Hej! Har beställt ett Ikeakök där jag placerat ugn och häll i samma modul. Enligt Ikea måste jag då beställa en bänkskiva som är 3.8 cm tjock. Stämmer det verkligen alltid?

Vad jag kan se så är deras högsta ugnar 59.5 cm och hällar 52 cm. Jag har beställt en häll från Siemens som är 51 cm hög och ugn som är 59.5 cm hög. Borde jag inte klara mig på 3 cm bänkskiva då? Eller tänker jag fel?
 
B
Är jag helt dum i huvudet, eller är något väldigt fel här? En häll som är 51cm hög?

Angående just 3.8cm, det är inte så att IKEA räknar med ett visst avstånd mellan häll och ugn för ventilation, och 3.8cm är minimimåttet i ditt fall? Dvs klarar sig Siemenshällen med mindre avstånd så kanske det funkar med 3cm skiva. (4cm är rätt snyggt dock, men det var inte frågan :) )
 
Hällen bygger ju nedåt 51mm, så höjden är 51mm + glasskivan;)
Det går alldeles utmärkt med 28-30 mm skivor och du får plats längst ned med en låda också.
Men du ska se till att det finns luftutrymme mellan ugn och häll, med en lådfront
Satte ett kök åt dottern där IKEA hjälpte dem med ritning och måtten med precis en sådan lösning.
Kök med inbyggd ugn och lådor, glasskiva på bänkskiva, kökshanddukar hängandes på låda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
B Bergsmongo skrev:
Är jag helt dum i huvudet, eller är något väldigt fel här? En häll som är 51cm hög?

Angående just 3.8cm, det är inte så att IKEA räknar med ett visst avstånd mellan häll och ugn för ventilation, och 3.8cm är minimimåttet i ditt fall? Dvs klarar sig Siemenshällen med mindre avstånd så kanske det funkar med 3cm skiva. (4cm är rätt snyggt dock, men det var inte frågan :) )
Haha, det var jag som var lite trött och förvirrad 51/52 mm är det ju. Tack för svar! Får kolla med Siemens vilket avstånd som krävs. Fick dock svar från Ikea nu, tredje gången jag frågar att dom säger 3.8 för att deras bänkskivor är antingen 2.8 eller 3.8 men det som krävs (för deras vitvaror) är 3.0.
 
A AndersS skrev:
Hällen bygger ju nedåt 51mm, så höjden är 51mm + glasskivan;)
Det går alldeles utmärkt med 28-30 mm skivor och du får plats längst ned med en låda också.
Men du ska se till att det finns luftutrymme mellan ugn och häll, med en lådfront
Satte ett kök åt dottern där IKEA hjälpte dem med ritning och måtten med precis en sådan lösning.
[bild]
Tack för svar! Får ta det en vända till med Ikea :) Antar att ni satte en 10 cm låda längst ner då istället för standard som jag tror är 20 cm?
 
seberik seberik skrev:
Tack för svar! Får ta det en vända till med Ikea :) Antar att ni satte en 10 cm låda längst ner då istället för standard som jag tror är 20 cm?
Fungerar utmärkt med 10 cm låda och 10 cm pass it uppe.
 
I vårt gamla kök hade vi en 2,8 skiva. Gick superbra!
 
  • Modernt kök med bänkskiva, rostfria vitvaror och knivset på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
seberik
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Satte ett kök åt dottern där IKEA hjälpte dem med ritning och måtten med precis en sådan lösning.
Oj, det där ser knepigt ut!
Så här ser det ut hos oss:
IKEA-kök med 38 mm tjock bänkskiva, inbyggd ugn och spishäll ovanför en låda för köksredskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

38 mm bänkskiva. Skåp, skiva, spishäll och ugn är alla från IKEA. Och som synes är det precis plats för en låda för ugnspanna och hällskrapa under ugnen. Allt från år 2010.
seberik seberik skrev:
Tack för svar! Får ta det en vända till med Ikea
Det tror jag att du gör rätt i. Kanske ta ugn och häll från IKEA i stället?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Oj, det där ser knepigt ut!
Vad ser knepigt ut, du måste ju anpassa avstånd mellan ugn och häll för ventilation utifrån bänkskivans tjocklek samt utifrån hur ugn/häll är konstruerad? Knepigare än så är det inte.

Och så har säkert ts löst det då tråden är ett år gammal:cool:
Skulle vara kul att få se ts lösning hur man valde att göra.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Oj, det där ser knepigt ut!
Så här ser det ut hos oss:
[bild]
38 mm bänkskiva. Skåp, skiva, spishäll och ugn är alla från IKEA. Och som synes är det precis plats för en låda för ugnspanna och hällskrapa under ugnen. Allt från år 2010.

Det tror jag att du gör rätt i. Kanske ta ugn och häll från IKEA i stället?
Förutom att tråden är gammal så har du gamla Ikeaköket Faktum och TS har Metod som är 80 cm hög.
 
A AndersS skrev:
Vad ser knepigt ut, du måste ju anpassa avstånd mellan ugn och häll för ventilation utifrån bänkskivans tjocklek samt utifrån hur ugn/häll är konstruerad? Knepigare än så är det inte.

Och så har säkert ts löst det då tråden är ett år gammal:cool:
Skulle vara kul att få se ts lösning hur man valde att göra.
Tack för hjälpen! Landade till slut att det precis räckte med 3 cm tjock men Ikeas 2.8 var för smala. Såhär blev det :)

Vit köksinredning med ugn och skåp, med en arbetsbänk som passar med 3 cm marginal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Varifrån kommer din bänkskiva och vad är det för material?
 
Snygg och bra pris. Är du nöjd med den? Hur slittålig tycker du att den är?
 
T Trädgårdsmästaren skrev:
Snygg och bra pris. Är du nöjd med den? Hur slittålig tycker du att den är?
Är jättenöjd hittills, har varit hyfsat försiktig med den men kan inte se något slitage ännu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.