vi bygger om...
Och vissa bilder är lite gmla, men ändå...

 
Hej !
Vår familj består av 2 vuxna 30+ samt två söner 6,5 + 3,5 år.
"Ramlade" över en tomt i området när yngste sonen och jag var på promenad, sedan var det inte alltför svårt att få maken att hänga på idén att bygga nytt igen ! (Vi byggde för 5 år sedan också...)
Vi ska bygga ett sluttningshus från Hjältevadshus med totalyta 200 kvm.
Tomten ligger i Tyresö kommun söder om Sthlm.
Har precis sålt nuvarande villan och nu har jag ångest över hur allt ska lösa sig om vi inte hinner få bygglovet i tid.......
Har även lite ångset över att vi återigen ska "finplanera" en tomt....just när vår nuvarande tomt äntligen blivit ok !
Så kan det gå när man är lite impulsiv ibland ! ;)
 
Jag är 35 och min Sambo är 29, vi renoverar ett hus från 1926, huset ligger i Sundsvall.

Vi har hållt på i cirka ett år.

Vi har:

- Bytt tak
- Bytt Fönster
- Tilläggsisolerat (utsidan) väggar och golv.
- Ny fasad
- Nytt kök
- utbyggnad
- Ny el med E-hem
- Nytt avlopp
- Nytt pannrum i garage med Vedpanna
- Golvvärme på botten våning
- Nya vitvaror
- Delvis nya innertak
- Gips eller pärlspont på väggar/tak
- renoverad kakelugn
- ny ytterdörr
OSV
 
Känns att det är dags efter ett antal års tomtletande och surfande på denna site att presentera mig och min familj.
Familjen består av mig (naturligtvis), 33 och min fru 30 samt 4 små flickor, 2*2år (tvillingar), 3 resp. 6 år. Vi bor idag i ett 70-tals hus men skall bygga nytt i Onsala, söder om Göteborg.

Vi letade tomt i c:a 1-2 år med varierande resultat. I sommras fann vi en kanontomt men efter några turer med kommunen så nekades vi bygglov. Detta trots att de sagt JA från början. Vi var på randen att ge upp...

Hemnet och Bovision togs upp igen och nu, äntligen, är nybyggnadsprojektet på gång. Götenehus står som leverantör (de sålde även tomten) och vi skall bygga ett hus som heter Sandö.
Huset skall breddas 60 cm gentemot orginal samt få en helt ny planlösning med bl.a. 4 sovrum på ovanvåningen.
Totalt blir huset på c:a 183 kvm.

Vi har tidigare ägt s.k. renoveringsobjekt. Bl.a. ett fritidshus med duschen på utsidan (!) och utan WC som vi renoverat och byggt till men denna gången har jag lovat mig själv (läs fru) att inte lägga ner för mycket tid utan att låta hantverkarna fixa det mesta.

F.n. sitter vi med TOLO'n och våndas över allt som man vill ha och hur mycket allt kostar när man räknar ihop slutsumman. Vår "mentala" slutsumma är för länge sedan passerad...och plånboken börjar sina...

Byggnationen tar fart vilken vecka som helst och planerad inflyttning i december då vi vill att vår äldsta dotter inte skall behöva flytta mitt i en termin (hon börjar i "nollan").
 
Hej allihop,

Kul och intressant att läsa om vad ni hittar på för skojigheter!

Kjell (35), Lotta (35), Mira (5) och katten Måns (1, nej, han är inte elak :D) bor i ett hus i Körsvik utanför Kungsängen, Stockholms län, byggt mellan 1820 och 1850, tillbyggt runt sekelskiftet och lite moderniserat efter 1997 när vi köpte det. Nu är det ca 120 m[sup]2[/sup] fast med en dålig planlösning.

Moderniseringen har dock varit mycket måttlig vilket innebär att vi fortfarande lever med helt oisolerat köksgolv och ett antal fristående bimetalltermostatstyrda (23 bokstäver!) oljefyllda element som primär värmekälla. Som tur är finns det en vedspis i köket och en öppen spis i vardagsrummet som vi får elda i efter en dyr skorstensrenovering.

Eftersom vi nu bott in oss ganska länge och tröttnat på att ibland ha 10 grader inomhus på vintern :-/ så kommer vi nu att renovera hela huset och bygga till ca 100 m[sup]2[/sup] fördelat på två håll. En "bakre" del på två plan med 30 m[sup]2[/sup] i varje och en verandaliknande "främre" del med 20 m[sup]2[/sup] per plan. "Bakre" och "främre" används för att "framsidan" har utsikt mot Mälaren och "baksidan" mot skogen. Vi drar igång direkt efter påsk, men planerna är långt ifrån klara än så panikkänslorna väller upp då och då. Vi kommer INTE att göra det själva för jag vet hur lång tid det tar när jag "kan själv" och vi måste vara något så när klara i oktober. Detta eftersom vi under byggtiden kommer bo i ett annat gammalt hus 200 m bort och där vill jag absolut inte bo de kallare höstdagarna (noll isolering, sjövatten ur kranarna och sist, men inte minst, utedass :surprised:).

Om man vill kan man beskåda huset på http://www.nsab-sirius.com/nsab4.asp?tx_category_id=1740. Ja, det där huset i ödemarken ligger strax utanför Stockholm. Åtminstone gäller den länken i skrivande stund (filmscenerna är tagna här och i närheten). Tyvärr har vi själva inte något bredband :'( så vissa intressanta inlägg typ MathiasS skorstensrivning är oerhört sega att få ner. Får väl se om jag någon gång kommer till skott och lägger upp en egen hemsida där vårt bygge går att följa.

Hmm... varför blir det alltid fler ord när jag skriver än när alla andra skriver ??? Nu slutar jag!

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.