håller på att göra om förra ägarens verkstad till en lägenhet. I taket satt det lysrör som jag nu har plockat bort och vill gärna ersätta med spottar eftersom resten av huset har detta så det blir enhetligt.

Bakom lysrören sitter det en infälld eldosa i undertaket som är 4,5 cm djup och 7,5 cm i diameter. 7 cm mellan hålen i dosan.
Hur gör jag enklast för att sätta in spottar? Helst vill jag ha infällda, men om det kräver en liten distansram så är det också ok.
De ledspottar jag har sett som går att montera på en takdosa verkar även kräva en led driver vilket jag inte tror får plats. (?)
Spottarna bör även vara dimbara och vippbara då taket lutar och ljuskäglan helst ska lysa rakt ner mot golvet.

Tar tacksamt emot tips på hur man kan göra med snygg belysning här.

Öppen elektrisk infällningsdosa i taket med synliga trådar och kabeländar efter borttaget lysrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tak efter borttagning av lysrör med synliga elektriska dosor och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tak i lutning med borttagna lysrör och synliga eldosor, stege står på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Lutande tak med borttagna lysrör och synligt eluttag för installation av nya spottar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har aldrig sett spotlights som passar i takdosa. En utvändig med ram typ ”möbelspot” är för små, sett till diametern. Givetvis kan en sådan monteras infällt i ett takdoslock alternativt att man tar hjälp av plåtslagare som gör lock som man kan montera spot i. Möbelspot ger dock för lite ljus.

Det jag tror blir bäst är typ Gyro Cube eller likvärdig:

https://www.sg-as.com/sv/produkter/gyro-cube
 
Borra ett hål med dimension för valfri spot i ett doslock. Skruva upp doslocket och tryck dit spotten.

Tror dock att det kan behövas mer belysning än vad enskilda spottar kan ge, i vad som ser ut som ett stort rum. Och då är nog föregående förslag bra.
 
Det var tex en sådan här från Malmbergs som jag tänkte kanske hade passat i takdosan.
https://www.eldirekt.se/belysning/spotlights/led/md-99-led-downlight
Den kräver dock driver som också ska få plats någonstans samt att den inte är vippbar.

Tack för era tips. Jag hittade en amartur som kanske skulle kunna passa och är rätt lik Gyro cube fast lite mer humant pris. Finns även för två Gu10.
https://www.lampgrossen.se/produkt/Utanpaliggande-Spot-Stobi-DLP-1x-50W-Vit-GU10
Tror ni sådana hade passat tillsammans med en dimbar GU10 7W LED? Det är totalt 8st takdosor i rummet.
 
Armaturen du länkar ger 320 lumen. Armaturen är dessutom från malmbergs, vilket motsvarar det nedre spannet rent kvalitetsmässigt.

Föreslagen armatur från SG ger 1060 lumen (dubbel). Det är en väsentlig skillnad. Lumen=ljusflöde och kan sägas vara den mängden ljus armaturen ger.

Den utvändiga du länkar går såklart bra, klart sämre än SG kvalitets- och ljuskomfortmässigt men fungerar säkert helt ok. Utöver armaturens pris ska du köpa ljuskällor av god kvalitet. Just ersättningsled, typ GU10 är dock aldrig i närheten av en armatur med inbyggt LED-chip.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.