Hej

Är på jakt efter en uppkopplad vattenfelsbrytare, Har tittat på GROHE tyvärr verkar den sakna stöd för IFTTT eller ett öppet API? Vill kunna lägga in den i Domoticz som jag kör så den kan samverka med annat.

Tips mottages tacksamt.
 
Någon :)?
 
Hittade en produkt som har in och utgångar som du kanske skulle kunna använda.
https://leakomatic.com/sv/om-leakomatic/tekniken/
Kanske finns samma funktioner på andra system.

Det bör nog vara ganska basic när det gäller vattenventiler, hållbarhet och säkerhet får komma i första rummet och då funkar slutningar/brytningar bra.
 
Hittade du någon lösning på detta?
Jag går i samma tankar och funderar på Leakomatic M4i men skulle gärna få in värden på förbrukning i Domoticz
 
Jag följer detta med intresse, för jag köpte en Grohe (kittet med 3 sensorer) för tror jag det var 3300kr på Hornbach, jag tror det var ett mkt bra pris, jag har inte sett någon som är "mer" uppkopplad, däremot så verkar det inte gå att integrera (än) som noterat... Egentligen är det funktionen att kunna slå av vattnet när man larmar på som jag är ute efter, övrigt är nice to have... Dock är källaren så belamrad nu så jag kan inte installera den än på ett tag, men priset var för bra för att vänta att köpa...
 
Jag skall också slå till på en brytare nu, vill nog ha en uppkopplad och som funkar till luren, tips på vilka som gör det?
 
Grohes ska gå integrera med Nest, men jag fattar inte vad Nest är, verkar vara kameror uppköpta av google men ändå inte integrerade med google home???
 
Lite nyfiken på vilken extra funktionalitet du är ute efter?
Jag har tänkt skaffa en Vatette och hoppas att den ingången som kopplas till larmet räcker. Ingen hemma = striktare övervakning.
 
Vatette har inget wifi så fick bli en grohe =) Då leakomatic, som också har wifi, kostar 1500kr extra för trådlös fuktpuck, och grohe ingår 3st.
 
Zenon Zenon skrev:
Vatette har inget wifi så fick bli en grohe =) Då leakomatic, som också har wifi, kostar 1500kr extra för trådlös fuktpuck, och grohe ingår 3st.
Är dessa puckar kopplade till någon vattenskyddsbrytare eller är det bara notifikation i mobilen?

Edit: Hittade https://www.grohe.se/sv_se/grohe-se...rytare-3-x-smart-vattendetektor-22502LN0.html
Billigare och snyggare än vatettes variant.

Det är ju svårt att veta vilken som fungerar bäst på att identifiera läckage... Nu blev jag osäker hehe

Såg att det var en sil på ingående vatten. Undrar hur ofta (om ens någonsin) den blir igensatt?
 
Redigerat:
På min lär den nog aldrig bli då jag har kommunalt vatten, man lär ju ha filter om man ha egen brunn också tänker jag? Som sitter innan!
Slår till på en Grohe nu från bauhaus, har rabatt där såg jag i reklam bladet och på hemsidan:D Spar man in 800 kr från senaste billigaste jag hitta av den:D
 
  • Gilla
Rockit
  • Laddar…
Zenon Zenon skrev:
På min lär den nog aldrig bli då jag har kommunalt vatten, man lär ju ha filter om man ha egen brunn också tänker jag? Som sitter innan!
Slår till på en Grohe nu från bauhaus, har rabatt där såg jag i reklam bladet och på hemsidan:D Spar man in 800 kr från senaste billigaste jag hitta av den:D
Såg också det. Typiskt :D
 
Hej, Såg att tråden börjar bli gammal. Testar om någon fortfarande är intresserad. Funderar själv på en Danfoss EV220B ansluten till en vanlig zwave brytare. Man kommer undan med ca 2500kr för material, om man klarar sig med DN20 rör. Integrationen med tex Home Assistant blir super enkel.

Ett problemet är att jag gärna vill kunna koppla till vattnet vid ev strömavbrott, och då behövs en manuell ventil (500kr) parallellt med magnetventilen. Ytterligare ett problem är att röret är 36mm i ytterdiameter och jag misstänker att jag behöver gå upp till DN32 modellen för 3500kr. Kalaset hamnar då på ca 4500 + arbete. Då är man ganska nära en helautomatisk Vetette vattenfelsbrytare för 6500kr som iof bara är 22mm.

Kommentarer någon?
 
  • Gilla
Lassiter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.