Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Lägenhetshyran är helt säkert svart. Hyr via bekanta och normalhyran är ett par hundra mer för motsvarande lägenhet.

Går man på café får man alltid ett kassakvitto om man beställer en kaka eller smörgås till kaffet. Inget kvitto för bara en espresso eller ett glas vin.
Varför skulle man få ett kvitto på småbelopp? Svenskarna är alltid så fixerade på kvitto och tror att om det finns kvitto så är det vitt arbete. När jag åkte taxi i ett annat land och begärde kvitto så fick jag först ett ont öga, sedan ett helt kvittoblock och han sa: du får skriva vad du vill, jag har inte tid med sådant tjafs.
Så ett kvitto säger precist ingenting. Min frisör (som f ö) har vett och bara ta kontant betalning för att håller priset nere) erbjuder mig alltid ett kassakvitto men jag säger varje gång: det kan du slänga. Jag har ingen användning av det.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Går man på café får man alltid ett kassakvitto om man beställer en kaka eller smörgås till kaffet. Inget kvitto för bara en espresso eller ett glas vin.
Jodå, vanligt att kvitto för dryck brukar stickas in under glas/kopp vid bordservering eller vid bardelen, men sedan så hoppar man säkert över det i många fall.
Finns det inte reglerat det ska vara "elektroniska" kassaregister för betalning, tycker mig läst artiklar om protester för t.ex. torghandel. Och man har tagit bort parkeringsavgiften vid en sportarena jag besöker och lagt på den avgiften i inträdespriset pga kravet på att lämna kvitto. Och här ber man besökarna att gärna betala med kort eller swish.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
När jag åkte taxi i ett annat land och begärde kvitto så fick jag först ett ont öga, sedan ett helt kvittoblock och han sa: du får skriva vad du vill, jag har inte tid med sådant tjafs.
.
Skillnaden mot hur det är hos oss är att en kvittoskrivaren ska vara knuten ett elektroniskt kassaregister i någon form, sedan är väl det kvittolösa inte så problemfritt om man ser till Grekland och som vi besöker ganska frekvent.
Hade vi haft en samsyn och moral på skattebehovet, vilket de nu månde vara, och accepterade beslut som fattas utifrån vår demokratiprocess hade det inte behövts, men tyvärr finns det faktorer som driver på.
 
Den stora skillnaden är väl att vi har en lag som säger att kunden SKA erbjudas ett kvitto. Det ska man inte behöva fråga efter. Det kostar från 10k kr och uppåt att ertappas med att inte erbjuda kvitto...........
Tveksam till att samma grej finns utomlands men det kommer säkert där också till slut.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
I så fall är du lika konstig som väldigt många andra. Jag tycker det är mycket smidigare att hämta ut 2000 kr från bankomat en gång och sedan har jag till alla småutgifter veckan ut. Pengarna vilar lugnt i byxfickan så jag behöver inte ens hala fram nån plånbok när jag ska köpa en tidning.
Men andra vill ha det kanske krångligare.
Småutgifter? Pengar i fickan? Aldrig!
Brukar få några hundralappar av pappa i julklapp, det brukar finnas kvar av dem till nästa jul.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
S Stefan1972 skrev:
Den stora skillnaden är väl att vi har en lag som säger att kunden SKA erbjudas ett kvitto. Det ska man inte behöva fråga efter. Det kostar från 10k kr och uppåt att ertappas med att inte erbjuda kvitto...........
Tveksam till att samma grej finns utomlands men det kommer säkert där också till slut.
I Italien har det sen väldigt många år varit krav på att man ska ha ett kvitto med sig när man går ut från t.ex. ett fikaställe. Man kan bli stoppad utanför och ombedd att uppvisa kvittot om polisen vill göra en kontroll av att stället sköter sig och inte håller på med svarta pengar.
 
Mikael_L
Vad händer med en ifall jag inte tog emot kvittot, eller kastade det direkt innan jag går ut, och sen kommer finanspolisen och hoppar på mig utanför?
 
Anna_H Anna_H skrev:
Småutgifter? Pengar i fickan? Aldrig!
Du missar den söta känslan av prasslande sedlar! Vad har du byxfickorna annars till? Slemmiga näsdukar?
 
Mikael_L
T Thomas_Blekinge skrev:
Du missar den söta känslan av prasslande sedlar!
En fet rulle med tusenlappar ska det väl vara ... :)
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad händer med en ifall jag inte tog emot kvittot, eller kastade det direkt innan jag går ut, och sen kommer finanspolisen och hoppar på mig utanför?
Kort och gott så ska man alltid spara kvittot. Det är ditt bevis till mycket och det är egentligen inte särskilt smart att slänga det. Man gör det lite för ofta egentligen.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad händer med en ifall jag inte tog emot kvittot, eller kastade det direkt innan jag går ut, och sen kommer finanspolisen och hoppar på mig utanför?
Sedan när är du som konsument skyldig att redovisa ett kvitto till finanspolisen? Handlar du på loppis får du inte heller någt kvitto. Det är fullt lagligt att handla kontant utan kvitto. Du kan t o m köpa en bil för 100 papp utan kvitto och det är fortfarande lagligt.
 
BirgitS
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad händer med en ifall jag inte tog emot kvittot, eller kastade det direkt innan jag går ut, och sen kommer finanspolisen och hoppar på mig utanför?
Jag kollade inte upp vad det var för bot eller liknande innan jag åkte till Italien, utan nöjde mig med att det var en skyldighet att se till att man har ett kvitto med sig.

T Thomas_Blekinge skrev:
Sedan när är du som konsument skyldig att redovisa ett kvitto till finanspolisen? Handlar du på loppis får du inte heller någt kvitto. Det är fullt lagligt att handla kontant utan kvitto. Du kan t o m köpa en bil för 100 papp utan kvitto och det är fortfarande lagligt.
Observera att Mikaels inlägg var ett svar på mitt som gällde lagar i Italien.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Sedan när är du som konsument skyldig att redovisa ett kvitto till finanspolisen? Handlar du på loppis får du inte heller någt kvitto. Det är fullt lagligt att handla kontant utan kvitto. Du kan t o m köpa en bil för 100 papp utan kvitto och det är fortfarande lagligt.
Det är skillnad att köpa och sälja mellan privatpersoner och försäljning som görs av företag.
Men kvitto/kontrakt/avtal är alltid bra om de stjäl t.ex. din bil dagen efter inköpet men som sagt är det affär mellan privatpersoner så väljer du själv hur noggrann du vill vara. Däremot den som säljer "allt för mycket" kan ifrågasättas av t.ex. Skatteverket och riskera sköntaxering eller beskattas som företag om de fälls för att bedrivet verksamhet som definieras som företag.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad händer med en ifall jag inte tog emot kvittot, eller kastade det direkt innan jag går ut, och sen kommer finanspolisen och hoppar på mig utanför?
BirgitS BirgitS skrev:
Jag kollade inte upp vad det var för bot eller liknande innan jag åkte till Italien, utan nöjde mig med att det var en skyldighet att se till att man har ett kvitto med sig.
Det var säkert femton år sedan men när jag då besökte en kompis som arbetade i Italien så påpekade han samma sak. Enligt utsago så var det inte ovanligt att finanspolisen kontrollerade kunder utanför affärerna och man var då skyldig att kunna visa upp kvitto på det man köpt. Saknades kvitto så kunde man åka på rejäla böter. Hans rekommendation var att alltid ta emot kvittot och spara det i fickan tills vi var hemma igen.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Du missar den söta känslan av prasslande sedlar! Vad har du byxfickorna annars till? Slemmiga näsdukar?
Har oftast inga byxfickor alls, men har jag det är de tomma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.