Ska renovera köket och har på ena väggen ett fönster mot gatan.
Från golv till fönster är det 80 cm. Vi planerar att ha vita bänkskåp med bänkskiva i trä framför fönstret. Standard höjden för det är 90 cm om jag inte minns fel. Vad göra åt höjdskillnaden?:-/

Har någon erfarenhet av detta senario? Letar efter ev olika lösningar och skulle bli glad om det fanns bilder att inspireras av.
 
Om fönstret går utåt kan man flytta fram bänkskåpen som står framför fönstet en bit och bygga en nedsänkt "hylla" där fönsterbrädan är. Ganska vanlig lösning på villor av typ modulenthus där fönstren i allmänhet sitter 80 cm över golvet.

Går fönstret innåt skulle du kunna bygga en nedsänkt bänk, ungefär 75 cm hög under fönstret.

// WM
 
Om man vill ha ett fristående skåp lägre behöver man ju bara ha kortare ben. Vet annars att puustelli och HTHkök brukar ha lägre moduler i sina exempelkök. Även ikea har ju ett överskåp till kyl och frys med 60 djup som är 57 cm högt (dvs 13 cm mindre, går kanske precis?) som man skulle kunna sätta ben på.
Hittar inga jättebra bilder men här är två där hällmodulen är nedsänkt.
8541.JPG
99.jpg

 
Hej!

Vi har samma problem i vårat kök, dessutom så sitter det ett element under fönstret!
Fönstret öppnas utåt.

Nu har vi i alla fall bestämt oss för att sätta dit Ikeas överskåp som är 70 cm höga o 37 djupa och en bänkskiva som är lika hög som resten av köket.
Vi ska ha någon typ av galler i bakkanten (mot fönstret för att släppa ut värmen samt ventilationsgrejor i sockeln fram.
 
Vi hade också element under fönster där vi skulle ha bänkskåp. Köpte något som heter "Kickspace" typ ett element man sätter i golvsockeln, funkar både på vattenburen värme och direktel. Bra lösning tyckte vi.
 
Vi har också tittat på kickspace som en möjlig lösning, Hur är det med ljudnivån från fläkten?

och en sak till, det der ut som den suger in luft i golvnivå, hur blir det på gallret där, måste man göra rent jätteofta eller?

Är det lätt att få ut enheten för rengöring, jag antar att med tanke på golvmonteringen så suger den väl i sig rätt mycket damm?

Jag såg föresten att den kostar bara hälften så mycket i England, så det är väl möjligt att man skall beställa därifån, får bara kolla att dom inte är lika ostandardiserade på rörkopllingar som det mesta annat.
 
Wintermute skrev:
Om fönstret går utåt kan man flytta fram bänkskåpen som står framför fönstet en bit och bygga en nedsänkt "hylla" där fönsterbrädan är.
// WM
Vi har den hær løsningen, men hela raden av skåp ær utflyytad så att bænkens djup er 70 cm.
 
Vi har bara haft kickspacen sen december, visst låter den lite men inte så det stör, den går ofta bara korta stunder, det finns två lägen på fläkten. Angående rengöring så tror jag inte det är så farligt, det är ju en fläkt som blåser ut varmluften, inte suger in. Har faktiskt inte tagit loss den än, men det är bara att lossa några skruvar.
 
Om den bäser ut, så måste den ju ta luft någonstans också, och som det ser ut på produktbeskrivningen så tar dom in luften ca 10 cm bredvid utblåset.

Hur reglerar ni den, har den egen termostat, eller har ni den kopplad till husets "vanliga" regelring?

Du säger att den bara går korta stunder, betyder det att ni har annan värmekälla också i köket så att den bara behöver "toppa"?
 
Vi har öppen planlösning och ett ganska stort element i matdelen, kickspacen sitter i köksdelen och precis som du skriver så "toppar" den bara + att vi har haft en ovanligt varm vinter här i Hälsingland, så det har nog inte behövts så många "toppar". Den har egen termostat som du kan ställa själv. Visst låter den, så jag skulle inte vilja ha den som enda värmekälla så att den skulle gå för det mesta.
 
Vi ville gärna ha 70 cm djup bänkskiva men vårt kök tillåter inte riktigt det tyvärr. Fönstret öppnas dock utåt så det blir i alla fall inget problem.

Idag har vi ett element (eller heter det radiator?) under fönstret, men kommer att byta till ett som är mindre/smalare. Detta för att vi tänker ha en öppning precis där och alltså inget underskåp utan bara bänkskiva. En bra plats att kunna skjuta in en stol eller en pall.
Helt vill vi ha bänkskivan i samma höjd hela vägen. Får kanske göra någon sorts "låda" vid fönstret med luftgenomsläpp...

Kickspace lät ju intressant fast jag antar att det kostar lite mer?
Det verkar ju som om alla snygga lösningar är dyra lösningar...

Tack för alla tips i alla fall!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.