Hej alla glada o hjälpsamma 8)

Jo, det är såhär att vårat hus måste målas om, och då både jag och min sambo tyvärr är arbetslösa för tillfället så är man ju inte miljonär...
Det vi delvis undrar är, törs man köpa färg på Byggmax www.byggmax.se och måla huset med? De säljer ju 10l röd oljefärg för 419kr. Men är det ren "skitfärg" som man absolut inte ska måla hus med? Ska man köpa t.ex alcrofärg hos våran lokala färghandlare så kostar 10l runt 1200kr! Hugha...
Kanske någon annan här annars som har ngn färg att rekommendera som är bra o billig?
Sen undrar vi vad man ska måla med för färg. Vet inte vad det vi har nu kallas "plastfärg" eller? Ej faluröd är det iaf... lite mer som en plasthinna på fasaden. Måste man grundmåla då eller räcker det med att tvätta o stryka ny färg direkt på den gamla?
Är det oljefärg vi ska ha isf eller vad för sort?
Tacksam för alla svar o tips!!
Hade bra, hoppas på bättre väder :)
MVH Håkan
 
Färgen dom säljer kommer från Alpina, som är ett stort varumärke i Europa. Köp, måla och var glad för en bra affär !

Jag tror att Alpina ägs av samma ägare som äger Caparol. Enligt deras internationella hemsida så
tillverkar och säljer dom färg tillsamman för ca:
8.000.000.000 kronor per år. (8 miljarder)

:D
 
Var det inte Caparol som hette något annat innan dom bytade namn pga lite fältproblem??
 
Hej o tack för alla svar.

Har varit på Byggmax nu och handlat på oss lite färg så nu ska här målas. Har provmålat en strykning på en vägg och färgen verkar helt ok. Lättstruken o täcker bra, blir fin färg med (röd).
Sen återstår att se hur länge den kommer att hålla... men om d skiljer ngra år i hållbarhet mot t.ex Alcrofärg så tyckte inte vi att det försvarade pris-skillnaden.

Vi får hoppas på det bästa :)
MvH Håkan
 
Har fått ett utlåtande fr en "proffesionell målare" som anv Alpina fönsterfärg för ca 50:- /lit och med det utlåtandet kommer i alla fall inte jag att betala ett korvöre mer bara för att det står becker eller nordsjö på burken.
 
Hej,

Kollade innehållsförteckningen på fönsterfärg från Alpina.

Den innehåller ingen linoja?!

Skall man blanda till det själv som med soppan till båten?
 
Apex skrev:
Ta med en planka från huset när ni åker till byggmax.
Be personalen där kolla vad det är för något det är målat med.
Det kanske bara gäller på "min" Byggmax, men att rådfråga personalen där kan man nog hoppa över. Då skall man nog åka till en riktig färgbutik. Till Byggmax åker man för priserna, inget annat. Jag brukar svära för mig själv och säga att "vi har väl minimilöner i det här landet -varför skall man då anställa de mest odugliga man hittar?"
 
devnull skrev:
Hej,

Kollade innehållsförteckningen på fönsterfärg från Alpina.

Den innehåller ingen linoja?!

Skall man blanda till det själv som med soppan till båten?
Nej det ska man inte ;)
 
mattiasp skrev:
Det kanske bara gäller på "min" Byggmax, men att rådfråga personalen där kan man nog hoppa över. Då skall man nog åka till en riktig färgbutik. Till Byggmax åker man för priserna, inget annat. Jag brukar svära för mig själv och säga att "vi har väl minimilöner i det här landet -varför skall man då anställa de mest odugliga man hittar?"
Jag kan inte heller förstå hur fan vissa kan ha kvar sina jobb i butiker. De är så hopplöst trötta många av dom...
 
Jag köpte också alpina oljefärg förra året röd var det, och målade huset med. Håller jättebra ser fortfarande nytt ut, så det äär nog inget fel på deras färg inte. :p
 
ppalm skrev:
Var det inte Caparol som hette något annat innan dom bytade namn pga lite fältproblem??
De hette Haglund Färgindustri och bytte namn då de gick in i den stora tyska färgindustrin Caparol.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.