N
K Kirre2 skrev:
Jag har inte sagt att jag tror att det finns. Jag menar bara att det borde vara så. Så skulle man förmodligen slippa många problem. Alla pengar går direkt till driften och underhållet, inget till vinst. Perfekt!
Men de pengar de statliga bolagen levererar in till statskassan skulle behöva ersättas med andra pengar isf. Alternativt att staten skulle behöva spara vilket är något politiker har oethört svårt för förutom när det drabbar de svagaste i samhället.
 
S Sona2012 skrev:
Lika med telefon,när jag studerade i Uppsala i mitten på 90- talet ringde jag samtal för 28 kr / 3 månader men hade ingen nätavgift
Och nu, år 2019 har jag ett mobilabonnemang som kostar 30 kr/månad :)
https://www.wifog.com/
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Hemmakatten
Ringer du gratis inom EU för den månadsavgifter?
 
hsd
Om jag ska ha 8g surf fria samtal fria sms så som jag har för 145 , så skulle jag behöva betala 179 och förlora täckning (3 är inte kända för bra täckning)
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Ringer du gratis inom EU för den månadsavgifter?
Vet inte, men jag räknar med att du ringer mig :)
 
hsd
Wifog Mobile fungerar i dagsläget endast inom Sveriges gränser (eftersom vi inte kan erbjuda roaming). Men så länge som du själv befinner dig i Sverige kan du ringa i princip vart som helst i världen!* Det är dock en annan prislista.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Vi har 16A, kommunägt elbolag, 2000:-/år., ”Aldrig” avbrott..
Grattis. Här har vi haft 4 avbrott sedan jul. Vill minnas att det var minst två stycken i höstas också. Vi har vattenfall och jag pratade med deras kundservice idag och ska skicka in en reklamation. Normalt lämnar de bara ersättning när avbrotten varat längre än 4 timmar, men nån måtta får det ju vara :mad:.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac och 1 till
  • Laddar…
hsd
Avbrotten beror på bristande underhåll, underhåll som utfördes kontinuerligt förr men nuförtiden har inte elnätsägarna råd med underhåll så nätet får förfalla och reparation sker bara när avbrott är ett faktum
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
S Semiproffs skrev:
Tror du på det själv, nämn en statlig, affärsdrivande vht, som inte har vinstkrav!
Finns knappast. Vet att en kompis som jobbade med företagsservice hos Telia i Sthlm berättade att de fått byta lokaler för förråd mm eftersom fastighetsavd höjde hyrorna så mycket för driften/ service ( interndebitering) att det var billigare att hyra från privathyresvärd på andra sidan vägen. Så blev det när " små påvarna" skulle leka bolag....
Jag tvivlar på att brutet monopol är lösningen men snart kanske vi för vår del kan koppla loss oss från nätet och köra solceller, har möjlighet att elda med ved för värme och matlagning, bara en liten frys som står på året runt, inget VA som kan frysa
 
hsd hsd skrev:
Avbrotten beror på bristande underhåll, underhåll som utfördes kontinuerligt förr men nuförtiden har inte elnätsägarna råd med underhåll så nätet får förfalla och reparation sker bara när avbrott är ett faktum
Vi har ett välskött elnät, plöjs miltal med kabel varje år, men beror på vart man bor också, om man bor med luftlinje matat nät, Lättare för avbrott när der blåser mm.
 
  • Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Ringer du gratis inom EU för den månadsavgifter?
Jag får väl försöka. PMa mig ditt nummer :)
 
hsd hsd skrev:
Avbrotten beror på bristande underhåll, underhåll som utfördes kontinuerligt förr men nuförtiden har inte elnätsägarna råd med underhåll så nätet får förfalla och reparation sker bara när avbrott är ett faktum
Inte har råd? Vi har fått kraftigt höjda elnätsavgifter sista åren och Vattenfall gjorde en vinst på nästan 10 MILJARDER förra året och delade ut 2 MILJARDER till sina ägare.

Ledningarna grävdes ner för 3 år sen.

Det finns inget försvar, bara dåliga ursäkter.
 
  • Gilla
Lill72 och 4 till
  • Laddar…
V
Varför ska dom ursäkta sig??
Dom beräknar och sätter nätavgifterna efter gällande regelverk!

Hade snarare vart tjänstefel att göra något annat!
Sen är dom ”smarta” och förstår modellen så att dom kan göra/låta bli att göra åtgärder som ger högst lönsamhet!

Gnäll istället på dom som utformar regelverket och dom folkvalda som bara slingrar sig och kommer med få förslag utan att göra något i praktiken!
 
  • Gilla
Semiproffs
  • Laddar…
C
V VillaAnna skrev:
Varför ska dom ursäkta sig??
Framför allt eftersom det är ett statligt bolag. Det är inte rimligt att ett statliga bolag ägnar sig åt avancerade knep för att utnyttja kryphål i regelverk och driver en massa rättsprocesser mot myndigheter i syfte att maximera sin vinst.
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 2 till
  • Laddar…
N
V VillaAnna skrev:
Varför ska dom ursäkta sig??
Dom beräknar och sätter nätavgifterna efter gällande regelverk!

Hade snarare vart tjänstefel att göra något annat!
Sen är dom ”smarta” och förstår modellen så att dom kan göra/låta bli att göra åtgärder som ger högst lönsamhet!

Gnäll istället på dom som utformar regelverket och dom folkvalda som bara slingrar sig och kommer med få förslag utan att göra något i praktiken!
V VillaAnna skrev:
Varför ska dom ursäkta sig??
Dom beräknar och sätter nätavgifterna efter gällande regelverk!

Hade snarare vart tjänstefel att göra något annat!
Sen är dom ”smarta” och förstår modellen så att dom kan göra/låta bli att göra åtgärder som ger högst lönsamhet!

Gnäll istället på dom som utformar regelverket och dom folkvalda som bara slingrar sig och kommer med få förslag utan att göra något i praktiken!
Hur kommer det sig att de tre största bolagen (Vattenfall, Ellevio och Eon) är de dyraste och de som höjt sina priser mest de senaste fem åren? Statliga Vattenfall har höjt allra mest.
Så nog behöver de ursäkta sig i jämförelse med de mindre nätbolagen alltid.
Sedan håller jag med dig om att regelverket är för tamt. Något Energimarknadsinspektionen påpekat flera gånger och som lett fram till att regeringen lagt fram förslag om regelskärpningar. Något som sedan de tre nämnda företagen i sin tur överklagat till EU för att kunna fortsätta med sina ockermässiga prishöjningar.
 
  • Gilla
mejeriet och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.