Varför skall större plattor kosta extremt mycket mer? Visserligen jobbigare när det gäller noggrannhet, men det går fortare avseende yta gentemot de små som ingick. Dyra plattor som sådana är så klart inte jobbigare att sätta. Eftersom ni redan betalt grundpriset så skall ju endast det fördyrande momentet betalas, om det ens finns något sådant. Och vad är rimligt att det tar extra i tid att sätta större plattor? 100 000 = 200t = 5 veckor. EXTRA!??
 
  • Gilla
Madicken123
  • Laddar…
Låter helt sjukt. Vår entrepenör tog 150kr/m2 i torra utrymmen samt 250kr/m2 i våta utrymmen extra för 30x60 plattor. I ditt fall hade det varit knappt 9 000kr.

40 000kr låter helt år helvete.
 
  • Gilla
Madicken123
  • Laddar…
Självklart ska plattisen ha betalt extra om det är en platta eller mönster som tar tid.
Våran tar tim betalt för extra tid och en 30x60 platta är inte många extra timmar i ett normalt badrum.
 
  • Gilla
Madicken123
  • Laddar…
Nä, alltså. Hade jag varit du hade jag vägrat och ordnat en plattsättare externt. Säg att de får samordna det. Det ÄR ocker för de kan absolut inte ta vad som helst betalt för tilläggsarbeten. Antar att du har ett avtal med grund i ABS 18 så kolla pkt 5 och 9-11.

Det här kan du definitivt säga att de borde haft koll på innan. Sen kan du säga att de får omförhandla med sin plattsättare. Har de utfört arbeten blir de krångligare.

Sen för övrigt så sa min plattsättare att de är snabbare med större plattor och de har testat och fattar verkligen inte varför folk tar extra betalt för de.
 
  • Gilla
Madicken123
  • Laddar…
M Madicken123 skrev:
Så dem skulle kunna ta vilket pris som helst då egentligen? En miljon om dem ville också? Tycker det låter helt sjukt.

Vi har begärt in offerter från andra entreprenader som gör arbetet från scratch för samma pris som deras tillägg vilket jag ställer mig ifrågasättande till.

I kontraktet står det bara avtalat för standard plattsättning med standard kakel och klinker. Inget annat kunde skrivas i avtalet då dem inte hade upphandlat UE. Men muntligt sa vår säljare att det skulle landa någonstans mellan 10-20'.
Har du fått ett muntligt pris så gäller det fortfarande. Och det kan överstiga max 15%. Säg till de att ni fortfarande har ett muntligt avtal.
 
  • Gilla
Madicken123
  • Laddar…
Ni kan inte tacka nej till plattsättning och få pengar tillbaka och ta in en egen entreprenör? Så vet jag en kompis gjorde. Dem ville inte ha ett fult svindyrt marbodalkök, fick prisavdrag på en stor slant och satte själv in ett epoqkök. Kanske annan leverantör
 
Vi har betalat ca 1000kr per kvm för arbete, fix och fog för 30x60.
15 kvm tog 2,5 dagar.
Som sagts ovan, stora plattor utan speciellt mönster går fort att sätta.
 
  • Gilla
Richard Beiron
  • Laddar…
i betalade sammanlagt 40000 extra för alla plattor och då satte vi 60x60 i ett 7kvm badrum.
 
  • Gilla
Madicken123
  • Laddar…
I regel lägger sig underleverantörer lågt i pris till husleverantörerna för att få grund jobbet i entreprenaden, och sen tar dom i rejält på "tillvalen" för dom vet att ni som kund har svårt att i detta skede välja någon annan än dom. Tro mig jag vet för jag gjorde samma erfarenhet som ni för 1,5 år sen.

Dock var våran valda kakelfirma så ok att ge en prislista innan som var skälig. Man tycka att det skulle gå snabbare att sätta större kakel på vägg, men har blivit lärd att man inte kan sätta en hel vägg på en gång pga av tyngden och att det är högre krav på underlaget. 400kr extra m2 tog vår firma, men å andra sidan la dom in finare/kakel i husleverantörens urval så det löste sig bra. Blir nog svårt detta om plattsättaren tar chansen här och inte husleverantören vill lösa det på bra sätt och verka för kundens bästa. .
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vi råkade ut för något likande när vi skulle bygga. Plattsättning och standard 10x30 kakel på väggarna ingick i köket och 30x60 i badrummet. Vi frågade om plattsättaren kunde sätta kaklet omlott istället för i en rak linje, 9 000 kr extra skulle han ta för det.

Dvs samma kakel, men sätta upp det omlott istället för en rak linje...
 
  • Haha
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Så himla tråkigt att husleverantörerna inte kan lämna tydliga prislistor innan avtal skrivs så skulle man slippa allt detta
men ditt pris låter hursomhelst helt galet, extrakostnad för oss för rektifierade plattor var 150:- och klinker (större plattor) på vägg 325:- och för 30”60 på golv var extrakostnaden också 150:- allt per kvm såklart.
 
  • Gilla
Madicken123
  • Laddar…
J Johan13567 skrev:
Hej.

Jag vet inte hur ert avtal är reglerat men en faktor som påverkar är underlaget när man går upp i dimension på plattor, större plattor kräver mindre differenser i underlaget så dem kan ha räknat med att spackla om golv osv men det anser jag att din husleverantör skall informera dig om, om så är fallet.
Allt underlags görs efter de förutsättningar som våra valda plattor ger. Så allt byggs från scratch efter valen. Inget behöver alltså göras om.
 
elpaco elpaco skrev:
Varför skall större plattor kosta extremt mycket mer? Visserligen jobbigare när det gäller noggrannhet, men det går fortare avseende yta gentemot de små som ingick. Dyra plattor som sådana är så klart inte jobbigare att sätta. Eftersom ni redan betalt grundpriset så skall ju endast det fördyrande momentet betalas, om det ens finns något sådant. Och vad är rimligt att det tar extra i tid att sätta större plattor? 100 000 = 200t = 5 veckor. EXTRA!??
Japp, precis så vi tänker också! Känns helt åt pipsvängen! Vi är såklart villiga att betala en slant, 10.000 extra är inga problem för ett badrum. Med 40.000 för att bara ha en större platta känns absurt.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac och 1 till
  • Laddar…
V VetarN skrev:
Nä, alltså. Hade jag varit du hade jag vägrat och ordnat en plattsättare externt. Säg att de får samordna det. Det ÄR ocker för de kan absolut inte ta vad som helst betalt för tilläggsarbeten. Antar att du har ett avtal med grund i ABS 18 så kolla pkt 5 och 9-11.

Det här kan du definitivt säga att de borde haft koll på innan. Sen kan du säga att de får omförhandla med sin plattsättare. Har de utfört arbeten blir de krångligare.

Sen för övrigt så sa min plattsättare att de är snabbare med större plattor och de har testat och fattar verkligen inte varför folk tar extra betalt för de.
Vi har försökt med det redan från start (att få upphandla plattsättning själva), men de ville absolut inte lämna ifrån sig detta.
Nu var de villiga att göra det för att vi blev jobbiga. Men då blev det problem med att dem redan upphandlat underentreprenören. Att bryta det kontraktet skulle tydligen kosta oss 60.000...
Vi har bara fått offert än så länge, och vi har god tid på oss innan plattsättningen ska göras. Så det finns tid för förhandling. Dock möts dem inte en millimeter på vägen.
Vi har varit i kontakt med flera andra entreprenader och både dem och samtliga Göteborgs kakelbutiker vi besökt står som fågelholkar när vi visar offerten. Dem tycker det är helt absurt!
 
J Jezzie skrev:
Så himla tråkigt att husleverantörerna inte kan lämna tydliga prislistor innan avtal skrivs så skulle man slippa allt detta
men ditt pris låter hursomhelst helt galet, extrakostnad för oss för rektifierade plattor var 150:- och klinker (större plattor) på vägg 325:- och för 30”60 på golv var extrakostnaden också 150:- allt per kvm såklart.
Den prissättningen låter rimlig!

Vårt TILLÄGG är bl.a:
Rektifierade: 400kr/m2
60x60: 650kr/m2 golv
60x60: 500kr/m2 vägg
Fog i annan färg än grå: 99kr/m2
Och har man klinker även på vägg: 400kr/m2.
(Svårt att hitta matchande kakel och klinker om man vill ha samma färg på golv och vägg, finns i princip inte)...
Alla dessa summerar upp och blir då tillägg på tillägg. Då betalar vi redan ett grundpris på ca 1500kr/m2.. så närmare 3000kr/m2 totalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.