Bör man aktivt leta efter taklampor som specar att de är dubbelisolerade (utan jordkabel) om man har ojordat takuttag? Gäller en taklampa med plåtkupa som kommer att hänga ovanför matbordet. Matbordet har en stor trumpetfot av metall (står på parkett) om det nu skulle göra någon skillnad. Med mycket vilja så går det att hålla i ett jordat element och lampan... Är jag onödigt nojig?
 
  • Gilla
MBL19
  • Laddar…
tommib
Du är sannolikt onödigt nojig, men det skadar absolut inte att aktivt leta efter dubbelisolerade taklampor.

Som du själv säger, det krävs mycket vilja (och därmed en aktiv, sannolikt ganska apart, handling) för att åstadkomma en farlig situation.
 
  • Gilla
anhack
  • Laddar…
H
Ta en armatur med dubbelisolering så är du av med alla funderingar om jord eller inte jord och ska inte jordas, en sådan är märkt med två fyrkanter varav den ena är i den andra, gammalt talesätt FI-märkt, kolla din gräddvisp så ser du hur den ser ut, och vispen har säkert en stickpropp som är platt.
 
  • Gilla
anhack
  • Laddar…
Tack för svaren! (y) Ok, jag ska försöka hitta en dubbelisolerad lampa som blir godkänd av husets inredare. Utbudet minskar tyvärr en hel del så jag får nog börja fila på mina argument kring att elsäkerheten måste gå före designen...

- Du skulle ju köpa en taklampa med svart plåtkupa!
- Jo men du vet... jordglobsrislampan var den enda de hade som var dubbelisolerad. :sweat:
 
A anhack skrev:
Med mycket vilja så går det att hålla i ett jordat element och lampan.
Och även då händer det inget, det måste också vara ett isolation fel i lampans hölje mot fasen för att det skall gå illa.
I en isolerad miljö med torrt parkettgolvet så känner man inget om man snuddar vid fasen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.