Har ett spabad på ca 1400 l som när jag mäter med mätsticka. Alkaniteten och pH värdet är ok, men kloret är på 0.
Har under förmiddagen hällt i mer klor med jämna mellanrum och mätt om med mätstickan. Nu totalt 9 matskedar snabbklor och enl förpackningen ska det krävas 1 matsked per 1000 l. Fortfarande visar stickan 0.

Vad gör jag för fel? Ska jag pytsa i mer klor tills stickan indikerar rätt intervall?
 
Har du luftning via något filter eller UV-ljus för rening?
 
Luktar vattnet illa eller är det halt (slemmigt) på ytor så är det dags för klor annars inte.
Nu på vintern är det väl max en tesked i veckan.
Själv använder jag ett Amerkanskt flytande dundermedel, 1 dl/månaden.
 
Luktar inte illa och är inte slemmigt. Tycker det ser bra ut i övrigt men får som sagt inget resultat på stickan märkligt nog.

Har inga uv renare vad jag känner till. Det är ett 14 år gammalt spa som följde med när vi köpte huset. :)
 
Är det gamalt snabbklor? Det har väl en hållbarhet?
 
Mätte precis igen och nu låg både pH och alkaniteten i underkant. Måste ha blivit efter snabbkloret för de låg bra till innan jag började klora. Provat att återställa pH och alkaniteten först innan jag drar i mer klor.

Jag kör med snabbklor i pulverform och sedan bromtabletter i en doserare som flyter runt. Kan det vara så att det blir problem när jag använder både och?
 
C corre skrev:
Är det gamalt snabbklor? Det har väl en hållbarhet?
Köpt i januari, men visst det kan ju vara en gammal förpackning ändå. Ska kolla.
 
  • Gilla
Bykof
  • Laddar…
S spacemoose skrev:
Köpt i januari, men visst det kan ju vara en gammal förpackning ändå. Ska kolla.
Nitor snabbklor. Inköpt på K-rauta i januari. Batchnr 20171120. Gissar det även är produktionsdatumet. 2års hållbarhet enl förpackningen. Det var ju en hyfsat gammal förpackning de sålt på mig. Finns det risk att den är för gammal?
 
S spacemoose skrev:
Luktar inte illa och är inte slemmigt. Tycker det ser bra ut i övrigt men får som sagt inget resultat på stickan märkligt nog.

Har inga uv renare vad jag känner till. Det är ett 14 år gammalt spa som följde med när vi köpte huset. :)
Jag har aldrig använt några stickor för test!
Jag brukar hälla ut vattnet på gräsmattan några gånger / år. Fyller upp med nytt varmvatten, klart o bada.
Det kvittar hur du värmer vattnet, det går åt drygt 1 kWh för att höja 1 m3 vatten 1˚C (1,163 Wh/liter/grad Celsius)
Jag fyller min pool med 40˚ varmvatten, det tar 1 timme.
 
Ska köpa nya stickor och ny burk snabbklor imorgon för att säkerställa att det inte är fel på dessa iaf.
Fortfarande ingen indikation på klor när jag mätte nu ikväll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.