Hej,

Har rensat ut förrådet och tänker att jag ska bygga arbetsbänk och förvaring.

Jag har noll erfarenhet tacksam inför alla tips, både vad gäller material och allt vad som kan tänkas nyttigt för en nybörjare vad gäller att fixa själv.
 
  • Upprensad men ostädad förrådsutrymme med tomma väggar och sparsamma föremål på golvet, redo för renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt förrådsutrymme med betongväggar och träbjälklag, redo för inredning av arbetsbänk och förvaring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Orenoverat förrådsrum med betongväggar, en gammal kyl, trävirke och spillror på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad ska du göra i verkstaden?
Är det fuktigt där?

Både arbetsbänk och hyllor han enkelt byggas av 45mm virke.
Finns mycket inspiration på youtube.

Gillar Ana White's hyllor. Kolla på youtube.

//AA
 
Måla väggar och tak först, annars blir det inte av. Se till att ha ordentlig belysning, gärna flera lysrörsarmaturer.

Försök dela in i en arbetsdel och en material- och verktygsdel. Arbetsbänk och spotbelysning/skrivbordslampa på den förstnämnda, gott om hyllor och förvaring på den sistnämnda.

Använd väggarna så mycket det bara går. Särskilt över arbetsbänken, där vill du ha gott om hyllor och krokar. Om det inte är för fuktigt så bygg upp en trävägg (med luftspalt mot betongen och syllpapp, plast eller gummi mot golvet) som du kan bygga vidare på.

Finns det plats för en bordscirkelsåg så förbered lite svängrum för den redan nu. Ojojoj vad mycket jag har använt den till sen jag köpte den kan jag säga.

Se till att ha bra och frikostig el!! Många eluttag är en självklarhet. Men kolla också hur det är avsäkrat. 10A är t ex i minsta laget — det går, men det blir problem t ex om du får för dig att svetsa. Kan du få en elektriker att fixa kraftigare doningar?

En grej som jag har använt mycket mer än jag trodde, när jag satte in den lite provisoriskt, är ett eluttag som hänger ner från taket (dvs en vanlig förlängningssladd i mitt fall) ungefär mitt i mekstugan. En sån kan du t ex kombinera med en upprullare så den inte hänger ivägen.

Gör också plats för en bra sug. Det blir överdjuriskt dammigt därinne väldigt, väldigt fort...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.