Har en Partner jordfräs, som är några år gammal.

Den går ojämnt och ryckigt och det verkar som den får för mycket bensin för det luktar illa om den och den svartryker.

Det lustiga är att den går alldelles utmärkt de 5-10 sista sekunderna innan bensinen tar slut, vilket också tyder på att det beror på för mycket bensin.

Någon som råkat ut för något liknande, eller vet hur man kan lösa detta problem?
 
Kan vara luftfiltret som är igensatt. Det har en rejält chokande verkan.
 
Tack för tipsen.

Luftfiltret rengjorde jag förra sommaren, men det kanske läge att köpa ett nytt. Har även testat utan filter och samma problem kvarstår även då.

Choken har inte heller hängt upp sig. Har redan undersökt det. ;)

Någon annan som har fler tips?
 
Kan det vara flottören i förgasaren som har spruckit? Det problemet hade jag på en 240 med SU-förgasare en gång. Den flödade över och kvävde motorn totalt. Om bilen fick stå nån vecka så torkade flottören och sen gick det att köra en mil igen. Det var ett ganska svårupptäckt fel.
 
Den uppenbara lösningen verkar ju vara att justera soppamängden?

Brukar finnas två skruvar på motorsågar och andra gula eller röda maskiner som brummar. Hög och lågfart eller nått sånt. Skruva!!!!
 
Låter väldigt likt en hängd flottör, gör rent förgasarn
 
Lämna in skiten på service. ;D
 
KarlXII skrev:
Lämna in skiten på service. ;D
Det är inte ens aktuellt. Det är SISTA utvägen ;) En vacker sommardag ska jag ta tag i jordfräsen enligt de tips jag fått här.
 
sveno skrev:
Kan det vara flottören i förgasaren som har spruckit? Det problemet hade jag på en 240 med SU-förgasare en gång. Den flödade över och kvävde motorn totalt. Om bilen fick stå nån vecka så torkade flottören och sen gick det att köra en mil igen. Det var ett ganska svårupptäckt fel.
Många av er kanske tror att Sveno är en snurrgubbe som snackar om volvosar och jordfräsar i samma andetag.

Well, ibland har man inte så fel som man först tror:


jordfras2.jpg
 
Hahaha! ;D ;D Hur hittade du den där?

Hm, är det inte B18 eller B20 och en SU-HIF6? Luftfilter är ju onödigt i så ren och dammfri miljö.
 
Manligt!
 
Fast det är ju ingen V8
 
den första som bygger en jordfräs med BB ska jag personligen åka och krama :D

TÄVLINGSDAGS jordfräs med 7.5liters chevy får en flaska sprit av mig promise 8)
 
Jordfräs med V8 har jag aldrig sett däremot har jag sett en snöslunga med 14L V8 från Scania. ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.