Ska flytta in i ett hus byggt 1858. Ena änden på övervåningen är 35-40 m2 kallvind och har 250 mm tegel som gavel/yttervägg samt oisolerat tak.
Tanken är att ha det som sovrum.
Jag vill helst bara isolera taket och behålla tegelväggen oisolerad, mest av estetiska skäl då det är en fin tegelvägg.
Är det helt galet? Tegelväggen är 16 m2.
Är i Skåne, så någon sträng kyla blir det sällan.
 
Microkatten
Jag har en långsida av bostaden i korsvirke som inte är tilläggsisolerad (putsad insida, träpanel utsida). Det viktiga är att få det lufttätt, t.ex. m.h.a. puts och/eller vindduk, vara noggrann med att täta fönsterkarmar, hörn och andra övergångar mellan ytor.

Om ni inte flyttat in än så kan det också vara bra att bo in sig och lära känna huset innan större renoveringar påbörjas. Hur kallt blir det i rummen, var drar det ifrån, var blåser det ifrån, fuktgenomslag, energiåtgång, hur är väggarna uppbyggda, m.m. Jag tolkar också som att en del av vinden redan är inredd? Hur har de gjort där och hur det fungerar kan också ge bra information.

Så ja, visst kan det fungera att få synlig tegelvägg inomhus. Varför gömma någonting som är så vackert?
 
Det är inte vind på det sättet, jag som uttryckte mig lite slarvigt. Det är en del av övervåningen (högra änden) som inte är isolerad, så vi kallar den kallvind.
Men ja, resten av övervåningen är normalt isolerad och varm och go. Får titta hur andra gaveln, i sovrummet längst till vänster, är konstruerad.

Övervåningsritning med markerad kallvind höger om vardagsrum och isolerade sovrum till vänster.
 
X xl15 skrev:
Ska flytta in i ett hus byggt 1858. Ena änden på övervåningen är 35-40 m2 kallvind och har 250 mm tegel som gavel/yttervägg samt oisolerat tak.
Tanken är att ha det som sovrum.
Jag vill helst bara isolera taket och behålla tegelväggen oisolerad, mest av estetiska skäl då det är en fin tegelvägg.
Är det helt galet? Tegelväggen är 16 m2.
Är i Skåne, så någon sträng kyla blir det sällan.
Kan du tänka dig att ha det svalt i sovrummet, och kanske lägga in golvvärme så att värmen avges där den behövs kan det nog fungera. Eftersom värmen stiger kan det nog vara klokt att isolera hyfsat väl mot taket - även om det inte är någon de att gå till överdrift med oisolerad yttervägg...
 
Murtegel har ett isoleringsvärde (beroende på volymvikten) som ligger mellan 1/3 till 1/5 av massivt trä som i sin tur är 1/3 av mineralull. I bästa fall motsvarar alltså en helstens tegelvägg 25 mm mineralull. Det är inte mycket men något. En invändig tilläggsisolering som ger en märkbar effekt skulle behöva bli ganska tjock, så det kan inte vara ett förstahandsalternativ. Se till att väggen och dess öppningar är täta. Utan att känna till väderstrecken så är det ändå uppenbart att rummets ytterväggar också är värmemagasin under stora delar av året.
 
Tack för utförligt svar. Tegelväggen ligger rakt åt öst. Några andra ytterväggar finns inte då taket går ner till golvet.
 
Jag läste ritningen slarvigt. Nu ser jag takskärningen. Då finns det absolut inget behov av att isolera gavelväggen.
 
Ja, när man tittar på planlösningen känns 16 m2 yttervägg rätt fjuttigt i sammanhanget.
Jag tätar noga och lagar med puts där det behövs. Skönt att slippa isolering med tanke på ev. problem med fukt också.
Worst case är att tilläggsisolera i efterhand. Ingen större skillnad i jobb att göra det nu eller när rummet är klart.
Tack för input!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.