Vi har låtit flytta på en ytterdörr i källaren och den gamla öppningen blev igenmurad med Leca-block. Nu är det dags att färdigställa insidan, men blocken livar inte med resten av väggen så vi behöver fylla nischen på 5-8 cm på något sätt.

Övriga väggen består av putsad Träullit, men fler såna plattor har jag inte lyckats få tag i. Min tanke var att sätta upp lättbetongplattor och putsa, men det känns som ett onödigt lyxigt fyllnadsmaterial eller? Cellplast mellan plåtreglar och sen gipsskiva kanske kan funka, men då blir det en plan och fin yta i kontrast till den i övrigt skrovliga väggen och helst vill jag behålla en grov struktur. Kan man skapa det på gips på något sätt?

Har någon andra tips på metoder för att fylla nischen?
 
Du kan ju gränga alla putsade ytor som du vill. Det handlar nog mest om att hitta en teknik som gör din nya putsyta så lik resten av väggen som möjligt. Vilket fyllnadsmaterial du än väljer så står du inför samma problem med putsytan..

Personligen hade jag valt att fylla med samma material som resten av väggen, alltså leca. Jag skulle inte putsa in organiskt material i en källarvägg (om du nu tänkt använda vanlig bygggips)
 
Jag kollade på Leca, det tunnaste jag hittade var 8-9 cm men nischen är grundare. Det blev lättbetongplattor, insåg som du säger att det var bäst att undvika organiskt material mot källarvägg. Det är första gången jag putsar så det blir till att hitta grundtekniken först! ;)
 
Fulkemisten
K Kahuna skrev:
Jag kollade på Leca, det tunnaste jag hittade var 8-9 cm men nischen är grundare. Det blev lättbetongplattor, insåg som du säger att det var bäst att undvika organiskt material mot källarvägg. Det är första gången jag putsar så det blir till att hitta grundtekniken först! ;)
Dela en bild på vad du vill uppnå så kan säkert någon duktig murare i Forumet tipsa om lämplig teknik =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.