Jag ska bygga en trappa inomhus, och kommer att limma ihop 2 st 120 x 45 mm reglar till trappsteg. Dessa har dock rundade kanter, och det blir därför en fördjupning i skarven som behöver spacklas.
Vilken typ av spackel är lämpligt? Är 2-komponent plastspackel lämpligt? Detta blir ju stenhårt, men finns det risk för att det blir en spricka i skarven om träet torkar och krymper? Bör jag använda någon form av elastiskt spackel, och vilken typ rekommenderas i så fall? Är husfix lämpligt? Spacklet måste gå att övermåla.
 
Utan att känna till mått och användning för den planerade trappan tycker jag att din lösning av flera skäl känns tveksam. Jag antar att du med 45x120 reglar menar dimensionshyvlad gran? Det fungerar ju för en provisorisk trappa men är inte så bra på längre sikt. Bland annat för att det är svårt att ytbehandla. Är det desutom inte snickeritorrt virke kommer spackelvarianten att bli besvärlig. Det bästa materialet man kan använda för en trätrappa är spontade nedtorkade golvbrädor av fur av lämplig tjocklek (beroende på stegens bredd). Särskilt om det bara är fråga om ett rakt trapplopp. Andra alternativ är limfogsbrädor eller vanlig planhyvlad fur.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Ja, den trappan kommer inte bli en vacker syn.
Ska den va i nåt förråd eller så?
 
Det handlar om en trappa till vinden, så det är ju inte några jättehöga krav på det estetiska utseendet. Idag har jag en stege, men tänker bygga trappa istället.

Ja, det är korrekt att jag tänker köpa regelvirke av gran (klass C24 hos K-Rauta). Du säger att det blir problem att ytbehandla den. Menar du att gran är svårare att måla än furu?
 
tänk på att regelvirke inte är nåt bra snickerivirke. Det kommer troligen röra sig och krokna lite och har du då spacklat i skarven så lär det lossna bli fult ändå.
 
Ska du ha en tät skarv får du ju hyvla av det som behövs för att få bort rundningen, det är inget man spacklar över.
 
Jo, Jag håller med er om att det kanske inte blir så bra att försöka spackla springan. Så jag löste problemet genom att såga bort en centimeter från regeln, så den rundade kanten försvinner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.