Hej,

Vi har köpt en 70-tals villa. Nästan allt i huset är orginal. Pga att det framkom vid besiktningen att det är fel på grunden ska en omfattande renovering göras av ett byggföretag. Detta kommer att kosta enhel del och vi kommer inte att ha mer ROT avdrag att göra under 2019.

I huset finns nu el-element. Förstår att det bästa är att byta ut dessa. Har försökt att läsa mig till en del, och frågat runt lite bland mer kunnigt folk. Men nu vänder jag mig till er! Här brukar jag få bra svar från er :)

I huset finns en öppen spis, den har inte blivit använd på ett par år. Men vår plan är att se till att få hjälp med kontroll/besiktning(?) av den, och köpa ny kassett(?) så att vi kan använda den framåt hösten.

Vår tanke är att sätta in en luft/värmepump nu under sommaren så att den kommer på plats. Tips? Huset är ca 135 m2 + biarea i ekonomidel med tvättstuga, garage och extra rum ca 45 m2, huset är i 1 1/2 plan.

Just nu gamla orginalfönster på nedanvåningen. Gavelfönster på ovanvåningen bytta. Takfönster ovanvåning orginal. Fönster i fint skick enligt besiktningskillen, men planerar att byta ut på sikt...

Hur hade ni gjort med elementen? Bytt till vattenburna element? (Ska ha luft värme pump). Vad kan det kosta att isf byta ”hela systemet”? Finns nu ca 10 element på nedanvåningen och ca 4 + 1 på badrummet på ovanvåningen. Tänker att om det är väldigt dyrt är det kanske bättre att behålla el-element till nästa vinter och isf byta ut dessa när vi har nytt ROT avdrag att använda oss av? Vi har en begränsad budget då det är så mycket som behöver göras. Ska tillägga att vi kommer behöver hjälp med själva arbetet av en firma.

En fråga till... Köket ska renoveras och vi har varit och ritat upp det. Undrar... i köket finns två fönster, på vars en sida i köket. Köket är ganska smalt. Hade önskat att ha en sittbänk med förvaring under ena fönstret. Går det då bara att ta bort det elementet utan att ersätta med nytt? Köket är ganska smalt, men kommer att bli öppet mot ett vardagsrum där den öppna spisen står, så värme och luft lär ju cirkulera då man kan gå runt i huset (trappa och öppen spis centrerat), går det att bara ta bort?

Vi bor i södra Sverige, så ska tillägga att det sällan blir särskilt kallt. Nästan aldrig mer än ett par minusgrader på natten... :)

Vad är era tankar kring detta? Tacksam för om någon vill ta sig tid att svara.
 
Att konvertera uppvärmningsystem från direktverkande el till vattenburen värme kan kosta flera hundra tusen kronor.
Det är ett omfattande arbete att dra fram nya vattenrör till radiatorerna. Sedan ska du ha en panna eller kanske en luft/vattenvärmepump för varmvattnet.
I Skåne är det inte omöjligt att klara uppvärmningen med en bra luftvärmepump samt några element på område där inte pumpens värme når fram.

Är nuvarande element från 70-talet kan du räkna med att dom bör bytas. Nya modeller har idag elektronisk termostat som ger bättre reglering.
 
  • Gilla
fv18
  • Laddar…
E etompau skrev:
Att konvertera uppvärmningsystem från direktverkande el till vattenburen värme kan kosta flera hundra tusen kronor.
Det är ett omfattande arbete att dra fram nya vattenrör till radiatorerna. Sedan ska du ha en panna eller kanske en luft/vattenvärmepump för varmvattnet.
I Skåne är det inte omöjligt att klara uppvärmningen med en bra luftvärmepump samt några element på område där inte pumpens värme når fram.

Är nuvarande element från 70-talet kan du räkna med att dom bör bytas. Nya modeller har idag elektronisk termostat som ger bättre reglering.
Tack! Då är det bättre att satsa på en ordentligt luft/värmepump menar du? Och ta bort alla gamla el-element, och sätta in nya sådana i den delen av huset som kallas ekonomidel som ligger bakom köket i en annan vinkel. Och ett par stycken i själva bodelen av huset?
 
Nja, bäst rent komfortmässigt är att gå all-in på ett vattenburet system med en passande värmepump.
Dock har allt detta en prislapp. Vill du betala den nu?

Element bör finnas på toalett/WC. Du märker snabtt hur mycket värme du får en luftvärmepump och kan då montera in kompletterande element efter behov.

Tänk på att det från en luftvärmepump så blåser det en frisk fläkt, du vill inte sitta under eller i närheten av den.
 
När vi flyttade in i vårt hus, för 13 år sedan, så slängde vi ut alla elelement för att de var gamla och fula.
Luftvärmepumpen står för värmen och vi har kompletterat med 1 element, det räcker för oss.
Så ta bort de element som är i vägen, stäng av resten och prova er fram.
 
  • Gilla
fv18
  • Laddar…
E etompau skrev:
Nja, bäst rent komfortmässigt är att gå all-in på ett vattenburet system med en passande värmepump.
Dock har allt detta en prislapp. Vill du betala den nu?

Element bör finnas på toalett/WC. Du märker snabtt hur mycket värme du får en luftvärmepump och kan då montera in kompletterande element efter behov.

Tänk på att det från en luftvärmepump så blåser det en frisk fläkt, du vill inte sitta under eller i närheten av den.
Just nu är det så mkt som ska renoveras, så först måste grunden göras klar. Och iom att allt har rivits ut i huset, så måste vi ha in nytt kök oh golv att gå på. Grunden fick bli prio 1, men nästa steg är ju värme och ventilation tänker jag... men om det är så dyrt tänker jag att vi måste vänta till vi kan använda oss av nytt ROT avdrag.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
När vi flyttade in i vårt hus, för 13 år sedan, så slängde vi ut alla elelement för att de var gamla och fula.
Luftvärmepumpen står för värmen och vi har kompletterat med 1 element, det räcker för oss.
Så ta bort de element som är i vägen, stäng av resten och prova er fram.
Tack. Nu till sommaren lär det ju inte vara några problem. Så då gör vi så. Men då räknar jag med att vi kan bygga en sittbänk under ett av fönsterna i köket. Tack för svar.
 
Personligen ser jag bara värmepumpen som komplement, vill gärna ha element vid fönster.
 
  • Gilla
fv18
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Personligen ser jag bara värmepumpen som komplement, vill gärna ha element vid fönster.
Mina föräldrar har bytt från olja till vatten i sina element för många år sedan och har en luft värme pump som komplement. Men svårt att veta nu när vi har el-element i huset. Det handlar ju mest om att vi inte har råd att byta ut det nu på en tid (kanske något år), hur hade du gjort i vår sits då? Tacksam för alla förslag och idéer!
 
När du skriver "bytt från olja till vatten" så antar jag att dom hade en oljepanna som värmde vattnet, och att dom hade ett befintligt vattenburet uppvärmningssystem med tillhörande radiatorer.
I detta fallet är det betydligt enklare att konvertera från oljepannan till kanske luftvattenvärmepump.
 
  • Gilla
fv18
  • Laddar…
H
Det blir en mer ojämn temperatur med luft/luft värmepump. El-uppvärmning är också dyrt och det lär inte blir billigare med åren.

Om ni ändå ska riva ut allt hade jag konverterat till vattenburet system. Vi gjorde det och ångrar det inte en enda sekund. Vi hade tidigare skyhöga räkningar men ändå inte speciellt varmt inne. Nu har vi varmt och har mer än halverat elräkningarna med en luft/vatten-pump. Ta in offert från flera företag för att få en uppfattning om pris. Det är värt pengarna att få ett behagligt inomhusklimat. Nu kan vi och barnen duscha utan att man får ångest av att elpatron värmer vattnet.
 
  • Gilla
fv18
  • Laddar…
E etompau skrev:
När du skriver "bytt från olja till vatten" så antar jag att dom hade en oljepanna som värmde vattnet, och att dom hade ett befintligt vattenburet uppvärmningssystem med tillhörande radiatorer.
I detta fallet är det betydligt enklare att konvertera från oljepannan till kanske luftvattenvärmepump.
Vet inte riktigt, men så har det nog varit... :)
 
H husisen skrev:
Det blir en mer ojämn temperatur med luft/luft värmepump. El-uppvärmning är också dyrt och det lär inte blir billigare med åren.

Om ni ändå ska riva ut allt hade jag konverterat till vattenburet system. Vi gjorde det och ångrar det inte en enda sekund. Vi hade tidigare skyhöga räkningar men ändå inte speciellt varmt inne. Nu har vi varmt och har mer än halverat elräkningarna med en luft/vatten-pump. Ta in offert från flera företag för att få en uppfattning om pris. Det är värt pengarna att få ett behagligt inomhusklimat. Nu kan vi och barnen duscha utan att man får ångest av att elpatron värmer vattnet.

Förstår att el-uppvärmning inte är bra på sikt ur något perspektiv.

När i ombyggnadsprocessen måste man isf göra denna konvertering?

Byggföretaget som ska renovera ska riva ut kök, golv, vissa vägar, sanera och tvätta plattan, lägga in ventilerade golv, nya reglar och lägga på spånplattor.

Är det ett måste/blir det billigare att göra nu? Eller kan man vänta något år till ekonmin är i kapp? Jag är just nu föräldrarledig, vi ska ha dubbla boende under renoveringen av grunden och mycket utgifter i samband med det. Så det handlar ju om pengarna bara...
 
H
F SaraSallie skrev:
Förstår att el-uppvärmning inte är bra på sikt ur något perspektiv.

När i ombyggnadsprocessen måste man isf göra denna konvertering?

Byggföretaget som ska renovera ska riva ut kök, golv, vissa vägar, sanera och tvätta plattan, lägga in ventilerade golv, nya reglar och lägga på spånplattor.

Är det ett måste/blir det billigare att göra nu? Eller kan man vänta något år till ekonmin är i kapp? Jag är just nu föräldrarledig, vi ska ha dubbla boende under renoveringen av grunden och mycket utgifter i samband med det. Så det handlar ju om pengarna bara...
F SaraSallie skrev:
Förstår att el-uppvärmning inte är bra på sikt ur något perspektiv.

När i ombyggnadsprocessen måste man isf göra denna konvertering?

Byggföretaget som ska renovera ska riva ut kök, golv, vissa vägar, sanera och tvätta plattan, lägga in ventilerade golv, nya reglar och lägga på spånplattor.

Är det ett måste/blir det billigare att göra nu? Eller kan man vänta något år till ekonmin är i kapp? Jag är just nu föräldrarledig, vi ska ha dubbla boende under renoveringen av grunden och mycket utgifter i samband med det. Så det handlar ju om pengarna bara...

Vi har golvvärme på nedre plan och element uppe. Golvvärme är dyrare men det fanns inget alternativ då det skulle bli synliga rör överallt. Uppe är de delvis synliga.
Har du ett plan med källare? Eller har ni två plan ovan jord, som oss ? Om man har källare kanske det blir annorlunda med planeringen.

Som sagt, ta i flera offerter.
Det blir billigare att göra nu om ni ändå ska riva upp allt.
 
F SaraSallie skrev:
Förstår att el-uppvärmning inte är bra på sikt ur något perspektiv.

När i ombyggnadsprocessen måste man isf göra denna konvertering?

Byggföretaget som ska renovera ska riva ut kök, golv, vissa vägar, sanera och tvätta plattan, lägga in ventilerade golv, nya reglar och lägga på spånplattor.

Är det ett måste/blir det billigare att göra nu? Eller kan man vänta något år till ekonmin är i kapp? Jag är just nu föräldrarledig, vi ska ha dubbla boende under renoveringen av grunden och mycket utgifter i samband med det. Så det handlar ju om pengarna bara...
Lägg in vattenburen golvvärme nu när du ändå river upp golven! Eller iaf. förbereda med rör till eventuella framtida radiatorer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.