pdov
Fotografen Fotografen skrev:
Vansine, alltihop. Typisk byråkrat/kommitéprodukt. Perfekt grogrund för egna, hemtejpade mer eller mindre "bra" lösningar.
Byråkrati? Det kan man nog säga om det mesta som kommer från EU, men det innebär inte att det behöver vara dåligt.
Tanken men detta förslaget är att ha en och samma lamputtag inom hela EU (och EES). I mellan och södra Europa har man inte haft några lamputtag utan man har kopplat elsladdarna direkt in i armaturen eller med sockerbitar (är det detta cpalm menar med sladdmonterade?).
De lampkontakter som vi har haft i Norden har inte haft någon motsvarighet söder över. Det är för att råda bot på detta som man har infört dessa kontakter inom hela EU.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Man hade förvisso kunnat ta svenska kontakten och kört där. Vad använder dom i t.ex. Tyskland?
 
C
pdov pdov skrev:
är det detta cpalm menar med sladdmonterade?
Nä, det var dessa jag tänker på:

175292-44-1895301l.jpg

Såg dem inte bland bilderna på de uttag som kommer att vara godkända framöver.
 
pdov pdov skrev:
Byråkrati? Det kan man nog säga om det mesta som kommer från EU, men det innebär inte att det behöver vara dåligt.
Det behöver inte vara bra heller. // Statsanställd
 
pdov
C cpalm skrev:
Nä, det var dessa jag tänker på:

[bild]

Såg dem inte bland bilderna på de uttag som kommer att vara godkända framöver.
Den 2-poliga ojordade varianten som du har bild på kan jag tänka mig blir kvar men vi får väll se vad som blir resultatet av remissen. Utifrån det jag läst mig till hittills så skulle jag chansa på det.

Till de jordade uttag så finns det en ny DCL-variant
files
 
pdov pdov skrev:
De lampkontakter som vi har haft i Norden har inte haft någon motsvarighet söder över. Det är för att råda bot på detta som man har infört dessa kontakter inom hela EU.
Norden? I Danmark använder vi det här:
 
  • Vit lampledning uttagsskiva och en separat svart installationsdosa för elektriska vägguttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var vettigt att ta fram ett nytt uttag när det skulle standardiseras. Det nya har helt klart fördelar.
 
  • Gilla
pdov
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Tyskland?
Sockerbitar.
 
  • Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det var vettigt att ta fram ett nytt uttag när det skulle standardiseras. Det nya har helt klart fördelar.
Helt rätt Daniel 198, vissa är bara alltid emot förändringar.. Vi importerar lampor i stor skala idag och dessa går inte att installera med mindre än att man får plocka ner hela uttaget, framtidens uttag kommer säkerligen råda bot på detta.

Men visst, synd om man inte kan lösa den fantastiska kronkopplingen, perfekt då man inte hittar fjärren till takfläkten.
 
C
D Daniel 109 skrev:
Det var vettigt att ta fram ett nytt uttag när det skulle standardiseras.
Nytt och nytt, det var väl redan standard i Frankrike, om än relativt färsk och inte särskild spridd i praktiken, innan det blev IEC-standard?
 
pdov
  • Gilla
arowe17
  • Laddar…
pdov
  • Gilla
MagnusMaggie
  • Laddar…
C
pdov pdov skrev:
Till de jordade uttag så finns det en ny DCL-variant
[bild]
Såg denna i verkligheten idag. Den är fullständigt gigantisk! :surprised:
Knappast nåt man vill ha hängande i taket :confused:
 
T
Läst igenom tråden, men hittade inget.

Fråga på detta: Jag har byggt ett nytt hus med bara dcl uttag. Min lampor har gamla kontakten. Flera utan jordkabel.

Vad göra? Kan jag bara hoppa över jorden när jag ansluter dom till dcl stickproppen?

Känns jobbigt att behöva kasta massor med fina lampor...
 
Så har jag gjort. Bara att låta bli att koppla in jord
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.