Hej alla.

Vi har pratat om att bygga lösvirke, just nu är vi bara i "pratar om de" stadiet.
Men man måste börja nånstans.

Det första vi tänkte göra är att kolla runt på planlösningar och hitta nån att utgå ifrån.
Frågan är - vad ska man tänka på nu.

Gärna sånt som ni som har byggt missade eller ångrade när ni va här
 
Heij83
Hej.

Ett bra tipps är att titta igenom alla husleverantörers kataloger för att få en bra bild över hur stort hus och vilken planlösning som passar er.

Därefter rekommenderar jag att ladda ner Sketchup och börja rita ert eget.
TA ER TID!
Vårt förhandsbesked drog ut väldans på tiden, det var inte bara av ondo då vi har förbättrat och förändrat under hela processen då det hus vi bygger nu är inte i närheten av vad vi tänkte från början.

Ställ mycket frågor, här på forumet fins mycket kunskap och många med bra förslag.

Koppla in en arkitekt som ni kan bolla idéer med, arkitekter tänker även lite utanför där man själv kanske går bet.

Ska ni rita själv så läs på BBR (Boverkets byggregler) det är lätt att man vill ha något på ett visst vis men BBR inte tillåter det, här kommer arkitektens kunskap in.
 
Heij83 Heij83 skrev:
Ett bra tips är att titta igenom alla husleverantörers kataloger för att få en bra bild över hur stort hus och vilken planlösning som passar er.
Kan bara instämma!

Så här gick det ungefär till när vi skulle flytta ifrån stads-villan och ville ut lite lantligt:
Vi var bland annat och kikade på "Husknuten" i västra Göteborg, och tyckte att ett av utställningshusen från Ekeforshus såg trevligt ut.
Vi ville ha ett inte allt för stort hus, och det skalle vara enplans.
Så kikade vi i katalogen, som vi fick med oss hem, och Ekonomen 114 var nära idealet:
ek_plan_114-774x600.jpg
Med lite modifieringar, och hjälp av vår svåger, som är/var byggingenjör/arkitekt, kom vi fram till denna planlösning, som vi byggde efter och bor i:
Ritning av enplanshuset Ekonomen 114 med anpassad planlösning inklusive mått och rum beteckningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och fortfarande, efter åtta år, kan vi inte hitta något som vi skulle vilja ha annorlunda :D
 
Heij83
Vi började med villa Falsterbo från Trivselhus enligt planlösning nedan och har hamnat LÅNGT därifrån,se bilder.
 
  • Planlösning för Trivselhus villa Falsterbo visande sovrum, allrum, och WC/D.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av villa Falsterbo med markerade rum och mått, Trivselhus logotyp i övre högra hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Heij83
Såhär ser det ut när vi har lekt färdigt med alla skisser.

Det enda son är likvärdigt är att det är 1,5 plan och liknade area, men där är det stopp.
 
  • Arkitektonisk ritning av en 1,5-plans husplan med mått och rumsetiketter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk ritning av ett 1,5-plans hus med olika rum och mått specificerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammelnörden
Det här;

1. Vilken budget har ni och hur ska husprojektet finansieras? Gör en boendekalkyl. Storleken på huset begränsas givetvis av dessa förutsättningar.
2. Var ska ni bygga? Har ni redan en tomt? Om inte bör ni kolla det först för att veta hur mkt av er budget som går till tomtköp och kostnader för vatten och avlopp mm. Det är dessutom helt meningslöst att rita en planlösning och hus utan att veta tomtens förutsättningar i fråga om utsikt, insyn, trafik, väderstreck mm. Dessutom måste ni ha koll på vad en eventuell detaljplan säger för att veta vad ni över huvudtaget får eller inte får bygga.

3. Ta kontakt med en arkitekt som ritar hus ni tycker om, innan ni gung-ho-ritar en planlösning i ett nerladdat ritprogram!

alt. 3. Om ni inte anlitar en arkitekt föreslår jag att ni lånar böcker på biblioteket om att bygga och rita hus. I dessa kan ni lära er att utgå från och analysera era egna behov. Även om detta forums medlemmar menar väl i sina förslag, så utgår dessa från andra människors livssituation och åsikter om vad som är rätt och fel. Det är därför jag tycker, att ni som bestämt er för att bygga lösvirke utan en husfirma, ska ta kontakt med en arkitekt som kan hjälpa er att rita ett hus och planlösning helt utifrån era behov och önskemål. Dessa har också koll på alla regler och (ev. fördyrande) konstruktionsmässiga förutsättningar som finns när man ritar hus.

Beroende på vilken 3:a ni väljer tillkommer en radda punkter som ni måste ha koll på när ni väl spikar utseende på hus och planlösning och ska söka bygglov och förbereda byggprocessen...

ps. 2,5. Leta inspirationsbilder på t ex pinterest eller i tidningar. Kör runt och leta upp hus som ni tycker om kolla om kommunen har bygglovsritningar i sina arkiv som ni kan ta inspiration ifrån. Gör ett drömhus-kollage på utsida och insida som representera er båda så att ni från början är tydliga och på det klara att ni jobbar mot samma mål! ds.

Att planera ett husbygge ska ta dubbelt så lång tid som att bygga det! ;)
 
  • Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
K
Heij83 Heij83 skrev:
Såhär ser det ut när vi har lekt färdigt med alla skisser.

Det enda son är likvärdigt är att det är 1,5 plan och liknade area, men där är det stopp.
Är det verkligen liknande area? Känns inte som att något är likt..

Har ni ritat allt själv? Har ni fått det godkänt? Det är ju sannerligen originellt
 
K
Vi har byggt vårt hus helt på egen hand, utan någon inköpt hjälp. I efterhand kan jag kanske framförallt känna att det var ren tur och magkänsla att allt blivit så bra som det blivit.

Jag fick otroligt mycket hjälp av stadsarkitekten hos kommunen för utformning av vårt hus, både planlösningar och hur jag skulle rita bygglovsritningar. Självklart hade jag läst på så gung-ho känner jag inte igen, men jag hade ingen erfarenhet och fick nog totalt mer än 10 timmar enskilda möten med olika arkitekter på stadshuset. Brorsan fick dock inte alls samma bemötande så detta bygger förmodligen mycket på personkemi.

Planlösningsmässigt satte vi upp kriterier som vi inte ville tumma på. Sovrum i österläge, vardagsrum med maximal utsikt mot havet i väster, minst tre sovrum på nedre plan, ingen trappa precis vid ingången.

Sen fick ju tomten styra, vi var begränsade till 12x20 meter och hade utsikten på kortsidan.

Fick ett lite trist bemötande på första bankmötet så vi bestämde oss för att bygga med sparpengar, men det fick oss att hålla lite hårdare i våra pengar och nu är vi helt skuldfria.

Räkna med att det tar sanslöst mycket tid, glöm fritid och tid med vänner eller familj om ni ska göra allt som jag gjort, familjen har ju förstås hjälpt till så de har man ju träffat mycket. Men att köra till bygget efter jobbet kl 3, arbeta hela kvällen, lägga sig kl 23 upp igen kl 6 höll på att driva mig till vansinne.

Vi räknade med att det skulle ta 8 månader, vi grävde i april och skulle flytta in till jul.. På julafton var utsidan klar men det skulle ta ytterligare ett år innan vi kunde flytta in..
 
K
Som svar på trådstarten så ska man inte överdriva sina förväntningar så blir man inte besviken. Lägg ordentligt med tid på att gå igenom all planering. Vi byggde hela huset på flera olika sätt innan vi skickade in bygglovet. Lego, kartong och mängder med modeller i både autocad och sketchup.

Worst-case-senarion där grannarna smäller upp olika huskroppar eller hur utsikten kunde förändras med träd som växer sig större.

Vi hade ju tillgång till tomten 1,5 år innan vi byggde så vi mätte ut och testade planlösningar live med pinnar där väggar och fönster skulle gå så vi kunde testa siktlinjer för utsikt och ljusinsläpp på platsen.

Det jag kan ångra är att vi inte byggde större garage och placerade huset lite längre längre från detta garage. Vi har genomgående 2,8 m till tak och beroende på humör tycker jag att det är både för högt och för lågt. Jobbigt med 18 steg till övre plan.

Finns så klart massor med saker som kunde gjorts annorlunda :) men på det stora hela är jag nöjd.
 
Heij83
K Kallebo skrev:
Är det verkligen liknande area? Känns inte som att något är likt..

Har ni ritat allt själv? Har ni fått det godkänt? Det är ju sannerligen originellt
Originalet är på 220m2
Vårt är på 230m2

Egenritat och godkänt.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Tack för alla tips så här långt.

Vi har kollat runt lite och har en hum om hur vi vill ha vår planlösning.
Men för att spara tid så funderar vi på att köpa en färdig stomme.
Men frågan är vilka tillverkare säljer bara stommen?
Har fått nobben av ett företag idag och han sa att de flesta inte vill sälja utan alla tillval.
 
Heij83
P pozz2 skrev:
Tack för alla tips så här långt.

Vi har kollat runt lite och har en hum om hur vi vill ha vår planlösning.
Men för att spara tid så funderar vi på att köpa en färdig stomme.
Men frågan är vilka tillverkare säljer bara stommen?
Har fått nobben av ett företag idag och han sa att de flesta inte vill sälja utan alla tillval.
Vi köper färdigkapad stomme efter våra ritningar, då får vi själv montera men det kan man ju be en firma göra.

Annars så kanske Alingsås huspaket vara något för er, tror man kan välja väldigt fritt om jag inte förstått det hela fel.
 
Heij83 Heij83 skrev:
Vi köper färdigkapad stomme efter våra ritningar, då får vi själv montera men det kan man ju be en firma göra.

Annars så kanske Alingsås huspaket vara något för er, tror man kan välja väldigt fritt om jag inte förstått det hela fel.
Var köper ni de?
 
Heij83
XL bygg har den tjänsten, även Derome men då måste man köpa via ett företag då du inte kan köpa där som privatperson.
 
Heij83 Heij83 skrev:
XL bygg har den tjänsten, även Derome men då måste man köpa via ett företag då du inte kan köpa där som privatperson.
Ok, de ska ja nog kunna lösa isåfall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.