K kacklarn skrev:
Skrev aldrig halvdant. Nu kan jag bara prata för mig själv. Det kan vara plattsättning som är snyggt. Sen kan man lägga ner de extra tiden för att få det SÅÅÅ JÄÄVLA SNYGGT..
Stor skillnad..
Är det stor skillnad bör du fundera på att offerera olika nivåer, eller välja en att jobba på. Som kund förväntar man sig samma resultat oavsett prismodell.
 
  • Gilla
Freddedan och 7 till
  • Laddar…
Fairlane
Som Nötagårdsgubben skrev så bör man isåfall tala om det för kunden så denne får välja. En som är extremt petig väljer kanske den noggrannare modellen, medan en annan nöjer sig med att det blir bra.

Nu kan jag inte göra en bra hemsida, men för sakens skull så skulle jag ge kunden olika alternativ och förklara skillnaderna och hur det påverkar priset. Sen får kunden välja.
 
En annan stor skillnad med fast pris är ju att det finns ett antal fasta förutsättningar, om verkligheten sedan visar sig skilja blir det ju en ÄTA eller liknande (visst, lite beroende på hur villkorslöst det fasta priset är).
I löpande räkning fortsätter ju bara arbetet.
 
  • Gilla
kacklarn
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är det stor skillnad bör du fundera på att offerera olika nivåer, eller välja en att jobba på. Som kund förväntar man sig samma resultat oavsett prismodell.
Haft företag i 21 år så jag tror jag vet vad jag håller på med. Du kanske inte riktigt förstår vad jag menar men det är ju ofta lättare att visa än att sitta i ett forum o diskutera. Skrev bara och svarade hur det skulle vara.. vad skillnaderna kan vara.
Finns såå mycket som kan variera. Sen tror ju alltid en kund att det är han som har rätt. Vilket sällan stämmer..
 
Fairlane
Du har rätt i att det är lätt att tala om varann på ett forum och att visa i verkligheten ger en annan förståelse och jag kan absolut se att det ibland kan bli dyrare med löpande, men det jag har lite svårt för är saker som detta:

K kacklarn skrev:
Det kanske går rör inne i väggen, man gör en avvikelse genom att pressa eller sätta en lucka där det kopplingar finns vid ett fast pris medans på ett löpande så drar man nytt från inkommande vatten/pannan. Och gör det helt korrekt perfekt.
Då jämför man äpplen och päron. Troligen pratar man ens kunden om alternativen?! Det som känns oseriöst är att om man har räknat på fastpris så räknar man med att göra en avvikelse, men när kunden säger att de vill ha exakt samma sak, fast på löpande räkning så bygger man en annan lösning. Då blir kostnaden en annan såklart. Annars är det väl vanligt att man räknar på hur många timmar man tror att det kommer ta och sen lägger man på X % för att täcka upp för det oväntade? Att man lägger sig lågt för att man saknar jobb för tillfället borde inte påverka särskilt mycket om det är fastpris eller löpande.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Det känns rätt självklart att det fungerar som Kacklarn beskriver i många fall. Har man en budget att hålla sig till så gör man det om det går inom vad som är tillåtet och avtalat. Ingen drar på sig merkonstnader i onödan. Tycker inte detta är mycket att förvånas över och det är väl vad Kacklarn försöker beskriva också, även om det kanske beskrivs på ett sätt som öppnar upp för en annan diskussion.

Som säljare av fastpristjänster sedan många år skulle ju jag helst se att man presenterade alternativen för kunden. "Vi kan göra såhär inom ramen för fastpriset och då blir det en sk avvikelse, men jag tycker det är en bättre lösning att dra nytt och då blir det ett tillägg på 5000kr - vilket alternativ föredrar du".

Kunden ges alternativ.
Företaget har möjlighet och försöker att sälja mer.
 
  • Gilla
kacklarn
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Du har rätt i att det är lätt att tala om varann på ett forum och att visa i verkligheten ger en annan förståelse och jag kan absolut se att det ibland kan bli dyrare med löpande, men det jag har lite svårt för är saker som detta:


Då jämför man äpplen och päron. Troligen pratar man ens kunden om alternativen?! Det som känns oseriöst är att om man har räknat på fastpris så räknar man med att göra en avvikelse, men när kunden säger att de vill ha exakt samma sak, fast på löpande räkning så bygger man en annan lösning. Då blir kostnaden en annan såklart. Annars är det väl vanligt att man räknar på hur många timmar man tror att det kommer ta och sen lägger man på X % för att täcka upp för det oväntade? Att man lägger sig lågt för att man saknar jobb för tillfället borde inte påverka särskilt mycket om det är fastpris eller löpande.

Som jag även sagt i denna tråd är ju att vi hört en story i detta. Kundens. Tror företagaren kan ha en helt annan.
Håller helt med att man ska informera kund om allt! Vilket jag själv är väldigt noga med då jag vet att finns det inge skriftligt så ligger lagens rätt på kunden.
Detta jag svarar här är ex på vad som kan ske och hända då folk undrar ”hur det kan skilja så mycket” att ett fastpris ÄR ett riktmärke etc. flashback och byggahus är ungefär likadant nuförtiden.. massa människor som tycker o säger saker men inte mycke som stämmer
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det känns rätt självklart att det fungerar som Kacklarn beskriver i många fall. Har man en budget att hålla sig till så gör man det om det går inom vad som är tillåtet och avtalat. Ingen drar på sig merkonstnader i onödan. Tycker inte detta är mycket att förvånas över och det är väl vad Kacklarn försöker beskriva också, även om det kanske beskrivs på ett sätt som öppnar upp för en annan diskussion.

Som säljare av fastpristjänster sedan många år skulle ju jag helst se att man presenterade alternativen för kunden. "Vi kan göra såhär inom ramen för fastpriset och då blir det en sk avvikelse, men jag tycker det är en bättre lösning att dra nytt och då blir det ett tillägg på 5000kr - vilket alternativ föredrar du".

Kunden ges alternativ.
Företaget har möjlighet och försöker att sälja mer.
Ja det är ju så man gör (jag o du ialfl vad som verkar) men men troligtvis inte detta fall.
Försöker bara försöka förklara för dessa hur ”det kan stå till” i detta fall. Då vi enbart hört en story så kan vi omöjligt veta.
 
elpaco elpaco skrev:
Jag tror inte någon ifrågasätter att det ibland kan bli lite dyrare med löpande mot fastpris. Det handlar inte tråden om. Det är inte vad du försvarar. Ts jobb har blivit mycket dyrare. Nästan 100%, utan att några avgörande händelser inträffat.

Menar du på fullt allvar att du maskar och småpillar så mycket med de löpande jobben att de går till dubbla priset? Och att du försvarar detta?
Men svarar en här och en där. Och de spårar ur. Folk tar saker ur tomma intet precis som du.. läs alla svar.Och vart ifrån har jag skrivit att jag maskar och drygar ut så att det blir dubbla kostnaden.
Det finns inte utan hittepp från dig. Punkt
 
Som information till dig. Konsumenten förväntar sig att det blir billigare på löpande räkning än fast pris om inga överaskningar dyker upp. Du tycks inte riktigt läsa inläggen du svarar på.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Då vill jag att du tar fram konsumenttjänstlagen och läser på
D Daniel 109 skrev:
Som information till dig. Konsumenten förväntar sig att det blir billigare på löpande räkning än fast pris om inga överaskningar dyker upp. Du tycks inte riktigt läsa inläggen du svarar på.
Vad konsumenten förväntar sig och vad lagen säger är ju helt olika saker.
Jag har enbart svarat vad lagen säger.
Fastpris är fastpris.
Löpande räkning utan prisindikation är ett löpandejobb där kunde betalar för timmar.
Prisindikation är vad en kund kan förvänta sig att betala. Plus 10% över..
 
Fairlane
Nu säger TS att det är exakt samma arbete som utförts på löpande räkning som var offererat som fastpris. Vi hör förvisso bara ena sidan, men det enda vi kan göra är att diskutera som att informationen vi har är korrekt. Om vi blir vilseledda av TS så får vederbörande räkna med att svaren blir fel också.

Jag har också arbetat en hel del med fastpris och räknar jag med att ett arbete tar 150-200 timmar om det är ett normalläge så lägger jag offerten på kanske 250-300 timmar. Har jag tur visar det sig vara bättre förutsättningar än väntat och det går på 80 timmar. Då är jag nöjd och kanske slänger man med något litet extra så blir kunden nöjdare också eftersom de fick mer än beställt för avtalat pris. Har jag otur tar det 500 timmar och då får jag ta smällen.

Andra kanske lägger sin fastprisoffert på 150 timmar för att de vill ha jobbet, vad vet jag?!

Under förutsättning att allt arbete har fungerat smärtfritt och att det är exakt samma arbete som offererat som fastpris så är det underligt att det blir dyrare, men kanske är utföraren usel på att tidsuppskatta arbeten.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
K kacklarn skrev:
Då vill jag att du tar fram konsumenttjänstlagen och läser på

Vad konsumenten förväntar sig och vad lagen säger är ju helt olika saker.
Jag har enbart svarat vad lagen säger.
Fastpris är fastpris.
Löpande räkning utan prisindikation är ett löpandejobb där kunde betalar för timmar.
Prisindikation är vad en kund kan förvänta sig att betala. Plus 10% över..
När du svarade på tex inlägg 177 så trodde jag att det var innehållet i det inlägget du svarade på. Det handlar om vad kunden förväntar sig, inte vad lagen säger.
 
D Daniel 109 skrev:
När du svarade på tex inlägg 177 så trodde jag att det var innehållet i det inlägget du svarade på. Det handlar om vad kunden förväntar sig, inte vad lagen säger.
Ok
 
Fairlane Fairlane skrev:
Nu säger TS att det är exakt samma arbete som utförts på löpande räkning som var offererat som fastpris. Vi hör förvisso bara ena sidan, men det enda vi kan göra är att diskutera som att informationen vi har är korrekt. Om vi blir vilseledda av TS så får vederbörande räkna med att svaren blir fel också.

Jag har också arbetat en hel del med fastpris och räknar jag med att ett arbete tar 150-200 timmar om det är ett normalläge så lägger jag offerten på kanske 250-300 timmar. Har jag tur visar det sig vara bättre förutsättningar än väntat och det går på 80 timmar. Då är jag nöjd och kanske slänger man med något litet extra så blir kunden nöjdare också eftersom de fick mer än beställt för avtalat pris. Har jag otur tar det 500 timmar och då får jag ta smällen.

Andra kanske lägger sin fastprisoffert på 150 timmar för att de vill ha jobbet, vad vet jag?!

Under förutsättning att allt arbete har fungerat smärtfritt och att det är exakt samma arbete som offererat som fastpris så är det underligt att det blir dyrare, men kanske är utföraren usel på att tidsuppskatta arbeten.
Helt klart är ju nåt som är galet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.