Vi har köpt en sommarhus med ett gammalt värmesystem. Och med friskrivningsklausul.
Saken är att vid övertagandet var det bara plus 12 grader i huset. Säljaren sa att det beror på att hon skruvade ner värmen. Jag har bett henne att skruva upp det igen till 18-20 grader.
Tyvärr. Den fungerar inte.
Jag räknar med att byta mot nytt värmesystem. Inte just nu dock.

Under sommaren. Just nu går ner värmen i huset. Bör inte den överlämnas med fungerande system? Kan jag kräva att hon ser till att åtgärda det?

Om den går sönder sommartid, spelar det ingen roll. Just nu måste jag köra dit och stoppa in värmefläktar...

Vad säger ni?
 
H
Vad är det för värmesystem?
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Fungerade värmesystemet när ni tittade på huset?
Fungerade det när ni skrev papperen?
Vad står det i prospektet?
Hur gammalt är värmesystemet?
Tillverkare, typ, modell etc.
 
K
Köpte du med friskrivningsklausul har du inga rättigheter alls. Kan du hålla 12 grader nu mitt i vinter fungerar det ju dessutom lite. Underdimensionerat?
 
  • Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Friskrivningsklausulen är den stora stötestenen, den gör att ni är nästan chanslösa, men inte riktigt, helt, beroende på.

Demmpa ställde de relevanta frågorna.
Demmpa Demmpa skrev:
Fungerade värmesystemet när ni tittade på huset?
Fungerade det när ni skrev papperen?
Vad står det i prospektet?
* Även om ett hus har friskrivningsklausul så får inte säljaren bete sig bedrägligt (men kommer dock i praktiken nog undan lite lättare).
* Även om huset har friskrivningsklausul så får det inte försämras mellan kontraktsskrivandet och övertagandet, där står säljaren risken (om det t.ex. brinner mellan kontrakt och överlåtelse, för att ta ett drastiskt exempel)
 
  • Gilla
Filip94 och 1 till
  • Laddar…
Men att ett gammalt värmesystem slutar fungera, eller fungerar sämre som det verkar i detta fall, står inte säljaren för risken mellan kontrakt och övertagande. Möjligen för eventuella följdskador.
 
Mikael_L
Normalt åldrande och normalt slitage får ske i perioden mellan kontrakt och övertagande, utan att säljaren behöver stå för detta.
Sen kan väl alltid vad som är normalt diskuteras.

Om det skulle vara väldigt lång tid mellan så blir det väl en smått delikat om väsentliga saker i huset t.ex. går sönder.
Om det är t.ex. ett år i tid mellan kontrakt och tillträde och huset hade ganska gamla vitvaror, är det på säljaren eller köparen det faller om frysen pajar under tiden. Den kan ju varit slutet av sin livslängd, så att den pajade var egentligen bara normalt åldrande och slitage.
 
Ett gammalt system från 1985. Ctc master 104 samt LVA . Helt luftburet.
När kontraktet skrivits var det ok.
I måndags kom jag kl 9 för att kolla städningan. Den var ok.

Det var dock svinkallt i huset. Säljaren sa att hon skruvat ner värmen. Jag bett henne öka. Det gjorde hon på reglaget.
Igår var det fortfarande kallt. Hon sa att en säkring brukar gå och har instruerat mig hur byta denna.
Inget hjälpte ...
 
Redigerat:
Nu har jag kontaktat mäklaren. Hon ska ringa mig.
 
  • Gilla
Billy___
  • Laddar…
Mäklaren har kontaktat säljaren. Huset och maskinparken ska vara i samma skick som vid kontraktskrivningen.
Hade säljaren inte rört värmen, hade ansvaret gått på mig om jag skulle försöka justera temperaturen.

Således. Rör inget som fungerar om ni ska sälja.

Tack för alla era tips.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Värmesystemet är dock i princip i samma skick som vid kontraktskrivning, dvs 34 år gammalt och kan därmed förväntas packa ihop när som helst av förslitning. Du räknar själv med att byta mot ett nytt värmesystem, värdet ligger alltså rätt nära noll.
 
Kolla det som står i ert kontrakt om ansvar gällande tiden mellan kontrakt och tillträde. Det vanliga är att säljaren har ett visst ansvar, som gäller vanvård, vållande samt olycka. Om säljaren till exempel skadat värmesystemet genom medvetet vållande är säljaren ansvarig. I övriga fall, som främst gäller slitage, är köparen ansvarig. Köparen har ju möjlighet att kontrollera skick på olika system och kan då bedöma denna risk för slitage. Hur kontrollerade ni värmesystemet vid er besiktning? Det kan ju vara så att det var i rätt dåligt skick med begränsad förmåga. Om det var i gott skick vid er besiktning får ni försöka visa att säljaren vanvårdat systemet eller skadat det genom medvetet vållande.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
S
om ni gick med på friskrivningsklasul vid köpet så var ni väl så angelägna att köpa
att ni räknade kallt med att ta en del smällar
 
Friskrivningen har inget med saker som händer innan tillträdet. Jag skulle vilja hävda att det ska funka vid tillträdet. Men med tanke på att TS ändå planerar att slänga ut det så är ju värdet tämligen marginellt.
 
Idag lagades systemet. Säljaren står för detta. Hade säljaren inte rört den (hade det varit varmt i huset) och systemet gått sönder efter tillträde, hade jag fått ta smällen. Enligt mäklaren - INGET SNACK. Då detta stod i kontraktet.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.