Hörn av en hall under renovering med bredspacklade väggar och en synlig dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spår av färgskalning och bredspackling på dörrkarm och lister i en hall under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ommålad dörrkarm med synliga tecken på slitage och otillräcklig täckning av färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är mitt uppe i bredspackling av hallen som är under renovering. Tycker det är tråkigt att göra det halvdant så nu står jag och tänker att lila bra att måla om ALLT(tak, element, lister osv).
Blir lite fundersam när jag ser hur den tidigare färgen har blivit. Skullle tro att det är målat för lite mer än 10 år sedan. Och slarvigt gjort tyvärr.
Så, hur ska jag undvika att det kommer bli så här igen:/?
Jag har en del Jotun lady supreme finish trä&panel som ska användas till den spegelpanel som jag ska sätta. Är det en färg som är lämplig att använda på dörrar också? (Släta dörrar) Vill inte ha samma resultat med färg som blåsar sig eller släpper igen:(.
 
Nej, nej, använd lackfärg (oljebaserad) för snickerier, och en BRA pensel. Det är det enda som gäller. Måla flera tunna lager, slipa med extremt finkornigt sandpapper (t ex storlek 1000) mellan gångerna.
Slarva inte med underarbetet. Alla ojämnheter måste först slipas bort. Helst bör du tvätta ytorna med målartvätt också.
Ha det varmt i rummet! Varm färg flyter ut bättre än sval.
Sen ÄR det svårt att få till ett lika perfekt resultat som industrilackat, men det är som med det mesta annat, övning ger trötthet.
 
  • Gilla
Lillfix77
  • Laddar…
Mm, du tänker sån som är lösningsmedelbaserad?
 
Näst efter en lösningsmedelsbaserad färg som Flugger classic, så är Jotun Supreme den bästa jag testat.
Men inget flyter ut så bra som lösningsmedelsbaserad "gammaldags" lackfärg
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Nä den gamla lackfärgen är nog lättare att hantera för en glad amatör som jag också.
Tycker den verkar svår att få tag i däremot. Är fluggers du nämnde en sådan färg? Kan ju absolut vara värt att kolla på isåfall. Lägenheten jag bor i är i ett gammalt sekelskifteshus. Och en del av det jag ska måla är gamla fina dörrfoder och socklar.
Hur fungerar det att måla en lösningsspädd lackfärg att måla över den befintliga färgen? Jag tror att det är av en annan typ av färg :/?
Kommer ju att målatvätta, slipa, spackla och så men vill ju inte riskera att måla med en gammal hederlig lackfärg som sen inte fäster eller eller löser upp den gamla färgen?
 
En del av fodrens var tyvärr bara att skrapa då den nuvarande färgen satt inte fast. Kändes som det fanns håligheter då man knackade med nageln. Så tog bort skiten. Men slipper helst göra det överallt då det var svårt att inte skada trät. Och ett j-a jobb
Så här ser de listerna ut
 
  • Dörrfoder med bortskrapad färg visar naket trä, intill en dekorerad vägg och spegel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dörrfoder med bortskrapad färg och synliga träpartier i ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
vill man få ett bra resultat som sitter bra, då är dessvärre att skrapa den bästa vägen. med värmepistol är det lite enklare.
 
jag skulle slå ett slag för gammal hederlig linoljefärg
 
Funkar linoljefärg om jag inte får bort all gammalfärg? Aldrig använt det☺️
 
Gammelnörden
Betänk dock att obruten vit linoljefärg gulnar om den inte utsätts för dagsljus.
 
  • Gilla
Lillfix77
  • Laddar…
Ja, det är lite dumt med tanke på att jag vet inte om jag kommer orka skrapa/alla dessa spegeldörrar och snirkliga lister. Vill heller inte att det ska vara målat med okloka sorters färg i olika rum då jag planerar att måla fler rum så småningom ...
Även om det hade varit väldigt trevligt att måla allt med linoljefärg
 
M MagHam skrev:
Ja detta är en av de få som saluförs.
Men tror inte den rekommenderas att måla ovanpå plastfärg.
[länk]
Det går att få bra resultat, men det är en del underarbete som behöver göras oavsett färdigstrykning. En del osäkerhet vad gäller bindmedel i underliggande färg. Flügger har en behandlingsguide för detta. I princip behöver man dubbelgrunda med mellanslipning med Interiör High 5 Classic som grundfärg. Då kan man få ett hum om det sitter kvar.

http://gm.flugger.com/sv/GRAWEB.DLL
 
  • Gilla
lopec och 1 till
  • Laddar…
Tack!!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.