Humlo
Förlåt för långt inlägg!

Jag tar tar in lite offerter på badrum just nu och står och väljer mellan två st helt olika företag som erbjuder ungefär samma pris efter ROT.

1. En större VVS firma med många anställda som även säljer badrumsmöbler och allt som hör till. De tar hand om allt och de vill helst att man köper deras saker i butiken så de kan hantera och lätt montera upp välkända märken. De anlitar sina snickare, rörmokare och mattläggare och det ska ta ungefär 4 veckor från start till klart. De har många kunder, gör många arbeten och takten kan vara rätt hög vid rätt årstid. Känns lite opersonligt och löpande band, men å andra sidan så gör de ju så mycket badrum att de verkligen har vanan inne och gör det både snabbt och effektivt. Blir det problem så vet dom hur de ska lösa det då de garanterat haft samma problem innan. Där kan vi träffas på kontoret och göra en modell på badrummet i 3D innan så vi får en bild av hur det kan se ut, vad som passar var och får på samma gång råd från en kunnig hanterverkare som kan styra oss rätt om vi väljer saker som inte funkar i vårt badrum.
Priset på offerten är på arbetet+ tätskikt minus själva inredningen som man får välja utifrån tycke och smak.

2. En liten byggfirma som funnits i +20 år och där de också anlitar sina egna hantverkare för att färdigställa badrummet. De kan ge våtrumsintyg och arbetar efter säker vatten och det känns viktigt. De har ingen 3D modell att visa på vårt kommande badrum och vi måste försöka få till design och placering av allt själva. Chefen som gett offerten verkar personlig och noggrann och vid kontakt för frågor finns han alltid att nå. Där ska vi köpa in all inredning själva så toa, handfat, kommod, dusch osv ska finnas på plats i garaget här när de börjar med att riva badrummet. När tätskikten är på plats och allt är renoverat så hjälper dom oss att montera möblerna vi fixat själva, men de lägger sig inte i i om vi köper billigt från Bauhaus eller konstnärsdesign från DuoBad. Här ligger det mer på oss att mäta och kombinera olika möbler och få till ett bra slutresultat. Kommer inte rätt skruv till högskåpet så får vi själva leta reda och köpa rätt skruv så vi kan få upp den på väggen.

Vad ska man hänga upp sig på? Hur hade ni tänkt?

Att den mindre firman känns mer personlig och noggrann och vill göra ett bra resultat, men att det krävs mer arbete av oss (designmässigt) då vi ska köpa in och förvara porslin och möbler. Eller att det verkar enklare hela vägen med den stora firman som tar hand om allt från det att vi fått en ritning på kontoret där allt är valt och sen skrivt avtalet? När handfatet ska monteras så kommer dom med det och har med sig rätt saker från början. Priset på offerterna är snarlikt som sagt och jag tror att den största prisskillnaden kan ligga i vad vi väljer för inredning.

* Kan man få porslin och inredning billigare om man köper via stora firman, eller kan vi leta billigast pris som privatperson och få grejerna levererade till oss innan renoveringen börjar? Nu snackar vi vanliga märken så som Ifö, Svedbergs, Gustavsberg, Noro, FM mattson, Oras osv.

Det är svårt detta då vi som barnfamilj inte riktigt har tiden för att sitta och finplanera och beställa saker utan att ha någon kunnig med sig som kan råda, men det kanske är värt det om man får en nogrann och personlig byggare som gör ett mer genuint arbete än stora firman som bara kör på och där jobben staplas på varann?

Hur tänker ni?
 
Hemmakatten
När vi lät bygga vårt hus var det bara med enskilda entreprenörer. Rekommenderar det skarpt då vi kunde vara med i hela processen. Vi köpte in alla badrumsmöbler själva till bra priser. Det är inte svårt att göra. En liten firma är mer flexibel och du kan följa och ändra arbetet under resans gång.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac och 5 till
  • Laddar…
Bestäm exakt hur allt ska vara från början och inga avvikelser. Det kan lätt spara mycket missade fel och strul
 
  • Gilla
leif_eriksson och 3 till
  • Laddar…
Kan tipsa om att köpa köksstommar istället för badrumskomoderna då de har mycket stabilare lådor. Samt är mycket billigare :)
 
BirgitS
Badrumsmöbler brukar vara gjorda av fukttrög MDF men inte köksstommar, så det kan bli att man får en fuktkänsligare kommod.
 
  • Gilla
hansan och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Badrumsmöbler brukar vara gjorda av fukttrög MDF men inte köksstommar, så det kan bli att man får en fuktkänsligare kommod.
Så är det eller fuktrög spån. Ikea metod sägs dock vara fukttrög.

Bahaus egna märke på badrumsmöblerna, camargue, har jag sett svälla redan efter ett par år, så inte ens alla badrumsmöbler är fukttröga
 
  • Gilla
Bggsh
  • Laddar…
Hemmakatten
När vi byggde vårt hus så beställde vi alla, garderober, kök- badrum- och tvättstugemöbler från ett kökssnickeri. I badrummet är det vitmålad MDF (förmodligen inte nån fuktspecial MDF). 12 år senare är de fortfarande lika snygga. Har man god ventilation och inte möblerna i/nära duschen så borde det inte vara något problem. Hur IKEAs möbler håller vet jag inte.
 
A
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
När vi lät bygga vårt hus var det bara med enskilda entreprenörer. Rekommenderar det skarpt då vi kunde vara med i hela processen. Vi köpte in alla badrumsmöbler själva till bra priser. Det är inte svårt att göra. En liten firma är mer flexibel och du kan följa och ändra arbetet under resans gång.
fast det gick väl inte så himla bra eller i tid med vissa konsekvenser...? Fast ni sålde ju för bra pris.

I övrigt håller jag med om att det _är_ viktigt att vara med på allt och att ha stenkoll så att man inte råkar ut för misstag eller fördyringar.
 
A
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Bestäm exakt hur allt ska vara från början och inga avvikelser. Det kan lätt spara mycket missade fel och strul
Sanna ord! Det är viktigt att verkligen skapa en tydlig och förankrad bild vad man vill ha ner i minsta detalj.

Ett bra tips är att titta i VR
 
  • Haha
Lurade
  • Laddar…
Stickan56
Den första frågan som slår mig är.
Är personalen anställda på på företaget eller är det olika UA som utför jobbet?

Stickan
 
Humlo
Stickan56 Stickan56 skrev:
Den första frågan som slår mig är.
Är personalen anställda på på företaget eller är det olika UA som utför jobbet?

Stickan
Lilla firman har 5 anställda.. Om de saknar en anställd mattläggare så har han bra kontakter med folk som har de rätta kunskaperna då de flesta hantverkare här brukar hjälpa varann. Stora firman vet jag inte, men det är ju ett stort företag inom VVS och har funnits i evigheter och byggt massor av godkända badrum.
 
Humlo
Erik_Hansson skrev:
Sanna ord! Det är viktigt att verkligen skapa en tydlig och förankrad bild vad man vill ha ner i minsta detalj.

Ett bra tips är att titta i VR
Men hur kan jag göra detta som privatperson om inte lilla firman kan erbjuda en 3D ritning? Jag har inte VR.
 
Hemmakatten
Erik_Hansson skrev:
fast det gick väl inte så himla bra eller i tid med vissa konsekvenser...? Fast ni sålde ju för bra pris.

I övrigt håller jag med om att det _är_ viktigt att vara med på allt och att ha stenkoll så att man inte råkar ut för misstag eller fördyringar.
Fönsterpartierna fick vi klaga på och fick ett 35%igt avdrag på. Kunde korrigera så det blev snyggt ändå. Mosaiken i badrummet sattes av
en extremt oskicklig kakelsättare som åkte ut.

Fördelen här är att vi var på plats, ganska enkelt att klaga. En stor firma hade det säkert varit mer besvär om vi klagat.

Totalt hade vi nog ett 25-tal olika hantverkare och leverantörer. Vi är mer än nöjda. Men det är ett stort jobb att hålla reda på allt.

Ett badrum är betydlig enklare.
 
Staffans2000
Humlo Humlo skrev:
Men hur kan jag göra detta som privatperson om inte lilla firman kan erbjuda en 3D ritning? Jag har inte VR.
Med linjal, vinkel och rutat papper!
 
  • Gilla
  • Haha
guggen och 7 till
  • Laddar…
Humlo
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Med linjal, vinkel och rutat papper!
Du menar rita upp det på vanligt papper?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.