M MartinP666 skrev:
Hur menar du att det fungerar då?
Alltså.. va?? Gör du dig bara dum nu?
 
Ja ett fastpris så lär företaget räknat in ev risker och tagit i på priset, löpande blir mer verklig tid, men ingen aning vart det slutar..
 
  • Gilla
JohnHel
  • Laddar…
K kacklarn skrev:
Alltså.. va?? Gör du dig bara dum nu?
Menar du att du inte lägger på en riskfaktor till det uppskattade priset när du ger en fastprisoffert?

Det var definitivt en rellevant fråga du fick, det är inte Martin som gör sig dum i det här fallet.
 
  • Gilla
JohnHel och 3 till
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Ja ett fastpris så lär företaget räknat in ev risker och tagit i på priset, löpande blir mer verklig tid, men ingen aning vart det slutar..
Det relevanta (ja det stavas med ett L) i detta är att det finns att välja på antingen fastpris eller löpande. Väljer kund löpande så är det ju hans ansvar o fråga om en prisindikation ungefär vart det hamnar. (Max10-15%över får faktureras)
Fastpris så är det ett fastpris (om inget händer o oförutsedda saker sker, vilket skall finnas skriftligt och godkänt av kund)
Har han inte frågat om prisindikation så finns det inget att göra
Sen till saken hör även här att vi har läst EN story. Det finns alltid 2 sidor på myntet.
 
M MartinP666 skrev:
Ja, men dyrare än vad? Dyrare än fastpriset? Man får givetvis utgå från ett rimligt estimat, och eftersom företaget lagt på en riskmarginal för att ge ett fast pris så är rimligtvis den förväntade kostnaden en bit lägre än det fasta priset. Således bör kostnaden vid löpande debitering bli lägre än fsstpriset ifall allt gått smidigt och snabbt.
Har du nångång renoverat ett badrum?
 
K kacklarn skrev:
Det relevanta (ja det stavas med ett L) i detta är att det finns att välja på antingen fastpris eller löpande. Väljer kund löpande så är det ju hans ansvar o fråga om en prisindikation ungefär vart det hamnar. (Max10-15%över får faktureras)
Fastpris så är det ett fastpris (om inget händer o oförutsedda saker sker, vilket skall finnas skriftligt och godkänt av kund)
Har han inte frågat om prisindikation så finns det inget att göra
Sen till saken hör även här att vi har läst EN story. Det finns alltid 2 sidor på myntet.
Varför är det inte rimligt att förvänta sig att löpande räkning är billigare än fastpris om det inte dyker upp överaskningar? Det var det du opponerade dig mot. Det har inget specifikt med den här historien att göra utan är en generell fråga.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Rickard.
D Daniel 109 skrev:
Varför är det inte rimligt att förvänta sig att löpande räkning är billigare än fastpris om det inte dyker upp överaskningar? Det var det du opponerade dig mot. Det har inget specifikt med den här historien att göra utan är en generell fråga.
Nu frågade du inte mig men jag nyper till ändå, mot löpande blir priset alltså exakt den tid det tar gånger den timpenning som den firman har lagt som ska täcka alla utgifter och beräknad vinst.
I fastpris däremot har du all möjlighet att i förväg pruta på den förväntade vinsten för att få jobbet.

Därför är det olämpligt att generalisera och man måste se från projekt till projekt vad som är bäst och billigast. (otrevligt för konsumenterna)

Börjar man lägga in massa hittepå kostnader och ändå får jobb så har man gjort det jävligt bra säger jag bara.
 
  • Gilla
lärjungen
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ett annat skäl till att löpande räkning blir dyrare än fast pris är det inbyggda incitamentet för företagaren att dra ut på jobbet. Spelas det spelet riktigt skickligt får man en nöjd kund som stegvis utökat arbetets omfattning under processens gång.

Med ett fast pris gäller att så fort som möjligt avsluta det avtalade arbetet så att man håller sina kostnader nere men inte sänka kvaliteten till den grad att frekventa reklamationer blir ett problem. Enda sättet att öka faktureringen är ju tilläggsarbeten utöver vad som avtalats.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Varför är det inte rimligt att förvänta sig att löpande räkning är billigare än fastpris om det inte dyker upp överaskningar? Det var det du opponerade dig mot. Det har inget specifikt med den här historien att göra utan är en generell fråga.
Finns flera faktorer som spelar in oavsett.
För mycket att skriva egentligen
Men en sak kan ju vara ex: med fastpris har man ett ackord så man kanske jobbar snabbare/slarvigare(jobbet blir korrekt utfört enligt branschregler) och går man på löpande så kan man lägga ner den där extra tiden som för det så fruktansvärt perfekt!
Det kanske går rör inne i väggen, man gör en avvikelse genom att pressa eller sätta en lucka där det kopplingar finns vid ett fast pris medans på ett löpande så drar man nytt från inkommande vatten/pannan. Och gör det helt korrekt perfekt.
Företagaren kanske inte har nå jobb vid tidpunkten utan vill ha jobbet. O dumpar priset lite så han får jobbet.
Mm mm.. finns så mycke saker som en inte fackkunnig person förstår utan bara stirrar sig blind på att fastpris är dyrare än löpande. Jag skulle efter att ha jämfört lite av mina jobb är att löpande ÄR dyrare! Men slutresultat (i mina ögon som jobbar dagligen med dett) får en perfekt slutfinish!
 
  • Gilla
lärjungen och 1 till
  • Laddar…
Det är knappast seriöst att lägga upp det på det viset.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är knappast seriöst att lägga upp det på det viset.
Förklara för mig hur det inte kan vara seriöst? Skulle va intressant o höra?
 
Fairlane
Jag tycker det låter aningen oseriöst att jag får välja mellan fast pris och löpande, men att valet också inkluderar om arbetet utförs halvdant eller perfekt eller om man skriver avvikelserapport eller dra om rören. Man kan ju önska avvikelserapport även på löpande eller omdragna rör på fast räkning. Om man som hantverkare vill göra den skillnaden så bör man vara tydlig med att innehållet är olika.

Själv jobbar jag med IT och vi erbjuder ibland fastpris, ibland löpande, men jag tittar på det målet innan jag lägger priset och det skiljer sig inte åt.
Dvs om man har två val, som i fallet med omdragna rör eller avvikelserapport så talar jag om det för kunden. "Man kan välja den enklare lösningen A, men då kan man få problem längre fram om ..... Eller också bygger man om nu, vilket kommer bli en extra kostnad. Hur stor extrakostnad beror lite på, det måste man undersöka närmre."
 
  • Gilla
Xilona och 4 till
  • Laddar…
K kacklarn skrev:
Förklara för mig hur det inte kan vara seriöst? Skulle va intressant o höra?
Fairline utryckte samma syn som jag har, jag hänvisar till det svaret.
 
K kacklarn skrev:
Jag skulle efter att ha jämfört lite av mina jobb är att löpande ÄR dyrare! Men slutresultat (i mina ögon som jobbar dagligen med dett) får en perfekt slutfinish!
Jag tror inte någon ifrågasätter att det ibland kan bli lite dyrare med löpande mot fastpris. Det handlar inte tråden om. Det är inte vad du försvarar. Ts jobb har blivit mycket dyrare. Nästan 100%, utan att några avgörande händelser inträffat.

Menar du på fullt allvar att du maskar och småpillar så mycket med de löpande jobben att de går till dubbla priset? Och att du försvarar detta?
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tycker det låter aningen oseriöst att jag får välja mellan fast pris och löpande, men att valet också inkluderar om arbetet utförs halvdant eller perfekt eller om man skriver avvikelserapport eller dra om rören. Man kan ju önska avvikelserapport även på löpande eller omdragna rör på fast räkning. Om man som hantverkare vill göra den skillnaden så bör man vara tydlig med att innehållet är olika.

Själv jobbar jag med IT och vi erbjuder ibland fastpris, ibland löpande, men jag tittar på det målet innan jag lägger priset och det skiljer sig inte åt.
Dvs om man har två val, som i fallet med omdragna rör eller avvikelserapport så talar jag om det för kunden. "Man kan välja den enklare lösningen A, men då kan man få problem längre fram om ..... Eller också bygger man om nu, vilket kommer bli en extra kostnad. Hur stor extrakostnad beror lite på, det måste man undersöka närmre."
Skrev aldrig halvdant. Nu kan jag bara prata för mig själv. Det kan vara plattsättning som är snyggt. Sen kan man lägga ner de extra tiden för att få det SÅÅÅ JÄÄVLA SNYGGT..
Stor skillnad..
Sen jobbar du med IT säger du. Ja du kan göra en Bra hemsida. Sen kan du ju göra en heeelt j*vla brutalt snygg hemsida..
Men åh andra sidan så är det ju bara några klicka på tangenterna så är det de sistnämnda så det skiljer ju inget på priset..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.