T Thomas' skrev:
Vilken husleverantör gäller det?
Jag väntar med att besvara denna fråga tills jag ser om ärendet löser sig med berörda parter. Jag kommer i annat fall skriva ut både husleverantörens namn, plattsättaren och visa offert och prislista.
 
M Madicken123 skrev:
Allt underlags görs efter de förutsättningar som våra valda plattor ger. Så allt byggs från scratch efter valen. Inget behöver alltså göras om.
Underlag för kakel på väggar är ingen skillnad på större eller mindre så det är absolut ingen extra kostnad för väggarna för att ni väljer större plattor.
 
  • Gilla
Madicken123
  • Laddar…
T
M Madicken123 skrev:
Jag väntar med att besvara denna fråga tills jag ser om ärendet löser sig med berörda parter. Jag kommer i annat fall skriva ut både husleverantörens namn, plattsättaren och visa offert och prislista.

Jaha, kändes som du är väldigt säker på din sak, att du blivit lurad av husleverantören. Men dock så skyddar du denne?!
 
Hemmakatten
Helt sanslöst vilka ersättningar kakelsättarna vill ha! Vad är det för dåliga plattsättare som inte kan sätta kakel utan ohemula extratillägg?

Håller på att bygga i Portugal. Här är det en självklarhet att sätta kakel och dessutom stora kakel med mönsteranpassning, går som en dans.
 
  • Gilla
Madicken123
  • Laddar…
gissar att husleverantören har handlat upp plattsättningen av det som ingår som ”standard” och har pressat priset maximalt i utbyte mot att plattsättaren får ensamrätt att utföra tillvalen och det är där plattsättaren tar hem vinsten.

Av andra trådar här på BH att döma så verkar det vara ett vanligt upplägg när det gäller elen
 
T Thomas' skrev:
Jaha, kändes som du är väldigt säker på din sak, att du blivit lurad av husleverantören. Men dock så skyddar du denne?!
TS är ju i en förhandling, det skulle vara otroligt dumt att spela ett av sina bästa kort så här tidigt
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Tänk på att inte alla stora plattor går att sätta i tegelsättning för då blir det fogsprång.

Alla våra bad och toa har stora plattor på vägg och även golvet i stora badrummet blev med enbart 30x60. Där blev det en Purus väggnära brunn för att slippa små i fallet.
 
  • Gilla
Madicken123 och 1 till
  • Laddar…
Varför kostar det mer att lägga fog i annan färg? Varför är det för merkostnad för kakelsättaren? En ärlig fråga eftersom jag precis fått mitt badrum renoverat av totalentreprenör. Jag bytte fog halvvägs, ändrade en vägg till förband, aldrig något tal om tillägg av något slag.



M Madicken123 skrev:
Den prissättningen låter rimlig!

Vårt TILLÄGG är bl.a:
Rektifierade: 400kr/m2
60x60: 650kr/m2 golv
60x60: 500kr/m2 vägg
Fog i annan färg än grå: 99kr/m2
Och har man klinker även på vägg: 400kr/m2.
(Svårt att hitta matchande kakel och klinker om man vill ha samma färg på golv och vägg, finns i princip inte)...
Alla dessa summerar upp och blir då tillägg på tillägg. Då betalar vi redan ett grundpris på ca 1500kr/m2.. så närmare 3000kr/m2 totalt.
 
P Paulina123 skrev:
Vi råkade ut för något likande när vi skulle bygga. Plattsättning och standard 10x30 kakel på väggarna ingick i köket och 30x60 i badrummet. Vi frågade om plattsättaren kunde sätta kaklet omlott istället för i en rak linje, 9 000 kr extra skulle han ta för det.

Dvs samma kakel, men sätta upp det omlott istället för en rak linje...
Inte helt orimligt att det kostar mer. Du tänker på mitten av väggen, men fundera på vad som händer i hörnen .. fast 25t mer .. njaaa..
 
lunarayo lunarayo skrev:
Varför kostar det mer att lägga fog i annan färg? Varför är det för merkostnad för kakelsättaren? En ärlig fråga eftersom jag precis fått mitt badrum renoverat av totalentreprenör. Jag bytte fog halvvägs, ändrade en vägg till förband, aldrig något tal om tillägg av något slag.
Vi ställde denna fråga och då sa plattsättaren att dem ville ”leda sina kunder att inte välja t.ex vit fog”. Jag sa då ”så du ska bestämma vad jag ska ha i mitt badrum? Annars så ska jag betala extra?” Då hörde dem väl hur dumt det lät och sa att dem tog bort den kostnaden.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac och 1 till
  • Laddar…
M Madicken123 skrev:
Vi ställde denna fråga och då sa plattsättaren att dem ville ”leda sina kunder att inte välja t.ex vit fog”. Jag sa då ”så du ska bestämma vad jag ska ha i mitt badrum? Annars så ska jag betala extra?” Då hörde dem väl hur dumt det lät och sa att dem tog bort den kostnaden.
Frågan är om den kostnaden till och med är olaglig. Det är rimligen svårt att motivera fördyrande arbetsinsats.
 
  • Gilla
Madicken123
  • Laddar…
lunarayo lunarayo skrev:
Varför kostar det mer att lägga fog i annan färg? Varför är det för merkostnad för kakelsättaren? En ärlig fråga eftersom jag precis fått mitt badrum renoverat av totalentreprenör. Jag bytte fog halvvägs, ändrade en vägg till förband, aldrig något tal om tillägg av något slag.
Kostnaden för att åka och hämta den samt att de troligen har bra rabatter på standard som de köper volymer av. Någon måste betala det också.

Att halvsättning kostar mer är för att det tar längre tid.
 
lunarayo lunarayo skrev:
Varför kostar det mer att lägga fog i annan färg? Varför är det för merkostnad för kakelsättaren? En ärlig fråga eftersom jag precis fått mitt badrum renoverat av totalentreprenör. Jag bytte fog halvvägs, ändrade en vägg till förband, aldrig något tal om tillägg av något slag.
Kan vara så att dom handlat in fog i stora partier och nu måste handla in en specifik för just denna kund, men troligtvis är det bara för att blåsa kunder på pengar
 
R Robert-san01 skrev:
Kostnaden för att åka och hämta den samt att de troligen har bra rabatter på standard som de köper volymer av. Någon måste betala det också.

Att halvsättning kostar mer är för att det tar längre tid.
Ja det är rimligt att man åker och köper en påse fog för sig när ett helt hus byggs. Samt att resan kostar per kvadrat? Det blir en jäkla bred o tung fog det ..
 
  • Gilla
Madicken123
  • Laddar…
T twoody skrev:
Kan vara så att dom handlat in fog i stora partier och nu måste handla in en specifik för just denna kund, men troligtvis är det bara för att blåsa kunder på pengar
Vi var i deras butik och pratade med dem. Dem har samma märke på alla färger på fogarna. De kommer inte behöva specialbeställa något åt oss utan den fogen ingår i deras ordinarie sortiment. Svårt att tro att det skulle vara en merkostnad för dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.