Vi har skissat under en längre tid och känner oss ganska nöjda nu, förutom några saker som behöver gås igenom någon gång till:

1. Walk in closet i vårt sovrum, se om det går att få till en liten toalett på ett bra sätt
2. Toaletten uppe, frugan vill gärna ha hörn bubbelbadkar
3. Få till den ultimata lösningen på allt som ska in i tvättstugan

Just nu lutar det åt att sätta värmepumpen i garaget och dra en kulvert in till tvättstugan.

Vi kommer att köra med saxtakstolar då vi anser att vi ändå inte kan få till en riktig vind med förvaring, utan kommer satsa på att få mer rymd i alla rum istället. Familjen består av mig 34år, frugan 39år och vår son 2år :)

Alla synpunkter är välkomna nu :)
Trevlig kväll!


placering på tomten:
Skiss av en tomt med planlösning inklusive hus, garage och två parkerade bilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Planlösning:
Arkitektritad planlösning för ett hus med beteckningar för gästrum, allrum, kök, toalett och tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektritning av en husvåning med markerade sovrum, allrum, toalett och garderob med toalett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sektion (takhöjd 2,7m nere och 2,5m uppe längst ut:
Teknisk ritning av en väggsektion med mått och saxtakstolar för ett byggnadsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Några 3D bilder:
3D-rendering av modernt tvåvåningshus med saxtak och garage, omgivet av en gräsmatta och terrass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-rendering av modernt tvåvåningshus med sadeltak och stora fönster, samt trädgård med terrass och matplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-rendering av ett modernt tvåvåningshus med träterrass och plan gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-rendering av ett modernt tvåvåningshus med garage, terrass och trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-rendering av en minimalistiskt inredd interiör med snedtak, takfönster och fönster med utsikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-rendering av ett tomt rum med en öppen dörr mot gräsmattan och en lyft trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-rendering av inredning med trappa, modern kamin och öppen planlösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-rendering av öppen planlösning med kök och matplats, modernt inrett med stora fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-rendering av modernt vardagsrum med soffgrupp, TV, stora fönster och vedkamin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-rendering av en modern hall med trappa, barnvagn, skomatta och förvaringsutrymmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-rendering av ett modernt kök och matplats med stor fönstervägg och inredningsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-rendering av en tvättstuga med vit inredning, svart tvättmaskin och hexagonalt klinkergolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Bara en tanke är att om badkaret går sönder blir det väl svårt att köpa ett nytt och få det uppför trappan?
 
En del försäkringsbolag godkänner inte badkar på övervåningen.
 
BirgitS
Hur mycket plats för hängande kläder och skor blir det i hallen, räcker det till för både ert och gästernas behov?

Är det 120 cm mellan köksbänken vid fönstret och köksön?
Har för mig att tillgänglighetskravet säger det.

Var i köket finns den arbetsyta som är minst 80 cm bred och 60 cm djup så att den rymmer allt man behöver vid tillagningen?
Är den nära både ho och häll så köket blir någorlunda praktiskt?

Får rullstolscirkeln plats i badrummet där nere och uppfyller det badrummet övriga krav på tillgänglighet?

Om sovrummet på 12,65 kvm nu har sitt fönster åt söder fundera på om det inte är bättre att flytta det åt öster för att rummet inte ska bli så varmt på sommaren.
 
  • Gilla
Heij83 och 1 till
  • Laddar…
Gammelnörden
"I bostäder större än 55 kvm ska det finnas ett sovrum (rumsligt avskiljbar sovplats) som rymmer rullstolstillgänglig parsäng."
Ritningar av sovrum med plats för parsäng och skrivbord, inklusive mått och betjäningssutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
artesuave
  • Laddar…
Gammelnörden
Angående en suite-badrum på övervåningen funderade jag på om det skulle vara en idé att byta plats på sovrummen och därmed "samla vattnet"?
Ritning över våningsplan med markeringar för sovrum, en suite-badrum och ovala objekt representerande saccosäckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(ovalerna är saccosäckar :giggle:)
 
  • Gilla
artesuave och 1 till
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Angående en suite-badrum på övervåningen funderade jag på om det skulle vara en idé att byta plats på sovrummen och därmed "samla vattnet"?
[bild]
(ovalerna är saccosäckar :giggle:)
Mycket bra idé att samla vattnet
Kan spara mycket på det.
 
Anna_H Anna_H skrev:
En del försäkringsbolag godkänner inte badkar på övervåningen.
Aldrig hört talas om, detta kan inte stämma
 
  • Gilla
artesuave
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Bara en tanke är att om badkaret går sönder blir det väl svårt att köpa ett nytt och få det uppför trappan?
Trappan är 1m bred så ser det inte som något problem :)
 
BirgitS
Nog inte bara bredden det handlar om utan att kunna svänga runt badkaret i trappans U.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hur mycket plats för hängande kläder och skor blir det i hallen, räcker det till för både ert och gästernas behov?

Är det 120 cm mellan köksbänken vid fönstret och köksön?
Har för mig att tillgänglighetskravet säger det.

Var i köket finns den arbetsyta som är minst 80 cm bred och 60 cm djup så att den rymmer allt man behöver vid tillagningen?
Är den nära både ho och häll så köket blir någorlunda praktiskt?

Får rullstolscirkeln plats i badrummet där nere och uppfyller det badrummet övriga krav på tillgänglighet?

Om sovrummet på 12,65 kvm nu har sitt fönster åt söder fundera på om det inte är bättre att flytta det åt öster för att rummet inte ska bli så varmt på sommaren.
I hallen kommer vi bygga elfa eller liknande system under trappan, blir ca 3m långt och 90cm djupt. Första metern blir bara 1,2m högt men på de andra två metrarna tror jag man kan hänga ganska många jackor om man bygger några smidiga hängare. Skor blir det gott om plats för garanterat, blir även ett litet förråd under andra trapp-delen som man kan nå härifrån.

120cm mellan köksbänken och ugn och ön. Vid fönstret i köket på kortsidan blir de 4,6m bänk inkl. diskho och köksön är 2,4 x 1m. Just nu ligger den stora diskhon mitt emot spisen men funderar på att förskjuta den något åt söder för diskmaskinen kommer troligtvis hamna på södra sidan av den.

Badrummet följer krav på storleken just nu, men ska kolla över den exakta placeringarna på toa/handfat/dusch.

Har funderat en del på detta fönster (15x13) och det är så sant som du säger. Men jag tycker att den södra delen av fasaden blir snyggare i helheten när det ser ut som alla fönster "sitter ihop". (dock visar 3d bilden fel, hade tidigare ritat totalt 2,4 i bredd vilket blir lite mycket för ett sovrum).
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nog inte bara bredden det handlar om utan att kunna svänga runt badkaret i trappans U.
Jag förstår tanken, men ska man tänka så blir det betydligt svårare att svänga runt en soffa som garanterat ska upp ;)
 
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
"I bostäder större än 55 kvm ska det finnas ett sovrum (rumsligt avskiljbar sovplats) som rymmer rullstolstillgänglig parsäng."
[bild]
Tack för tipset, jag kände till att man är tvungen att ha ett sovrum men inte storleken som var ett krav.
Detta klarar jag nog inte utan att ta bort garderoberna på ritningen...

Ritning som visar minsta utrymme för sovplats, 370 cm x 300 cm, för att rymma två separata sängar längs väggarna.
 
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Angående en suite-badrum på övervåningen funderade jag på om det skulle vara en idé att byta plats på sovrummen och därmed "samla vattnet"?
[bild]
(ovalerna är saccosäckar :giggle:)
Även detta har jag funderat på en hel del men kom fram till att utsikten är bättre i vårt sovrum (åt väster) och därför blir det så. Det hade blivit mycket smidigare med gemensamt vatten och avlopp + Ventilation. De två rummen som ligger åt öster kommer att ligga mot gatan och grannens hus på andra sidan kanske 15-20m bort.
 
Åsa Lund
A artesuave skrev:
Jag förstår tanken, men ska man tänka så blir det betydligt svårare att svänga runt en soffa som garanterat ska upp ;)
Vi hade enorma bekymmer att få upp vårt hörnbadkar i en L-formad trappa
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.