Vi som ska bygga i fyrkanten!
Tänkte starta denna tråd, när man bygger i samma område kan man ju tipsa om hantverkare, specialpriser på olika saker, erfarenheter mm.
Jag ska bygga i Sävast utanför Boden.

Hör av er!
 
;) ;)ojdå, är jag den enda som bygger här bland isbjörnar och bidragstagare????? ;)
 
Hallå!
Du är nog inte helt ensam! Det är bara det att vi inte har tid att hänga här så ofta ;)
Vi bygger ett Älvsbyhus i Antnäs. Det är ju en bra ide att utbyta erfarenheter lite mer lokalt (oxå)!
Hur långt har du kommit i byggnationerna?
 
Hej igen!
kom just på att jag skulle utnyttja mina nyvunna kontakter :D Vi funderar på centraldammsugare... Det enda vi vet är att vi skall ha en, MEN sen då... Dyr=bra, eller? Mycket tacksam för tips, även från er utanför fyrkanten! (Annars lär det ju inte bli så många tips eller??? ;)
 
Hej , jag kommer igång i nov i Sävast, vittjärvshus bygger ett hus vi ritat själva , garaget ska jag ta in offert på av andra.
Jag ska ha CD, hade tänkt elektrolux men läste på någon tråd att de kunde gå varma så jag vet inte.
Jag tycker CD är bra, kraftigare sug, inga repor eller slagmärken, men kommer nog behålla lilla mielen ändå... :) :)
 
Falken skrev:
På tal om centraldammsugare så fattar jag inte själva vitsen...
Tja... En finess är att inomhusluften blir i stort sett dammfri (tack vare att utblåset sitter på utsidan av huset) :D. Dessutom blir ljudnivån lägre och jag tror inte slangen är speciellt jobbig. Då är det antagligen mer irriterande med en kort slang som sitter fast in en klump på hjul som hela tiden trilskas eller fastnar :p
 
Inga fler i fyrkanten?Kom igen! ;D
 
Jorgen skrev:
Bygger lösvirke i Måttsund.
Vad kul-hustyp?Bygger du själv eller? :)
 
Skönt att höra att du inte behöver gå sysslolös, vi håller nu på med bygglovet..och sälja gamla huset... :)
 
Blocket är nog en bra källa. Har även sett att mäklare lagt ut hus för avflyttning på hemnet vid ett par tillfällen.

Personligen är jag skeptisk till att det lönar sig att flytta ett modulhus. Ett nytt Älvsbyhus blir inte mycket dyrare, och då är allting nytt. Är man däremot sugen på att flytta en gammal timring får man ett utomordentligt fint hus, men billigt lär inte det heller bli. Det är inte stommen som är det dyra när man bygger nytt, och allt annat lär man få byta ut.
 
Jag har två hus till salu och har just börjat fudera på möjligtheten för flytt av dem. Det är ett älvsbyhus från tidigt 90 tal och ett äldre timmrat trähus. Båda finns i tornedalen. Hör gärna av dig om intersse finns! kingnils@rocketmail.com
 
Falken skrev:
På tal om centraldammsugare så fattar jag inte själva vitsen... Vad är det som är så jobbigt med en vanlig dammsugare? Är det inte jobbigare att dra runt på en massa slang? Har inte själv någon centraldammsugare och har aldrig heller använt någon. Känner för övrigt bara en människa som har erfarenhet av en sådan och hon tyckte att det var besvärligare att dra omkring på slangen än att använda en vanlig dammsugare. Well, jag kommer säkert bli idiotförklarad av alla på detta forum, men förklara gärna!
;D ;D

Den som aldrig har haft en centraldrammsugare förstår inte fördelarna. Det är samma som de som alltid diskar per hand eller inte har en micro.

Det är inte kritik utan bara fakta.
Jag har haft ett tidigare hus där jag installerade centraldammsugare. Slangen väger ingenting ;)
Jag har upplevt mycket jobbigare att dra runt med en maskin som fastnar i möbler och bordsben hela tiden och behöva gå upp och ner med den. Jobbigast upplevde jag maskinen när man ska dammsuga trappan, i ena handen maskinen och dammsuga med den andra.

Skillnad mellan vanlig och central-D:
En vanlig dammsugare cirkulerar luften i rummet. En massa partiklar slussar du tillbaka till rummet. Även om moderna maskiner har bättre filter idag, kan man inte jämföra med effekten av en CD.
En central-D sugger ut luften och damm. Fördelen är att du samtidigt som du tar ut ALL damm från rummet, får du luftväxling i rummet.
Vanliga dammsuggare brukar lukta illa efter ett tag om man inte byter filter ofta. Detta kan du glömma med en CD. Dammbehållare är mycket större.
Vi har cyklon-modellen, det är lite jobbigare när man tömmer behållaren men vi tycker att det är bättre än den med påse.

För att det ska vara bekvämt, har jag en slang på övervåning, en i entrevåning och en i garaget (till bilen)
Jag har slang med på/av knapp på handtaget som är verkligen praktiskt. Om man behöver stänga av maskinen behöver man inte dra ut slangen från uttaget.

Andra "finnesser" vi installerade i nya huset:
Sockeluttag, då behöver man inte ta fram slangen.
En i entré, där det samlas grus ofta.
En i köket, precis under det vanliga CD-uttaget.
En i stora badrummet.

Har man haft en CD en gång, kan man inte leva utan den, det är för mig lika självklart som diskmaskinen  ;D ;D ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.