A
Är inte staten majoritetsägare i Vattenfall? Isf är det ju himla märkligt att man å ena sidan vill ha skärpta regler och å andra sidan slåss emot...
 
V
Tycker det är fullt rimligt att dom vill maximera sin vinst!

Förutom att styra EI så kan staten styra åtminstone vattenfall genom andra ägardirektiv, att dom inte gör så talar för sig själv!

För sakens skull så ska nämnas att jag tycker det är år helsike för dyrt, är själv ”kund” hos vattenfall!
 
N Nalleman64 skrev:
Hur kommer det sig att de tre största bolagen (Vattenfall, Ellevio och Eon) är de dyraste och de som höjt sina priser mest de senaste fem åren? Statliga Vattenfall har höjt allra mest.
Så nog behöver de ursäkta sig i jämförelse med de mindre nätbolagen alltid.
Sedan håller jag med dig om att regelverket är för tamt. Något Energimarknadsinspektionen påpekat flera gånger och som lett fram till att regeringen lagt fram förslag om regelskärpningar. Något som sedan de tre nämnda företagen i sin tur överklagat till EU för att kunna fortsätta med sina ockermässiga prishöjningar.
För att de tre bolagen har de största områdena. Har man många mil ledning så är kostnaden betydligt större än de små bolagen som mest har i bebyggda områden.
 
  • Gilla
VillaAnna
  • Laddar…
N
S Semiproffs skrev:
För att de tre bolagen har de största områdena. Har man många mil ledning så är kostnaden betydligt större än de små bolagen som mest har i bebyggda områden.
Det där argumentet har vi hört många gånger. Från de tre nämnda bolagen. Det finns många mindre bolag som har stora landsbygdsnät också men som inte tar ut tillnärmelsevis så höga avgifter som de tre stora. Jämför t.ex. Vattenfall och angränsande Mjölby-Svartådalens energi. Vattenfall Eldistribution tar ut överpriser som inte står i relation till de nätinvesteringar som görs och observera att detta inte är min utan Energimarknadsinspektionens slutsatser.
 
Visst ligger de onödigt högt, men det ligger något i vad de säger också. De har väldigt mycket ladsbugdsnör som de grävt ner på sistone. Mjölby är knappast ett av de värre ställena att ha elnät på.
 
C
N Nalleman64 skrev:
Det där argumentet har vi hört många gånger. Från de tre nämnda bolagen. Det finns många mindre bolag som har stora landsbygdsnät också men som inte tar ut tillnärmelsevis så höga avgifter som de tre stora.
Precis. Sen måste det ju i ärlighetens namn sägas att de flesta "små" bolagen är kommunalt ägda och där "kundernas" intressen förmodligen väger tyngre än maximerad vinst.
 
N
D Daniel 109 skrev:
Visst ligger de onödigt högt, men det ligger något i vad de säger också. De har väldigt mycket ladsbugdsnör som de grävt ner på sistone. Mjölby är knappast ett av de värre ställena att ha elnät på.
Mjölby-Svartådalen har ett stort landsbygdsnät förutom själva tätorten Mjölby. Detta var även bara ett i raden av exempel på företag som precis som de tre ockrarna Vattenfall, Ellevio och Eon har omfattande landsbygdsdistribution.
Ärligt talat blir jag lite chockad över hur ivriga en del är att försvara dessa tre företag som fått massiv kritik från EI för sina överuttag när det gäller priser i sina monopol.
 
N
C cpalm skrev:
Precis. Sen måste det ju i ärlighetens namn sägas att de flesta "små" bolagen är kommunalt ägda och där "kundernas" intressen förmodligen väger tyngre än maximerad vinst.
Antagligen är det just därför EI inte riktar någon kritik för överuttag när det gäller priser hos dessa företag.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jag sa ju att det är flr höga avgifter. Men det har även varit stor press på att öka leveranssäkerheten de senaste åren, spdant kostar. Jag har inte stenkoll på Mjölby, men det är en rellativt tät landsbygd med mycket åkermark.
 
K
Alldeles för mycket.. Elnätsavgiften för Januari var cirka 40% högre än själva elhandelskostnaden.
6056+moms i fast avgift, 7570kr/år inkl moms.
Behöver jag ens nämna att det är Vattenfall? (äsch, det stod ju på skärmklippet)
 
  • Elräkning som visar hög elnätsavgift jämfört med elhandelskostnad från Vattenfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
N
D Daniel 109 skrev:
Jag sa ju att det är flr höga avgifter. Men det har även varit stor press på att öka leveranssäkerheten de senaste åren, spdant kostar. Jag har inte stenkoll på Mjölby, men det är en rellativt tät landsbygd med mycket åkermark.
MSE var bara ett exempel på bolag med stor andel landsbygdsnät men med avsevärt lägre priser än "jättarna" och faktum kvarstår - det är de tre stora som gång på gång får kritik från EI för att ta ut för höga priser i förhållande till de investeringar som görs.
 
N
K KjellTimell skrev:
Alldeles för mycket.. Elnätsavgiften för Januari var cirka 40% högre än själva elhandelskostnaden.
Behöver jag ens nämna att det är Vattenfall?
Känner igen utseendet på fakturorna.
Fast i ärlighetens namn skall sägas att i år har de faktiskt inte höjt priserna åtminstone inte ännu så länge.
De väntar till nästa år då de skall börja med effekttariffer även för oss med lägre huvudsäkringar.
 
K
Ja, nu börjar payofftiderna för tilläggsisolering etc. bli rimliga med 2kr+/KWh all inclusive. Tidigare var det svårt att med Bergvärme att räkna hem saker och ting. (synd bara att så stor andel låg på den fasta delen)
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
C
Tycker @Nalleman64:s utmärkta länk som postades tidigare tål att upprepas:
https://www.villaagarna.se/globalas...rapporten/villaagarnas_elnatsrapport_2017.pdf

Det är uppenbart att det är många som inte inser hur stora skillnaderna är, även när man vänder och vrider på olika faktorer som abonnenttäthet och investeringsbehov. Alla som är intresserade borde ägna åtminstone några minuter åt att studera denna mycket intressanta rapport.
 
  • Gilla
Lill72 och 1 till
  • Laddar…
K KjellTimell skrev:
Alldeles för mycket.. Elnätsavgiften för Januari var cirka 40% högre än själva elhandelskostnaden.
6056+moms i fast avgift, 7570kr/år inkl moms.
Behöver jag ens nämna att det är Vattenfall? (äsch, det stod ju på skärmklippet)
Nej, nu har du fel. Elhandeln är dyrare. Det är det att elskatten ligger på nätavgiften, tidigare låg den på elhandeln. Tar du bort skatten blir elhandeln dyrare, flyttar du på den dit den var tidigare blir det en stor skillnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.