Har lite huvudbry över hur jag ska få snyggt avslut på kakel i halvförband på kortsidan av köksbänken. Kaklet ska bara gå fram till kanten på bänkskivan. Det är totalt EN kakelskiva som kommer behöva ha en kapad kant längst ut (platsen cirklad på en bild längre ner), men mitt handlag med kakelskäraren är inte det bästa så det blir inte helt snygga kanter.

det optimala hade ju varit om jag hade haft en halv kakelskiva att peta in där, men icke.
kantprofilerna i plast eller aluminium är jag tyvärr allergisk mot, och dessutom så täcker de väl inte något av kanten utan de hamnar väl bara kant i kant?

så då är jag istället inne på kakellist i trä, men de jag hittat är på tok för stora för min smak! 55 mm breda verkar vara minimum, och jag hade nog velat ha max 30 mm.

har också kikat på bröstlister, men där är istället problemet att falshöjden verkar ligga kring 13 mm och mina plattor är bara 6 mm tjocka.

den generella stilen på köket kaklet är i är funkis möter lantkök. tips mottages varmt!
Kakelsättning i kök med halvförband och rosa cirkelmarkerad kant för avslut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit kakelvägg i halvförband med cirklad kant som ska kappas vid köksbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:

Bästa svaret

Kan du inte dra vanliga kakelfogen i 45 grader mellan kaklet och väggen som avslut?
 
jag har funderat på det men känns som att det inte skulle dölja kanten särskilt väl? jag hade helst velat ha något som hade överlappat kanten 5-10mm
 
njäe det är just sånna jag inte tycker om. skrev det i inledande inlägget.

nu tänker jag att jag har plattor så det räcker för mig att öva min teknik en del till, så kan kanske få till en godkänd kant, och sen att jag vänder den inåt mot nästa platta istället för att ha den kanten ytterst....
 
  • Gilla
Orran_3
  • Laddar…
Lyckas du inte så är det nog bara att ta med sig fredagsfika och några plattor till närmsta kaklare och få det gjort snyggt där.
 
Om du vill köra på bröstlistalternativet och har tillgång till elhyvel kan du hyvla ner baksidan på bröstlisten så du får rätt tjocklek på falsen.
 
R Robert-san01 skrev:
Finns även väldigt tunna lister som är formade som ett L. Vi satte sådan i köket och den stör inte.

[länk]
den där var ju inte helt dum! får se var man hade kunnat hitta den...
 
  • Gilla
Originalmannen
  • Laddar…
MrJay
major_tom major_tom skrev:
den där var ju inte helt dum! får se var man hade kunnat hitta den...
Finns på Bauhaus, har själv sådana i borstad aluminium
 
lite sent tips, finns ju kakel som har halvplattor, även plattor för hörn osv. - så gjorde man vad jag förstår ofta förr...

Jag körde gysinges kakel till köket, de hade halvplattor. Skulle inte vara ekonomiskt för större ytor men i ett kök är inte materialkostnaden för kakel oftast så enorm jämfört med allt annat...
 
ja det är tyvärr lite sent nu. jag vet att det finns, men det hade nog varit utanför budget ändå. har nu letat runt lite efter en slät blank 7.5x15 med tjocklek 6mm, men det har inte varit helt lätt plus har inte hittat att det säljes styckvis om det då inte är typ som gysinge eller byggfabriken men tvivlar på att de skulle funka ihop med det kakel jag nu har.
 
  • Gilla
Jon Jon
  • Laddar…
Var bor du någonstans? En trälist i lämplig dimension och lämpligt träslag tar inte många minuter att få till för ett snickeri eller ett hyfsat utrustat hemmasnickeri. Faktum är att det troligen går att göra med bara en bordssåg som enda verktyg.
 
Röstar på latexfog och vit snickerifärg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.