Det är samma kablar. Cat6 duger gott.

Man ska sträva efter enkelhet och undvika "råttbon" med kablar vid patchpanel/switch.

Nackdelen med att göra som jag skrev är att om man ska koppla in eller flytta nån pryl till ett annat rum, så kan man lätt komma åt nån annan kabel så tex en RJ45 kontakt kanske hoppar ut nån millimeter och så försvinner Internet för en accesspunkt :thinking: eller kanske för hela LANet. :surprised:

Snyggast är väl att dra ner separata kablar till sina accesspunkter, om man har det, från vinden och dra dessa till routerns switchportar.
 
L
Det som jag tycker många patch paneler saknar är stöd för en vettig metod att kunna dokumentera hela den fasta installationen så som man gör för en elcentral. Se gruppförteckningen: (https://www.gelia.se/10_gel/gelia-el-1/centraler-och-sakringar/normprodukter/4020130351/). Jag tyckte det är bättre att ha en sådan ram och ett eget definierat format att dokumentera samtliga uttag man når från patch panelen. Då slipper man massa klisterlappar här och var och inga färgkodningar behövs heller på patch kablarna. Om något ändras i nätverket skriver man bara ut en ny utgåva och sätter upp i ramen.
 
  • Gilla
novi
  • Laddar…
L Lenza skrev:
Det som jag tycker många patch paneler saknar är stöd för en vettig metod att kunna dokumentera hela den fasta installationen så som man gör för en elcentral. Se gruppförteckningen: ([länk]). Jag tyckte det är bättre att ha en sådan ram och ett eget definierat format att dokumentera samtliga uttag man når från patch panelen. Då slipper man massa klisterlappar här och var och inga färgkodningar behövs heller på patch kablarna. Om något ändras i nätverket skri man bara ut en ny utgåva och sätter upp i ramen.
Stativet patchpanelen sitter i (DA) med patchpanelsid (01) och uttag (01-24).
På uttagen i rummen skriver du DA0101/02, DA0103/04 osv

Är man riktig nörd så märker man kablarna mellan switch/patchpabel också, men har man en unmanaged switch känns det överflödigt :)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
L
Jo det är klart att det går att dokumentera med enbart siffror, men jag vill ha fylliga beskrivningar för var uttagen sitter och vilken utrustning som normalt är ansluten i andra änden med mera. Om det är Gigabit eller 100Mbit, telefon etc. Då behöver jag aldrig kolla i andra änden på uttaget i rummen, man vet ju allt vid patch panelen.
 
L Lenza skrev:
Jo det är klart att det går att dokumentera med enbart siffror, men jag vill ha fylliga beskrivningar för vad uttagen sitter och vilken utrustning som normalt är ansluten i andra änden med mera. Om det är Gigabit eller 100Mbit, telefon etc. Då behöver jag aldrig kolla i andra änden på uttaget i rummen, man vet ju allt vid patch panelen.
Oberoende patchpanel kan du väl fylla i det i ditt papper? Vart skulle den informationen stå i patchpanelen menar du?
 
L
Jo det går delvis att göra så. Men om du kikar på hur en gruppförteckning är uppbyggd så har den en bild i nederkanten som definierar var siffrorna är representerade i patch panelen. Om alla uttagen sitter på en lång rad (tex 24st) blir det något sämre överblick jämfört med en hederlig gammal propptavla, där det är en matris. Det finns alltså ingen "text-koppling" på (min) patch panel allt härstammar ifrån förteckningen då den definierar placering och information.
 
Redigerat:
Tycker du det är svårt att matcha uttaget x i patchpanelen mot din förteckning?
Varje uttag i patchpanelen har ju en siffra.
 
C
L Lenza skrev:
Det som jag tycker många patch paneler saknar är stöd för en vettig metod att kunna dokumentera hela den fasta installationen så som man gör för en elcentral.
Hur menar du då, lite mer exakt?
Det finns en standard för hur tele-/datanät skall dokumenteras. Men patchpanelen har ju inget direkt stöd för dokumentationen på samma sätt som att en elcentral inte har något stöd för gruppförteckningen, annat än möjligtvis en plastficka på dörren där man kan placera den. Men patchpaneler har ju normalt ingen dörr.
 
L
Det handlar inte om det är svårt eller inte, det är mer en principsak att följa en "old school" standard som har fungerat bra många år inom elbranchen för elcentraler. Metoden är i mitt tycke renare då all textuell information samlas och uppdateras på endast ett ställe. Om siffror sitter på patch panelen och skulle eventuellt försvinna av någon anledning kan det snabbt bli rörigt. Man frikopplar sig så att säga från sprida informationen på flera ställen. Jag är nöjd och kommer inte återgå till något annat dokumentationssätt.
 
C
L Lenza skrev:
siffror sitter på patch panelen och skulle eventuellt försvinna av någon anledning kan det snabbt bli rörigt.
Det är väl inte rörigt? 1 är längst till vänster, sen kommer 2 osv.
 
L Lenza skrev:
Det handlar inte om det är svårt eller inte, det är mer en principsak att följa en "old school" standard som har fungerat bra många år inom elbranchen för elcentraler. Metoden är i mitt tycke renare då all textuell information samlas och uppdateras på endast ett ställe. Om siffror sitter på patch panelen och skulle eventuellt försvinna av någon anledning kan det snabbt bli rörigt. Man frikopplar sig så att säga från sprida informationen på flera ställen. Jag är nöjd och kommer inte återgå till något annat dokumentationssätt.
Om siffrorna skulle försvinna så är det inte svårare än att 1 är längst till vänster, sen kommer 2...
Du har ju dokumentationen hängande i stativet patchpanelen sitter i, alternativt i fickan i dörren. Förstår inte hur detta skiljer sig från sättet du vill ha det.

Är du orolig över att siffrorna ska försvinna eller att du ska glömma hur man räknar, så finns det patchpaneler med spårfrästanummer i godset.
 
L
Jag håller med om att mitt förhållningssätt är färgat av att jag använder en annan typ av patch panel som inte har några siffror överhuvudtaget. Jag vill heller inte kladda dit siffror på den. En kvalitets panel med hårt tryckta siffror har möjlighet att reda ut uppgiften med.
 
C
L Lenza skrev:
Jag håller med om att mitt förhållningssätt är färgat av att jag använder en annan typ av patch panel som inte har några siffror överhuvudtaget.
Hur gör du kopplingen mellan uttag och rad i din "gruppförteckning" då?
 
L
Det är ju det jag försökte förklara tidigare, under listan med beskrivningar och information har jag en numrerad matris som illustrerar patch panelen. Min lista är numrerad och i matrisen ser man vart nummer går att hitta på panelen som är 3x6 stor.
 
C
L Lenza skrev:
Min lista är numrerad och i matrisen ser man vart nummer går att hitta på panelen som är 3x6 stor.
Ah, OK, fattade inte att det bara var 6 uttag per rad. Lite svårare med en "karta" om du har 24 uttag i rad...
Men det är väl toppen, kör på det. Vet inte hur det skulle kunna bli så mycket enklare med mindre än att uttagen är numrerade?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.