R Robert-san01 skrev:
Kostnaden för att åka och hämta den samt att de troligen har bra rabatter på standard som de köper volymer av. Någon måste betala det också.

Att halvsättning kostar mer är för att det tar längre tid.
Fogen ingår i deras ordinarie sortiment. Vi var i deras butik och pratade med dem.
Att de köper stora volymer av något borde väl rimligtvis inte påverka oss på något annat sätt än att det isåfall borde bli billigare.
Om jag hade gått in i deras butik och köpt vit fog som privatperson, så hade det kostat mig exakt lika mycket som grå fog.
 
Vi tog in platt på löpande räkning och betalade ca 200k för allt ex plattor. 3 badrum, hall, tvättstuga och stänkskydd i kök. Dottern på 10år blev riktigt nöjd med mörkgrå fogar med glitter i sitt badrum. :)

Kakel och klinker köpte vi på byggvaruhusen och det hade inte vår sättare några problem med.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
M Madicken123 skrev:
Fogen ingår i deras ordinarie sortiment. Vi var i deras butik och pratade med dem.
Att de köper stora volymer av något borde väl rimligtvis inte påverka oss på något annat sätt än att det isåfall borde bli billigare.
Om jag hade gått in i deras butik och köpt vit fog som privatperson, så hade det kostat mig exakt lika mycket som grå fog.
Jo, hantering av något udda kostar.

Bara resan att hämta en säck fog kan lätt bli 1500kr. Sättaren gör det knappast på sin fritid.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Jo, hantering av något udda kostar.

Bara resan att hämta en säck fog kan lätt bli 1500kr. Sättaren gör det knappast på sin fritid.
Troligtvis får dom allt utkört så då kostar det inte ett öre att ta en annan färg eller så hämtar dom allt och då kan det ju inte vara svårt att säga till om en annan kulör på fog.
1500kr ska som ta det med lastbil med kran?
För 1500kr så kan du ju få expressbud med inbärning:crysmile:
 
  • Gilla
Madicken123
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Ja det är rimligt att man åker och köper en påse fog för sig när ett helt hus byggs. Samt att resan kostar per kvadrat? Det blir en jäkla bred o tung fog det ..
Det är så man brukar räkna för att inte riskera back på den påsen. Men inte per m2.

Tyvärr är detta sådant som hamnar på gungor och karusell delen när handlar upp till fast pris och inte avtalat hur ÄTA skall regleras.

Det är säkert ingen tröst för TS men såhär funkar det även på stora byggen.
 
T twoody skrev:
Troligtvis får dom allt utkört så då kostar det inte ett öre att ta en annan färg eller så hämtar dom allt och då kan det ju inte vara svårt att säga till om en annan kulör på fog.
1500kr ska som ta det med lastbil med kran?
För 1500kr så kan du ju få expressbud med inbärning:crysmile:
Vad tror du en kille i 1h kostar plus 50kr/mil?

Hade jag åka för att hämta en säck fog hade min arbetsgivare fakturerat 1200+moms och resa.
 
Våran plattis blev lite grinig då vi valde bort taklist i ett badrum och sa att det blir extra för noggrannare skärning.
Vi sa självklart får du betalt för det, fast taket lutade någon centimeter så tog det säkert en hela 30 min extra för honom i det badrummet.
Men vi var snälla och lät han fakturera en timme extra ;)
 
  • Gilla
Madicken123
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Vad tror du en kille i 1h kostar plus 50kr/mil?

Hade jag åka för att hämta en säck fog hade min arbetsgivare fakturerat 1200+moms och resa.
Då är din arbetsgivare i mina ögon en idiot.
 
Fairlane
Om företaget ändå har fogen på lager så får de väl ta med den på en ordinarie resa, inte först åka till kunden och sen komma på att de ska vara en annan färg och åka tillbaks och hämta den och dessutom fakturera extra!
Här vet man i god tid före vilken färg som önskas. Missar man det så är det billigare att skicka det med en taxi än att ta 1200:-+moms.
 
  • Gilla
Madicken123 och 1 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Då är din arbetsgivare i mina ögon en idiot.
Varför är de en idiot?

Klagar du hos tandläkaren för han vill ha 1500kr/h?

Skall min arbetsgivare kunna betala mig den lön jag begär behöver de fakturera 1200kr/h när jag är ute hos kund.

Nej, jag jobbar inte som hantverkare men väl i byggbranschen. Ville bara påvisa att det kan vara bra att ibland lyfta blicken lite och tänka lite utanför den egna lådan. Behöver jag få något levererat är bud ofta mycket billigare än att jag skall åka och hämta.

För att återgå till TS fråga så skulle jag stryka motparten väldigt mycket medhårs och försöka få till en bra diskussion. Det är husleverantören och plattsättare som helt bestämmer i detta fall då ni har ett avtal. Så ni kan inte göra så mycket mer än att vädja till deras snälla sida.

Något ni får ha i åtanke om ni väljer bort plattsättning är att det kan bli stora diskussioner om gränsdragning och vem som skall stå för garantierna om något behöver göras om. Det är mycket enklare om ni har en totalentreprenad och inte en delad.

Det kan också finns risk för att den entreprenör ni har nu på huset inte släpper in en extern plattsättare före de är helt klara och deras entreprenad är besiktad och överlämnad. De kan även kräva ÄTA för samordning av er entreprenör, hantering av kvalitetsdokument osv.

Det kan tyvärr vara väldigt snårigt och dyrt att gå från ett avtal och ta in egna entreprenörer. Byter ni plattsättare och de inte har beläggning för de som är upphandlade får de troligen betala dem för stillestånd.
 
Betalade 49000 totalt för ett badrum i ca samma dim som TS, då inkluderas flytspackling 8 kvm golv, tätskikt, 30x60 väggplattor med ca 2 kvm dekorsättning avvikande fog, golvplattor 8x8 samt allt jobb.
 
  • Gilla
Madicken123
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Varför är de en idiot?

Klagar du hos tandläkaren för han vill ha 1500kr/h?

Skall min arbetsgivare kunna betala mig den lön jag begär behöver de fakturera 1200kr/h när jag är ute hos kund.

Nej, jag jobbar inte som hantverkare men väl i byggbranschen. Ville bara påvisa att det kan vara bra att ibland lyfta blicken lite och tänka lite utanför den egna lådan. Behöver jag få något levererat är bud ofta mycket billigare än att jag skall åka och hämta.

För att återgå till TS fråga så skulle jag stryka motparten väldigt mycket medhårs och försöka få till en bra diskussion. Det är husleverantören och plattsättare som helt bestämmer i detta fall då ni har ett avtal. Så ni kan inte göra så mycket mer än att vädja till deras snälla sida.

Något ni får ha i åtanke om ni väljer bort plattsättning är att det kan bli stora diskussioner om gränsdragning och vem som skall stå för garantierna om något behöver göras om. Det är mycket enklare om ni har en totalentreprenad och inte en delad.

Det kan också finns risk för att den entreprenör ni har nu på huset inte släpper in en extern plattsättare före de är helt klara och deras entreprenad är besiktad och överlämnad. De kan även kräva ÄTA för samordning av er entreprenör, hantering av kvalitetsdokument osv.

Det kan tyvärr vara väldigt snårigt och dyrt att gå från ett avtal och ta in egna entreprenörer. Byter ni plattsättare och de inte har beläggning för de som är upphandlade får de troligen betala dem för stillestånd.
Kan man inte få ut rätt fog och måste debitera en kund 1200kr + moms för att få rätt fog ja då tycker jag det är ren idioti och en skam för byggbranchen.
Det är precis detta beteende som sänker trovärdigheten i denna bransch.
Vi har avverkar åtskilliga underantreprenärer just för detta.
Om jag går till tandläkaren och får en extra räkning på 1200 plus moms för att han inte kan sitt jobb eller planera så skulle jag be honom dra någon stans och aldrig sätta min fot där igen.
Sen om nu kunden ångra val av fog på plats när allt är utkört och klart så får ju kunden självklart stå för det som detkostar för att få fram den fogen kunden vill ha
 
Redigerat:
  • Gilla
Bowser och 3 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Kan man inte få ut rätt fog och måste debitera en kund 1200kr + moms för att få rätt fog ja då tycker jag det är ren idioti och en skam för byggbranchen.
Det är precis detta beteende som sänker trovärdigheten i denna bransch.
Vi har avverkar åtskilliga underantreprenärer just för detta.
Om jag går till tandläkaren och får en extra räkning på 1200 plus moms för att han inte kan sitt jobb eller planera så skulle jag be honom dra någon stans och aldrig sätta min fot där igen.
Sen om nu kunden ångra val av fog på plats när allt är utkört och klart så får ju kunden självklart stå för det som detkostar för att få fram den fogen kunden vill ha
Bra formulerat! Håller med till 100%.
 
  • Gilla
Augen81
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Vad tror du en kille i 1h kostar plus 50kr/mil?

Hade jag åka för att hämta en säck fog hade min arbetsgivare fakturerat 1200+moms och resa.
Erbjud dig att hämta den själv..?
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Jag hämtade massor med byggvaror när vi byggde. Det släpet har säkert kört 200 vändor. Lätt intjänade pengar.
 
  • Gilla
tobiast
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.