Hej jag skulle vilja öppna upp denna bod till nock, kan vi sätta in en limträbalk under takstolarn, jag tycker dem ser lite konstigt byggda ut vid nock, ska bygga om huset till ett uterum, huset är 20m2
 
  • Takstolar i en bod med synliga träbjälkar och konstruktion mot nock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker takstolarna är snyggt ihopfogade genom s.k. halvning i nocken. Presentera huvudmåtten på boden, längd, bredd, höjd, taklutning. Ta även med uppgift på snözon (dvs geografiskt läge) och takstolsvirkets dimensioner. Med hjälp av dessa uppgifter går det lättare att bedöma vad som bör göras. Det är inte säkert att det behövs någon nockbalk av limträ.
 
J justusandersson skrev:
Jag tycker takstolarna är snyggt ihopfogade genom s.k. halvning i nocken. Presentera huvudmåtten på boden, längd, bredd, höjd, taklutning. Ta även med uppgift på snözon (dvs geografiskt läge) och takstolsvirkets dimensioner. Med hjälp av dessa uppgifter går det lättare att bedöma vad som bör göras. Det är inte säkert att det behövs någon nockbalk av limträ.
Måtten är 5meter lång 4 meter bred bod.
Takstolarn är byggda i dimension 155*52 reglar, lutning ca 25grader
Vi bor i Stockholm
 
Om du ersätter bjälkarna som går horisontellt med dragstål så kan du öppna upp till nock utan någon extra limträbalk.Takstolarna har tillräckligt bra dimensioner i förhållande till bodens storlek och snözon.
 
J justusandersson skrev:
Om du ersätter bjälkarna som går horisontellt med dragstål så kan du öppna upp till nock utan någon extra limträbalk.Takstolarna har tillräckligt bra dimensioner i förhållande till bodens storlek och snözon.
Hur menar du då?
, jag ska ju behålla balkarna upp mot råsponten, den nedre balken som man spikar innertak i nu ska bort så jag får öppet till nock
 
När du tar bort den nedre balken så måste du montera ett stålstag som håller ihop takstolens högben. I annat fall kommer snön på taket att trycka ut väggarnas överdelar.
 
J justusandersson skrev:
När du tar bort den nedre balken så måste du montera ett stålstag som håller ihop takstolens högben. I annat fall kommer snön på taket att trycka ut väggarnas överdelar.
Okej finns det någon bild på hur man monterar staget, så jag förstår mer hur du menar
 
Du får gå till en smed eller en mekanisk verkstad som kan tillverka något som liknar denna bild. Stålstången kan vara 16 mm i diameter.
3D-renderad bild av en stålstång med 16 mm diameter och en monteringsplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J justusandersson skrev:
Du får gå till en smed eller en mekanisk verkstad som kan tillverka något som liknar denna bild. Stålstången kan vara 16 mm i diameter.
[bild]
Okej, men är det inte enklare att bara sätta dit en limträbalk i nock med avlastning i gavlarna?
 
Om det är enklare vet jag inte men det är absolut ett alternativ. En del tycker nog till och med att det blir snyggare. I så fall behöver du en limträbalk med dimensionen 90x315 eller jämförbart. Stolparna behöver vara i limträ 90x90.
 
  • Gilla
Bergo
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Om det är enklare vet jag inte men det är absolut ett alternativ. En del tycker nog till och med att det blir snyggare. I så fall behöver du en limträbalk med dimensionen 90x315 eller jämförbart. Stolparna behöver vara i limträ 90x90.
Okej tack för det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.